لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۴۶

ابراز تاسف آمريکا از شکست مذاکرات ايران با آژانس


جی کارنی، سخنگوی کاخ سفيد، روز چهارشنبه از رويکرد ايران در مذاکره با هيات اعزامی آژانس بين المللی انرژی اتمی در تهران ابراز تاسف کرده است.

جی کارنی که با خبرنگاران صحبت می کرد، گفته است:« از شکست ايران در دستيابی به توافقی با آژانس بين المللی انرژی اتمی متاسفيم.»

سخنگوی کاخ سفيد افزوده است:« اين نمونه ديگری از خودداری ايران از اجرای تعهدات بين المللی اش است.»

آژانس بين المللی انرژی اتمی روز چهارشنبه اعلام کرد که مذاکرات دو روزه هيات اعزامی آن با مقام های ايران بدون دستيابی به نتيجه ای پايان يافت و جمهوری اسلامی درخواست برای بازديد سايت نظامی پارچين در جنوب شرقی تهران را رد کرد.

جی کارنی همچنين گفته است: اين اقدام خاص ايران نشان می دهد آنها رفتار خود را در راستای اجرای تعهدات بین المللی اشان تغيير نداده اند.

يوکيا آمانو، مديرکل آژانس بين المللی انرژی اتمی روز چهارشنبه از اين که ايران اجازه بازديد از «پارچين» را نداده ابراز تاسف کرده بود.

در همين زمينه، يک ديپلمات غربی در وين به خبرگزاری فرانسه گفته است: رويکرد ايران در اجازه ندادن به آژانس برای بازديد از پارچين نشان می دهد چرا جامعه جهانی به ايران در خصوص «ماهيت برنامه هسته ای اين کشور اعتماد ندارد.»

اين ديپلمات غربی اضافه کرده است:اين اقدام اخير، به همراه تصميم به آغاز غنی سازی اورانيوم در قم تداوم سرپيچی ايران از خواست جامعه جهانی و قعطنامه های شورای امنيت سازمان ملل متحد را نشان می دهد.

يک سخنگوی وزارت خارجه فرانسه نيز روز چهارشنبه گفته است: ما به شدت اقدام ايران در اجازه ندادن به آژانس بين المللی انرژی اتمی برای بازديد از سايت پارچين را محکوم می کنيم.

اين سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه همچنين گفته است، «خودداری» ايران از «همکاری» با آژانس «فرصت ديگری» بود که از دست رفت.

در همين حال، علی اصغر سلطانيه، سفير ايران در آژانس بين المللی انرژی اتمی، روز چهارشنبه در خصوص در خواست هيات آژانس براي بازديد از «پارچين» گفته است: برای هرگونه بازديد، ابتدا لازم است چارچوب و ضوابط قانونی با رعايت کامل ملاحظات مورد توافق دو طرف قرار گيرد.

علی اصغر سلطانيه همچنين خواستار خودداری از «مخدوش» کردن «فضای تعامل» بين ايران و آژانس شده است.

علی اصغر سلطانیه در خصوص محور های مذاکرات هیات آژانس در تهران به خبرگزاری ایرنا گفته است: به منظور گسترش همکاری لازم بود چارچوبی مورد توافق قرار گيرد؛ در اين رابطه دو طرف پيشنهاداتی ارائه کردند که در برخی موارد توافقاتی حاصل شد ولی برای توافق نهايی ، نيازمند زمان بيشتری بود که به دليل بازگشت تيم آژانس به وين قرار شد گفت وگوها متعاقبا ادامه يابد.

وی اضافه کرده است : ايران به منظور نشان دادن حسن نيت ، اظهارنامه اوليه و پاسخ به محورهای مندرج در گزارش مديرکل آژانس را تحويل داد و در نشست دو روزه به ابعاد فنی و حقوقی پرداخته و به سئوالات آژانس ، پاسخ های تخصصی دقيق داده شد.

آژانس بين‌المللی انرژی اتمی در گزارشی در آبان ماه با اشاره به ابعاد «نظامی احتمالی» فعاليت‌های هسته‌ای ايران به طور جدی ابراز نگرانی کرده و گفته بود که اطلاعات معتبری در اختيار دارد که نشان می‌دهد ايران احتمالا در ارتباط با توسعه سلاح هسته‌ای آزمايش‌هايی انجام داده است.در اين گزارش گفته شده بود ايران مدل کامپيوتری کلاهک‌های هسته‌ای را آزمايش کرده و نيز يک کانتينر فولادی برای آزمايش انفجاری در منطقه پارچين، در جنوب شرق تهران، برپا کرده است.
XS
SM
MD
LG