لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۳۸

آمريکا: فقط درباره امنيت عراق با ايران مذاکره می کنيم


تونی اسنو سخنگوی کاخ سفید امریکا
تونی اسنو سخنگوی کاخ سفید امریکا

تونی اسنو سخنگوی کاخ سفيد آمريکا روز چهارشنبه گفت دور دوم مذاکرات ايران و آمريکا فقط شامل مساله امنيت و ثبات عراق خواهد بود.


آقای اسنو با اشاره به تقاضای دولت عراق برای برگزاری چنين مذاکراتی افزود: «اين کانال ارتباطی است که از ديرباز برای حل مسايل امنيتی در عراق برقرار بوده است».


منوچهر متکی، وزير امور خارجه جمهوری اسلامی و شان مک کورمک، سخنگوی وزارت امورخارجه آمريکا، به طور جداگانه روز سه شنبه بيست و ششم تيرماه از برگزاری دور دوم گفت وگو های ايران و آمريکا در آينده نزديک خبر داده بودند.


دور اول اين گفت وگوها در خرداد ماه سال جاری در بغداد برگزار شد. در اين گفت وگو ها حسن کاظمی قمی، سفير جمهوری اسلامی در عراق، و رايان کروکر، سفير آمريکا در عراق حضور داشتند.


به گفته سخنگوی کاخ سفيد آمريکا اين مذاکرات نه به مسايل هسته ای ايران و ديگر مشکلات ايران و آمريکا، بلکه به موضوع امنيت عراق معطوف خواهد بود.


در حالی که سمير سوميديايی، سفير عراق در واشينگتن می گويد ايران و آمريکا موافقت کرده اند که دور دوم مداکرات را برگزار کنند و در حال تعيين زمان اين گفت وگو ها هستند، آقای مک کورمک سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت تاريخ اين نشست تاکنون مشخص نشده است.


دور اول مذاکرات ایران و آمریکا درباره امنیت عراق در خردادماه سال جاری در بغداد برگزار شد.

از سوی ديگر، يک ديپلمات عراقی که نخواست نامش فاش شود به آسوشيتدپرس گفت احتمالا اين دور دوم مذاکرات ايران و آمريکا روز شنبه برگزار خواهد شد.


پيشتر، هوشيار زيباری، وزير امور خارجه عراق ضمن تاييد برگزاری دور دوم مذاکرات ايران و آمريکا گفته بود اين ديدار در سطح سفرای دو کشور خواهد بود و عراق در اين مذاکرات حضور خواهد داشت.


به گفته وزير امور خارجه عراق محور اين مذاکرات امنيت و ثبات عراق خواهد بود.


شان مک کورمک، در مورد دور دوم مذاکرات ايران و آمريکا روز سه شنبه گفته بود: « با توجه به شرايط عراق و ادامه رفتار ايران که به افزايش بی ثباتی در اين کشور منجر شده، مناسب خواهد بود که نشستی رو در رو با مقامات ايرانی داشته باشيم».


سخنگوی وزارت امورخارجه آمريکا افزوده بود:«در اين نشست به مقام های ايران اعلام خواهيم کرد اگر طبق گفته های خودتان خواهان عراقی با ثبات تر و امن تر و آرام تر هستيد، می بايست رفتار خود را عوض کنيد».


به گفته آقای مک کورمک ايران بايد حمايت خود را از گروه های شورشی که به گسترش جنگ های قومی در عراق دامن می زنند، قطع کند.


پيشتر برخی رسانه ها به نقل از روزنامه عراقی «الصباح» که به گروه های شيعه در دولت نوری المالکی نزديک است، نوشته بودند که روشن شدن وضعيت مجاهدين خلق در عراق يکی از محور های اصلی گفت وگوهای جمهوری اسلامی و آمريکا بوده است.


الصباح نوشته بود که اين مذاکرات درباره چهار محور، مساله سلاح های ايرانی در عراق، وضعيت و سرنوشت مجاهدين خلق در عراق، حضور نظامی آمريکا در منطقه و زمان خروج آمريکا از عراق است.


XS
SM
MD
LG