لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۳۲

لاوروف: توافق آمريکا و روسيه برای برگزاری مذاکرات صلح سوریه در ژنو


جان کری و سرگئی لاوروف
جان کری و سرگئی لاوروف
سرگئی لاوروف، وزير امور خارجه روسيه، روز جمعه نهم اوت گفته است که آمريکا و روسيه بر سر برگزاری کنفرانس صلح سوريه در ژنو در اسرع وقت موافقت کرده اند و تا پايان ماه جاری ميلادی برای فراهم کردن مقدمات اين کنفرانس بارديگر با جان کری، همتای آمريکايی خود ديدار خواهد کرد.

به گزارش رويترز، سرگئی لاوروف که پس از نشست موسوم به ۲+ ۲ (وزيران امور خارجه و دفاع آمريکا و روسيه) در واشينگتن صحبت می کرد، مذاکرات خود با وزیر امور خارجه آمریکا را «مثبت» ارزيابی کرده است.

روسيه و آمريکا تلاش می کنند تا با برگزاری کنفرانس «ژنو ۲» توافق طرف های درگيری در بحران سوريه را برای دستيابی به يک راه حل سياسی جلب کنند.

اين در حالی است که تلاش ها برگزاری کنفرانس صلح «ژنو ۲» در ماه ژوئن سال جاری با شکست مواجه شد. به گزارش رويترز، ديپلمات های در شورای امنيت پيشتر نسبت به احتمال برگزاری اين کنفرانس در آينده نزديک ابراز تردید کرده بودند.

در همين زمينه، جان کری، وزير امور خارجه آمريکا، روز جمعه نهم اوت همزمان با آغاز مذاکرات مقامات بلندپايه روسيه و آمريکا گفته است، واشينگتن و مسکو می بايست تلاش کنند تا با حل اختلافات بين خود، در خصوص سوريه و ديگر مشکلات جامعه بين المللی به توافق دست يابند.

وزير امور خارجه آمريکا اضافه کرد: «هردوی ما و همچنين کشورهای ما بر سر جلوگيری از فروپاشی نهاد ها در (سوريه) و در غلطيدن اين کشور به هرج و مرج توافق داريم، بنابراين پاسخ نهايی راه حلی سياسی بر مبنای مذاکره است.

پیش از آغاز این مذاکرات، جان کری و سرگئی لاوروف به وجود اختلاف نظر بین دوکشور در خصوص مسالیل بین المللی از جمله بحران سوریه اذغان کردند. در حالی که مسکو از حکومت بشار اسد حمایت می کند، آمریکا نیز به برخی از گروه های مخالف حکومت سوریه کمک می کند.

بان گی‌مون، دبير کل سازمان ملل ماه گذشته ميلادی اعلام کرد که در جنگ داخلی سوريه بيش از ۱۰۰ هزار نفر کشته شده اند. وی از دولت سوريه و شورشيان خواسته بود که نبرد را کنار گذاشته و به خشونت‌ها در آن کشور پايان دهند.

به گزارش سازمان ملل از زمان آغاز جنگ داخلی در سوريه تاکنون ميليون ها نفر آواره شده اند.

در همين حال، باراک اوباما در پيام خود به مناسبت «عيد فطر» از کمک های غذايی تازه آمريکا به آورگان سوری خبر داد.

باراک اوباما در پيام خود گفته بود:«ايالات متحده در عيد فطر امسال برای کمک به بسياری از شهروندان سوری نيازمند ۱۹۵ ميليون دلار کمکهای غذايی و ديگر کمکهای انسان دوستانه را فراهم می کند، که کمکهای انساندوستانه ما را به مردم سوريه از زمان شروع بحران به بيش از يک ميليارد دلار افزايش می دهد.»
XS
SM
MD
LG