لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۳۱

آمریکا سپاه، وزارت دفاع و چند بانک دولتی را تحریم کرد


وزیر امورخارجه آمريکا روز پنجشنبه تحريم های تازه اين کشور برعليه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، وزارت دفاع و بانک های ايران را اعلام کرد.
وزیر امورخارجه آمريکا روز پنجشنبه تحريم های تازه اين کشور برعليه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، وزارت دفاع و بانک های ايران را اعلام کرد.

کاندوليزا رايس، وزير امورخارجه آمريکا، روز پنجشنبه بيست و پنجم اکتبر در يک کنفرانس مطبوعاتی تحريم های تازه اين کشور را عليه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، وزارت دفاع و بانک های دولتی ملی، ملت و صادرات، اعلام کرد.


خانم رايس که به همراه هنری پالسون، وزير خزانه داری آمريکا صحبت می کرد، گفت: «اين تحريم های تنبيهی به دليل حمايت ايران از سازمان های تروريستی در عراق و خاورميانه، برنامه موشکی و فعاليت های هسته ای اين کشور اعمال می شود.»


خانم رايس روز پنجشنبه تاکيد کرد که واشينگتن، به رغم اين اقدامات، همچنان آمادگی پذيرش يک «راه حل ديپلماتيک» را دارد.


کاندوليزا رايس يک بار ديگر نگرانی به آمريکا نسبت به خواست ايران برای «نابودی دولت اسراييل» را بیان کرد.


بيش از ۲۰ نهاد وابسته به جمهوری اسلامی شامل افراد، سازمان ها و شرکت شامل تحريم های جديد آمريکا می شود.


از نظر دولت واشينگتن، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در طرح های هسته ای ایران دخالت مستقيمی دارد و شاخه خارجی آن يعنی نيروی قدس، برای شورشيان در عراق و افغانستان سلاح های مختلف ارسال می کند که از آنها عليه سربازان آمريکايی استفاده می شود.


سپاه در حال حاضر دارای شرکت های مختلفی در بخش های نفت، داروسازی، ارتباطات، سد سازی و راه و ترابری است و از سوی منتقدين متهم است که توانسته با نفوذ فراوان در ساختار سياسی جمهوری اسلامی بويژه در دو سال اخير، ميلياردها دلار قرارداد در زمينه های تجاری به دست آورد

دور جديد تحريم ها


سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ايران که گفته می شود دارای حداقل ۱۲۵ هزار نيرو است، قدرتمندترين بخش نيروی نظامی جمهوری اسلامی ايران به شمار می رود و بر بخش های زيادی از اقتصاد اين کشور سلطه دارد.


سپاه در حال حاضر دارای شرکت های مختلفی در بخش های نفت، داروسازی، ارتباطات، سد سازی و راه و ترابری است و از سوی منتقدين متهم است که توانسته با نفوذ فراوان در ساختار سياسی جمهوری اسلامی بويژه در دو سال اخير، ميلياردها دلار قرارداد در زمينه های تجاری به دست آورد.


اقدام جديد دولت آمريکا، پس از تحریم های ناشی از اشغال سفارت آمریکا در تهران، سنگین ترین تحریم هایی ارزیابی شده که علیه ایران به اجرا در می آید.


يک مقام آمريکايی که نخواسته است نامش فاش شود در همين زمينه گفته است: «اين مجموعه شامل اقدامات بسيار قدرتمندی است که هدف آن رساندن اين پيام به ايران است که اقدامات آنها چه هزينه هايی می تواند بدنبال داشته باشد.»


وی افزود: «ما اين تصميم را گرفته ايم چرا که شاهد هيچ تغييری در رفتار ايران نبوده ايم. ضروری است که ديپلماسی ما در برابر ايران قوی تر و موثرتر باشد.»


واشينگتن پست نيز نوشته است که در يک سال اخير فشارهای واشينگتن عليه ايران بسيار زياد شده است که از جمله آنها می توان به فروش سلاح های پيشرفته به کشورهای حاشيه خليج فارس و اسراييل، ضبط محموله های ارسالی سلاح از جانب ايران برای شورشيان افغانستان و ايران، بازداشت ماموران ايرانی در عراق و فشار بر سازمان ملل متحد و متحدان اروپايی اش برای منزوی کردن ايران اشاره کرد.


مقامات آمريکايی می گويند که اعمال تحريم های جديد عليه ايران و به طور مشخص بر ضد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، ايالات متحده را قادر خواهد ساخت تا بخش بزرگی از نيروی نظامی جمهوری اسلامی و هر کسی که در داخل و خارج از اين کشور با آن معامله می کند را از لحاظ مالی منزوی کند.


اين تحريم ها می تواند بر معاملات تجاری صدها شرکت خارجی با ايران اثر بگذارد و در صورت امتناع آنها، با تحريم های واشينگتن روبه رو شوند.


XS
SM
MD
LG