لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۱۶

استراتژی جدید امنیت ملی آمریکا، ایران و کره شمالی با یک گزینه روشن روبه رو هستند


دولت باراک اوباما، در استراتژی جديد امنيت ملی آمريکا اعلام کرده است که ايران و کره شمالی با یک گزینه روشن روبه رو هستند: يا پيشنهاد آمريکا برای تعامل را بپذيرند يا انزوای بيشتر بر سر برنامه هسته ايشان روبه رو خواهند شد.

دولت باراک اوباما روز پنجشنبه سند پنجاه و دو (۵۲) صفحه ای استراتژی جدید امنيت ملی آمريکا را اعلام کرد. در اين سند که نخستين دگرگونی در استراتژی امنيت ملی آمريکا از سال ۱۹۹۶ بشمار می رود، دولت آقای اوباما، بر رويکرد سياسی سخت و جدی با ايران و کره شمالی، دو دولتی که از آنها با عنوان «دشمنان آمريکا» ياد شده تاکيد کرده و در همان حال به تهران و پيونگ يانگ نسبت به عدم پذيرش دعوت های ايالات متحده و تسليم نشدن در برابر فشارها برای شفاف ساختن برنامه های اتمی خود، شديدا هشدار داده است.


در این استراتژی تازه آمریکا تصريح شده است :«دو کشور (ایران و کره شمالی ) با يک گزينه روشن روبه رو هستند».

اين سند از کره شمالی خواسته است تا سلاح های هسته ای خود را از بين ببرد و از ايران نيز خواسته است تعهدات بين المللی در خصوص برنامه هسته ایش را اجرا کند.

در استراتژی جدید امنيت ملی آمريکا آمده است:«اگر آنها تعهدات بين المللی خود را ناديده بگيرند، ما به دنبال ابزارهايی خواهيم بود تا با تشديد انزوا آنها (ايران و کره شمالی)، اين دو کشور را وادار به رعايت قواعد منع گسترش سلاح هايی کنيم».

شورای امنیت سازمان ملل متحد طی سه قطعنامه تحریمی از ایران خواسته است تا غنی سازی اورانیوم را متوقف کند. ایران با نادیده گرفتن این خواست بین المللی برنامه غنی سازی خود را توسعه داده است.

آمریکا و کشورهای غربی ایران را متهم می کنند که د رپوشش برنامه هسته ای خود در صدد دست یابی به تکنولوژی ساخت سلاح اتمی است. ایران این اتهام را رد می کند.

آخرین گزینه

در این سند گفته شده که عمليات نظامی پس از به کارگيری کامل ديپلماسی، آخرين گزينه خواهد بود.

استراتژی نوين امنيت ملی آمريکا که سياست های نظامی و ديپلماتيک اين کشور را برای سال ها رقم می زند، بيشترين تاکيد را بر رويکرد ديپلماسی و گسترش مشارکت وسيع تر متحدان و شريکانش نهاده است.

اين راهبرد جدید، فاصله گرفتن از دکترين جرج بوش، رئيس جمهور پيشين ايالات متحده است که بر عمليات جنگی پيشگيرانه عليه تهديدهای دشمنان تاکيد می کرد.

همانند برخی از پيشنيان خود، باراک اوباما نيز تعهد بر بازسازی اقتصاد ايالات متحده را بخشی از استراتژی امنيت ملی دولت خود ناميده و آن را با عنوان «زيربنای نوين» پايه اصلی سياست داخلی قرار داده است.

در تشريح اين سياست، بازسازی اقتصاد از طريق آموزش بهتر، کاهش بدهی های ملی، گسترش انرژی پاک، توسعه پژوهش های علمی و نوسازی سيستم بهداشت و درمان همگانی، برجسته ترين عناصر عنوان شده اند.

آقای اوباما در اين سند می گويد که موفقيت در اين عرصه ها، برای حفظ نفوذ ايالات متحده در جهان حياتی است.

رئيس جمهور آمريکا طی شانزده ماه رياست خود بر توانمندترين کشور جهان، همواره استراتژی ترغيب و تشويق ملايم را که گاهی با عنوان «رويکرد گفتگو» از آن ياد می شود، پی گرفته است.

دولت او همکاری های خود با دولت های اروپائی را گسترش داده، روابط با روسيه را بهبود بخشيده، آغاز گفتگوهای صلح شرق ميانه را با جديت دنبال کرده و مشورت های عديده ای را برای شکست دادن طالبان افغانستان انجام داده است.

با اين همه، منتقدان آقای اوباما می گويند که تاکيد بر ديپلماسی و افزايش کمکهای خارجی نشانه ای از ضعف در عرصه ی دفاعی است و بيشتر سياست های وی تاکنون به ناکامی انجاميده است. آنها در اين زمينه ازجمله به ادامه مبارزه طلبی ها، بی اعتنائی ها و خصومت های دولت های ايران و کره شمالی، بن بست در افغانستان و افزايش نگرانی ها در مورد عمليات تروريستی در درون خاک آمريکا اشاره می کنند.

کاخ سفيد در پاسخ می گويد که روند حرکت، در مسير درستی پيش می رود. اگر چه اين حرکت کند به نظر می آيد ولی آينده نشان خواهد داد که خط مشی کارسازی بوده است.

روسای جمهوری آمريکا، استراتژی امنيت ملی را برای دستيابی به هدف ها و اولويت ها برای ايمن نگاه داشتن شهروندان اين کشور به کار می گيرند.

سند انتشار يافته يک آزمايش آکادميک نيست و اثرهای ژرف و گسترده ای بر هزينه های دولتی، سياست های دفاعی و امنيت ملی ايالات متحده دارد.

اين سند، موارد استفاده از نيروهای نظامی را توضيح می دهد و ارزش های آمريکا و تقويت مشروعيت اين کشور بويژه در نزد کشورهائی را که نسبت به سياست های ايالات متحده ديدگاهی همراه با ترديد دارند، مورد تاکيد قرار می دهد.

در سند پنجاه و دو (۵۲) صفحه ای استراتژی نوين امنيت ملی آمريکا همچنين تاکيد شده که اگرچه برخی اوقات استفاده از نيروی نظامی لازم و ضروری است، ولی دولت اوباما، پيش از پرداختن به جنگ، تمام گزينه های ديگر را بکار خواهد گرفت و هزينه ها و خطرهای آن را با هزينه ها و خطرهای توسل نجستن به نيروی نظامی، به دقت ارزيابی خواهد کرد.
XS
SM
MD
LG