لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۱۰

آمريکا بمب گذاری در زاهدان را محکوم کرد


سخنگوی وزارت امور خارجه آمريکا روز جمعه ضمن محکوم کردن بمب گذاری در مسجد علی ابن ابی طالب زاهدان، هرگونه دخالت واشينگتن را در اين رويداد قويا رد کرد.

انفجار يک بمب در مسجد علی ابن ابی طالب زاهدان در روز پنجشنبه به هنگام نماز مغرب دستکم ۲۵ کشته و بيش از ۱۲۰ مجروح برجای گذاشت.

پس از اين انفجار برخی از مقامات ايران، آمريکا را به دخالت در اين حادثه متهم کردند. در همين زمينه صادق محصولی، وزير کشور ايران، روز جمعه گفته بود: عوامل ترور نه شيعه هستند نه سنی ، اين ها امريکايی و اسراييلی هستند.

ایان کلی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، روز جمعه درباره انفجار بمب در مسجد علی ابن ابی طالب زاهدان گفت: ما این حمله تروریستی را قویا محکوم می کنیم.

آقای کلی همچنین در خصوص اتهام مقامات ایران درباره دست داشتن واشینگتن در این حادثه گفت: آمریکا از هیچ شکلی از تروریسم در ایران حمایت نمی کند.

جان سوليوان، معاون سخنگوی دفتر امور خاور نزديک وزارت امورخارجه آمريکا، نیز در گفت وگو با راديو فردا ضمن محکوم کردن انفجار بمب در مسجد علی ابن ابی طالب در زاهدان، هرگونه دخالت آمريکا را در چنين رويدادی قويا رد کرد.

اقای سوليوان گفت: «پيش از هر چيز ما اين حمله تروريستی را قويا محکوم می کنيم و هرگونه حمله به شهروندان بيگناه بدون ترديد غيرقابل قبول است به ويژه هنگامی که تروريستها مردم بيگناه را در عبادتگاه آنها هدف قرار می دهند، اين عمل زشت، زشت ترمی شود».

درهمین حال، آیت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی، در پیامی تاکید کرده است که « نمی توان ترديد کرد که دست طراحان سياسی برخی قدرتهای مداخله گر و دستگاههای جاسوسی آنان نيز به خون بيگناهان اين حادثه خونين آلوده است».

آیت الله علی خامنه ای درپیام خود نام کشور خاصی را نبرده است، اما ايران در گذشته نيز بارها ايالت متحده آمريکا وساير کشورهای غربی را به حمايت از گروههای شبه نظامی و گروههای مخالف خود متهم کرده است، اتهاماتی که از سوی اين کشورها تکذيب شده است.

افزايش شمار کشته شدگان

در همين حال، مقامات دولتی ايران می گويند که شمار کشته شدگان انفجار بمب در زاهدان به ۲۵ کشته رسيده است. بامداد روز جمعه استاندار سيستان و بلوچستان شمار کشته شدگان را ۱۹ نفر اعلام کرده بود.

در همين زمينه سازمان بنياد شهيد و امور ايثارگران سيستان و بلوچستان اسامی ۲۴ نفر از اين کشته شدگان را منتشر کرده است و می گويد تلاش برای شناسايی يک نفر ديگر از کشته شدگان اين انفجار ادامه دارد.

حسين ساجدی نيا، معاون عمليات نيروی انتظامی ايران، نيز پيشتر گفته بود که تعداد کشته شدگان انفجار بمب در مسجد علی ابن ابی طالب زاهدان به ۲۱ نفر رسيده و ۱۲۵ نفر ديگر نيز زخمی شده اند.

حسن ساجدی نيا با اشاره به اين که عوامل انفجار بمب گذاری مسجد علی ابن ابی طالب دو نفر بوده اند، گفته است:« طبق بررسيهای پليس يک نفر از آنها در اين بمب گذار کشته شده و نفر دوم با تلاش ماموران امنيتی استان سيستان و بلوچستان شب گذشته دستگير شد».

در همين حال، بنا بر برخی گزارش های تاييد نشده، پس از انفجار بمب ، شهر زاهدان شاهد برخی نا آرامی ها بوده است.

خبرنگاری در زاهدان که نخواست هويتش فاش شود در گفت وگويی با راديو فردا گفت که «پس از انفجار بمب، درگيری هايی بين شيعيان و سنی ها در زاهدان اتفاق افتاده و به يکی از مساجد سنی ها حمله شده است.»

مسئوليت انفجار

ابراهيم حميدی رييس دادگستری کل استان سيستان و بلوچستان ضمن تائيد دستگيری يکی از عوامل انفجار بمب در مسجد زاهدان گفت: «عمده‌ترين گروهک‌هايی که اقدام به عمليات تروريستی در اين استان می‌کنند گروهک مالک [ريگی] هستند؛ اما هنوز به نتيجه قطعی نرسيده‌ايم که اين انفجار توسط اين گروهک انجام شده باشد.»

حسينعلی شهرياری، نماينده زاهدان در مجلس شورای اسلامی نيز اعلام کرد که «در اين حادثه مسئله قوميتی وجود نداشته است و به احتمال زياد وهابيون اين جنايت را انجام داده‌اند.»

در همین حال شبکه تلویزیون العربیه وابسته به عربستان می گوید گروه جندالله مسئولیت این عملیات را برعهده گرفته است. اين انفجار روز پنجشنبه در زمانی صورت گرفت که تنها دو هفته ديگر به برگزاری انتخابات رياست جمهوری ايران باقی مانده است.

بهمن ماه سال گذشته نيز انفجار يک بمب صوتی در مسجد الغدير زاهدان باعث شکسته شدن شيشه های اين مسجد شد ولی اين انفجار تلفات جانی نداشته است.

استان سيستان بلوچستان طی سال های اخير شاهد درگيری نيروهای انتظامی با گروه هايی است که جمهوری اسلامی آنها را «اشرار مسلح » می خواند.

دولت جمهوری اسلامی گروه «جندالله» را مسئول بسياری از انفجار و درگيری ها در سيستان بلوچستان می داند.

حمله به ستاد احمدی نژاد

در همین حال، خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران، ایرنا، گزارش داده است که حمله مسلحانه به ستاد انتخاباتی محمود احمدی‌نژاد در زاهدان سه مجروح بر جای گذاشت.

طبق این گزارش مجروحان این حادثه به بیمارستان منتقل شده اند.

محمدرضا زاهدشيخی، مسئول ستاد محمود احمدی‌نژاد در سيستان و بلوچستان، در خصوص این حادثه گفت: «سه نفر راکب موتورسيکلت پس از توقف در برابر اين ستاد در خيابان سعدی پس از فحاشی، تهديد و استفاده از چاقو به سمت بيلبوردهای تبليغاتی موجود حمله و آنها را پاره کردند .»

این مسئول ستاد محمود احمدی نژاد افزوده است:«بعد از اين اتفاق اعضای ستاد به نشانه اعتراض به سمت اين افراد ناشناس رفتند که بلافاصله مهاجمان با استفاده از سلاح کمری اقدام به تيراندازی به سوی اعضای ستاد کردند.»

به گفته آقای زاهدشيخی نیروی انتظامی افراد مهاجم را شناسایی و بازداشت کرده است.
XS
SM
MD
LG