لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۳۸

شرکت روسی: تحریم آمریکا مانع فروش هواپيماهای مسافربری به ايران شده است


هواپيما مسافربری توپولوف «تی يو ۲۴۰»
هواپيما مسافربری توپولوف «تی يو ۲۴۰»
مدير يک شرکت هواپيما سازی روسيه روز سه شنبه گفته است تحريم های آمريکا عليه جمهوری اسلامی مانع فروش پنج هواپيما مسافربری توپولوف «تی يو ۲۴۰» به ايران شده است و برای حل اين معضل می بايست موتور اين هواپيماها عوض شود.

الکساندر روبستوف، مدير شرکت مالی ايليوشين، به خبرگزاری رويترز گفته است: صدور هواپيماهای توپولوف «تی يو ۲۴۰» نقض تحريم های آمريکا خواهد بود چرا که شرکت آمريکايی «پرات اند ويتنی» در ساخت موتور اين هواپيما ها مشارکت دارد.



الکساندر روبستوف که تلفنی با رويترز صحبت می کرد گفته است :«چنين مشکلی وجود دارد و ما هوايپماها با موتور ديگر پيشنهاد خواهيم کرد.»

روسيه پس از تصويب چهارمين قطعنامه تحريمی شورای امنيت سازمان ملل متحد عليه ايران، از اقدام آمريکا و اروپا برای اعمال تحريم های يکجانبه مضاعف عليه جمهوری اسلامی انتقاد کرده است.

روسيه در تلاش است تا تعادلی بين روابط خود با ایران و از سوی ديگر با آمريکا برقرار کند. روسيه که روابط اقتصادی گسترده ای با ايران دارد پس از آن که به قطعنامه تازه شورای امنيت عليه ايران رای مثبت داد با خشم مقامات جمهوری اسلامی رو به رو شده است.

راه حل شرکت ایلیوشین

موتور « PS-۹۰A۲» با مشارکت شرکت روسی «پرم موتور» و «پرات اند ويتنی» ساخته می شود و در هواپیماهای مسافربری «تی يو ۲۴۰» مورد استفاده قرار می گیرد.

الکساندر روبستوف می گويد: شرکت مالی ايليوشين پيشنهاد خواهد کرد که موتور های قديمی مدل « PS-۹۰A» در اين هواپيماها به کار گرفته شود.

الکساندر روبستوف ميزان قرارداد فروش اين پنج هواپيما را مشخص نکرده است.

رسانه های ايران در سال ۱۳۸۶ گزارش داده بودند که قراردادی به ارزش ۲۰۰ ميليون دلار برای خريد ۵ هواپيمای «توپولوف ۲۰۴-» به امضا رسيده بود و قرار بود که اين هواپيماها در سال ۲۰۰۹ به ايران تحويل شوند.

تحريم های آمريکا عليه جمهوری اسلامی در سه دهه اخير باعث شده است تا صعنت هواپيمايی ايران با مشکلاتی مواجه شده و شرکت های ايرانی برای رفع خلاء موجود به اجاره و خريد هواپيماهای روسی و به ويژه توپولوف روی بياورند.

از سوی دیگر افزايش سوانح هوايی برای هواپيماهای توپولوف در ايران، هراس مردم از مسافرت با اين هواپيماها را بیشتر کرده است.

یک هواپيمای توپولوف مسافربری چهارشنبه ۲۴ تيرماه ۱۳۸۸ در نزديکی قزوين سقوط کرد و ۱۶۸ مسافر و خدمه آن کشته شدند.

در تيرماه سال ۱۳۸۵ نيز يک فروند هواپيمای توپولف مسافری در فرودگاه مشهد دچار سانحه شد و دهها کشته و زخمی برجای گذاشت.

در همين زمينه، رضا نخجوانی، معاون وزير راه و ترابری و رئيس سازمان هواپيمايی کشوری ايران خردادماه سال جاری از خروج کليه هواپيما های توپولوف ۱۵۴ از ناوگان هواپيمايی ايران خبر داده بود.

اين در حالی است که تحريم های دولت آمريکا مانع فروش نوع پيشرفته تر يعنی توپولف ۲۰۴ به ايران شده است.
XS
SM
MD
LG