لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۴۶

آمریکا: توافق اسرائيل و فلسطينی ها برای از سرگيری مذاکرات صلح


جان کری، وزير خارجه آمريکا، روز جمعه ۱۹ ژوئيه از توافق اسرائيل و فلسطينی ها برای از سرگيری مذاکرات صلح خاورميانه خبر داده است.

به گزارش خبرگزاری رويترز، وزير امور خارجه آمريکا پيش بينی کرده است که نمايندگان دو طرف به زودی برای مذاکرات مستقيم به واشينگتن سفر کنند.

جان کری گفته است: خيلی خوشوقتم که اعلام کنم که ما برای از سرگيری مذاکرات مستقيم به توافق دست يافته ايم.

وزير امور خارجه آمريکا با اين حال تصريح کرده است: بهترين راه برای تضمين موفقيت اين مذاکرات، خصوصی نگهداشتن آنها است.

وی با اين حال تاکيد کرده است به دليل اين که جزييات اين مذاکرات در حال نهايی شدن است نمی تواند توضيح بيشتری در خصوص اين گفت وگو ها ارائه کند.

وزير امور خارجه آمريکا اين توافق مقدماتی را گامی قابل توجه و رو به جلو توصيف کرده است.

جان کری که به منظور ديدار با مقام های فلسطينی به خاورميانه سفر کرده است، روز جمعه با صائب عريقات مذاکره کننده ارشد فلسطينی ها و محمود عباس رئيس تشکيلات خودگردان فلسطينی ديدار و گفت‌و‌گو کرد.

باراک اوباما رئيس جمهوری آمريکا نيز روز پنجشنبه از بنيامين نتانياهو نخست وزير اسرائيل خواسته بود به تلاش‌ها برای از سرگيری مذاکرات صلح بپيوندد و در اين راستا، به همکاری خود با جان کری ادامه دهد.

گفت‌وگوهای صلح اسرائيلی- فلسطينی در سال ۲۰۱۰ به خاطر ناخشنودی فلسطينی‌ها از ساخت و سازهای اسرائيلی در کرانه باختری و شرق بيت المقدس متوقف شد.

محمود عباس، رئيس تشکيلات خود گردان فلسطينی در آن زمان تاکيد کرده بود که بر موضع خويش پابرجاست و بدون قطع کامل ساخت و سازها از سوی اسرائيل، به ميز مذاکرات باز نخواهد گشت.
XS
SM
MD
LG