لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۲۳

آمريکا خواستار آزادی کیان تاجبخش و رضا تقوی شد


وزارت امور خارجه آمریکا در واشینگتن
وزارت امور خارجه آمریکا در واشینگتن
وزارت امور خارجه آمريکا خواستار آزادی کيان تاجبخش، جامعه شناس و پژوهشگر ايرانی-آمريکايی، رضا تقوی و ديگر شهروندان اين کشور که در ايران زندانی هستند، شده است.

به گفتۀ وکيل تسخيری کيان تاجبخش، وی در رابطه با ناآرامی های پس از انتخابات خرداد ماه گذشته دستگير و روز سه شنبه، از سوی دادگاه انقلاب اسلامی تهران، به بيش از دوازده سال زندان محکوم شد.

وزارت امور خارجۀ آمريکا در پاسخ به پرسش راديو فردا درباره محکوميت کيان تاجبخش، ضمن ابراز تاسف و نگرانی عميق از رای دادگاه انقلاب اسلامی ايران اعلام داشت که اين پژوهشگر ايرانی – آمريکايی، احتمالا به طور اجباری در دادگاه حضور يافته بی آنکه از حق داشتن وکيل انتخابی برخوردار باشد.

وزارت خارجۀ آمريکا، در پاسخ خود به راديو فردا بار ديگر در مورد سرنوشت شهروندان اين کشور که يا زندانی و يا در ايران ناپديد شده اند، عميقا ابراز نگرانی و تاکيد کرد که هدف دولت آمريکا، اطمينان يافتن از بازگشت تمامی آمريکایی های ناپديد شده در ايران و نيز شهروندانی است که بطور ناعادلانه در آن کشور زندانی شده اند.

وزرات امور خارجۀ آمريکا همچنين از رهبران ايران خواست که پرونده های شهروندان آمريکایی، از جمله سه کوهنورد به نام های جاشوآ فتال، شين باور، سارا شورد، و نيز آقای رضا تقوی و رابرت لوينسن را حل کند.

سه کوهنورد آمريکایی بيش از هشتاد روز است که بدون هيچ تماسی با خانواده های خود وبدون دسترسی به وکالت حقوقی در بازداشت دولت ايران بسر می برند.

به گفتۀ يکی از سخنگويان وزارت خارجۀ آمريکا، اگر چه در بيست ونهم سپتامبر (هفتم مهرماه) تماس کنسولی با اين سه تن فراهم شد ولی تقاضاهای بعدی برای ديدارهای مشابه مورد موافقت دولت ايران قرار نگرفته است.

وزارت امور خارجۀ آمريکا همچنين به ادامۀ بازداشت آقای رضا تقوی، شهروند هفتاد و يک سالۀ آمريکایی ايرانی تبار اشاره کرده و می گويد که آقای تقوی، بدون هيچ اتهام و محاکمه ای از حدود هيجده ماه پيش در زندان جمهوری اسلامی بسر می برد. دولت ايالات متحده، با توجه به سن و وضع جسمانی نحيف آقای تقوی، خواستار آزادی وی براساس اصول انسانی شده است.

وزارت خارجۀ آمريکا در پايان پاسخ به راديو فردا، بار ديگر در مورد سرنوشت رابرت لوينسن که از اواخر زمستان دو سال پيش در ايران ناپديد شده، نگرانی خود را تکرار و تجديد کرده و از دولت جمهوری اسلامی خواسته است که برای يافتن اين شهروند آمريکائی و بازگرداندن وی به آمريکا، با واشينگتن همکاری کند.
XS
SM
MD
LG