لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۲۲

آمريکا شايعه اقدام نظامی عليه ايران را رد کرد


سخنگوی کاخ سفيد آمريکا شايعه هرگونه برنامه برای اقدام نظامی عليه ايران و سوريه را رد کرد
سخنگوی کاخ سفيد آمريکا شايعه هرگونه برنامه برای اقدام نظامی عليه ايران و سوريه را رد کرد


تونی اسنو سخنگوی کاخ سفيد آمريکا روز جمعه دوازدهم ژانويه شايعه هرگونه برنامه برای اقدام نظامی عليه ايران و سوريه را رد کرد.


آقای اسنو گفت سخنان جرج بوش رييس جمهوری آمريکا در روز چهارشنبه به اين شايعه دامن زد که آمريکا به اقدام نظامی علیه ايران يا سوريه دست خواهد زد ولی اين موضوع حقيقت ندارد.


سخنان جرج بوش رييس جمهوری آمريکا به اين شايعه دامن زد که آمريکا به اقدام نظامی علیه ايران يا سوريه دست خواهد زد ولی اين موضوع حقيقت ندارد
تونی اسنو سخنگوی کاخ سفید

جرج بوش رييس جمهوری آمريکا درسخنرانی خود در تشريح استراتژی جديد درعراق گفته بود برای مقابله با نيروهای مورد حمايت ايران وسوريه، که به نيروها ائتلاف حمله می کنند، نيروهای آمريکايی دست به تعقيب آنها در مرزهای عراق خواهند زد.


ساعاتی پس از سخنرانی جرج بوش نيروهای آمريکايی با حمله به ساختمان کنسولگری ايران شش نفر از کارکنان اين دفتر را دستگير کردند.


اظهارات آقای بوش با واکنش سناتور جوزف بايدن، به هنگام حضور کانداليزا رايس وزير امور خارجه درکميته روابط خارجی سنای آمريکا، مواجه شد.


سناتور بايدن از حزب دمکرات و رييس کميته روابط خارجی آمريکا از طرح آقای بوش برای حمله و تعقيب در مرزها برای مقابله با نفوذ ايران وسوريه انتقاد کرد.


آقای بايدن به وزير امور خارجه هشدار داد که آقای بوش اين اختيار را ندارد که نيروهای آمريکايی را به عملياتی که به عبور از مرزها می انجامد اعزام کند.


آقای بايدن گفت: «به باور من اختيارات کنونی داده شده به رييس جمهوری، تنها برای استفاده از نيروها در داخل عراق است و شامل عمليات خارج از مرز عراق نمی شود و او بايد اين اختيار را از کنگره دريافت کند».


کانداليزا رايس پاسخ مشخصی به سوال آقای بايدن نداد. اما سناتور بايدن گفت که در نامه ای به رييس جمهوری از وی خواسته است تا اين مساله را توضيح دهد.


«نیازی به عبور از مرز ایران نیست»


در همين زمينه، رابرت گيتس وزير دفاع امريکا گفت منظور پرزيدنت بوش در باره حمله و تعقيب شبکه ای اسلحه در اختيار دشمنان نيروهای آمريکايی قرار می دهند در داخل مرزهای عراق بوده است.


آقای گيتس گفت: «از منظر نظامی، نيازی به عبور از مرزهای ايران نيست». او افزود ما می توانيم اين نيروها را در داخل عراق تعقيب کرده و پيدا کنيم بدون توجه به اين که از کجا اين منابع در اختيار آنها قرار می گيرد.


XS
SM
MD
LG