لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۲۴

سناتورهای آمريکايی: اوباما تحريم های يک جانبه عليه ايران را تشدید کند


گروهی از سناتورهای جمهوريخواه و دمکرات آمریکا در نامه ای به باراک اوباما، رييس جمهور آمریکا، ضمن انتقاد از مواضع چين در پرونده هسته ای ايران، از وی خواسته اند تا تحريم های سخت و يک جانبه تازه ای را عليه جمهوری اسلامی وضع کند.

۹ تن از سناتورهای آمريکايی در نامه به آقای اوباما، از وی خواسته اند تا با افزايش فشار ها، «تحريم های فلج کننده ای» را در ماه جاری ميلادی علیه ایران وضع کند.

ايون بای، باب کيسی، چاک شومر و بن کاردين، سناتورهای دمکرات، جان کيل، جان مک کين، جانی ايزاکسون و ديويد ويتتر سناتورهای جمهوريخواه به همراه جو ليبرمن، سناتور مستقل، اين نامه را که روز چهارشنبه منتشر شده است، امضاء کرده اند.

اين نامه در حالی منتشر شده است که روز سه شنبه هری ريد، رهبر اکثريت دمکرات سنای آمريکا، از بررسی طرح تحريم شرکت های صادر کننده بنزين به ايران خبر داده بود.

در بخشی از نامه سناتورهای آمريکايی به باراک اوباما آمده است: رويکرد چين در پرونده هسته ای ايران اين پرسش را مطرح می کند که آيا اين کشور علاقمند است تا در عرصه بين المللی نقش مسئولانه ای را ايفا کند.

اين سناتورها تاکيد کرده اند توجه چين به منافع اقتصادی خود، شانس دستيابی به راه حلی ديپلماتيک برای بحران هسته ای ايران را به مخاطره انداخته است.

اين ۹ سناتور آمريکايی می گويند: رويکرد چين می تواند عميقا ثبات در منطقه خليج فارس و بازار انرژی را به خطر بيندازد.

سناتورهای دمکرات و جمهوری خواه با اشاره به اين که سال ۲۰۱۰ سال سرنوشت سازی برای پرونده مناقشه هسته ای ايران است، از رييس جمهور آمريکا خواسته اند تا در ماه های حساس آينده به هر اقدام ضروری که می تواند از دستيابی ايران به سلاح هسته ای جلوگيری کند، دست بزند.

در بخش ديگری از اين نامه تاکيد شده است دستيابی ايران به سلاح های هسته ای «فاجعه ای» برای امنيت ملی خواهد بود.

در حالی که کشورهای غربی ايران را متهم می کنند در صدد دستيابی به سلاح هسته ای است، تهران با رد اين اتهامات می گويد برنامه هسته ای اين کشور در راستای توليد انرژی است و ماهيتی صلح آميز دارد.

اين قانونگذاران آمريکايی ضمن حمايت از برنامه باراک اوباما برا ی تشديد تحريم های ايران در شورای امنيت تاکيد کرده اند احتمالا چين با تحريم های جدی عليه ايران مخالفت خواهد کرد.

شورای امنیت سازمان ملل متحد تاکنون سه قطعنامه تحریمی علیه ایران تصویب کرده است. اما ایران با سرپیچی از این قطعنامه ها تاکنون برنامه هسته ای خود را توسعه داده است.

در بخش ديگری از نامه اين سناتور ها از باراک اوباما خواسته شده است تا حمايت های از حقوق بشر و «آرمان های صلح آميز» مردم ايران را افزايش دهد.
XS
SM
MD
LG