لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۰۹

تلاش آمريکا برای کسب اطلاعات درباره بازداشت احتمالی يک زن آمريکايی در ايران


ساختمان وزارت امورخارجه آمریکا در واشینگتن
ساختمان وزارت امورخارجه آمریکا در واشینگتن
در حالی که شبکه العالم، وابسته به جمهوری اسلامی، به نقل از یک منبع امنیتی ایران بازداشت يک زن آمريکايی در مرز ايران و ارمنستان را رد کرده است، آمريکا می‌گويد در تلاش است تا اطلاعات بيشتری در اين زمينه کسب کند.

مارک تونر، سخنگوی وزارت امور خارجه آمريکا، روز پنجشنبه گفت است که واشينگتن در تلاش است تا اطلاعات بيشتری در مورد خبر بازداشت يک زن آمريکايی مظنون به جاسوسی درمرز ايران کسب کند.

اين در حالی است شبکه تلويزيون العالم، وابسته به جمهوری اسلامی، روز پنجشنبه به نقل از يک «منبع امنيتی» گزارش داده است که نيروهای مرزی ايران هفته گذشته به يک زن آمريکايی، که برخی از رسانه‌های خبری از او به عنوان جاسوس نام برده‌اند، اجازه ورود به خاک اين کشور را نداده‌اند.

روز چهارشنبه برخی از سايت‌های خبری در ايران عمدتاً به نقل از يک سايت خبری در استان خراسان شمالی خبر دادند که «يک زن آمريکايی ۵۵ ساله که در دندان‌های خود تجهيزات جاسوسی کار گذاشته و بدون ويزا از ارمنستان وارد ايران شده بود» توسط مأموران امنيتی بازداشت شده است.

اخبار متناقض

در همين زمينه، مارک تونر روز پنجشنبه گفت: «اخبار متناقض زيادی در اين باره منتشر شده است.»

مارک تونر که باخبرنگاران صحبت می‌کرد، افزود: «ما از طريق سفارت سوييس در تلاشيم تا صحت اطلاعاتی موجود در باره اين حادثه را مشخص کنيم. وقتی که اطلاعات بيشتری دريافت کنيم در اختيار رسانه‌ها قرار می‌دهيم.»

از زمان قطع روابط ديپلماتيک ايران و آمريکا سفارت سوييس در تهران حافظ منافع ايالات متحده در جمهوری اسلامی است.

مارک تونر همچنين تاکيد کرده است که سفارت آمريکا در ايروان نيز پيگير اين موضوع است.

با اين حال مارک تونر می‌گويد نمی تواند تاييد کند که اين زن، شهروند آمريکا است يا نه.

شبکه تلويزيونی العالم روز پنجشنه گفته است که به زن آمريکايی به علت نداشتن ويزای سفر به جمهوری اسلامی اجازه ورود از ارمنستان به خاک ايران داده نشده است.

انتشار خبر در سایتی در خراسان

سايت خبری نسيم که در استان خراسان شمالی فعاليت می‌کند و عمدتاً اخبار و اطلاعات مربوط به اين استان را پوشش می‌دهد، علاوه بر اين مدعی شده بود که نام اين زن آمريکايی «حال تالايان» است و «مأموران گمرک نوردوز» وی را در حالی که «در دندان‌های خود تجهيزات فنی جاسوسی (ميکروفون) کار گذاشته بود» دستگير کرده‌اند.

نوردوز يکی از روستاهای مرزی استان آذربايجان شرقی است که از توابع شهرستان جلفاست که در حاشيه رود ارس قرار دارد.

پل مرزی نوردوز از راه‌های اصلی تبادل کالا ميان دو کشور ايران و ارمنستان است و از سال ۷۴ نيز يک بازارچه مرزی در اين منطقه ميان دو کشور گشايش يافته و علاوه بر اين صادرات گاز ايران به ارمنستان نيز از اين نقطه انجام می‌شود.

سايت خبری نسيم همچنين بدون اشاره به منبع خبر خود مدعی شده بود که فرد بازداشت شده «پس از دستگيری اظهار کرد که اگر جمهوری اسلامی ايران او را به ارمنستان عودت دهد، توسط نيروهای امنيتی اين کشور کشته می‌شود.»

اين خبر با اندکی تغيير در شماره پنجشنبه روزنامه دولتی ايران بازتاب يافت اما در خبر روزنامه ايران نيز که در ستون ويژه اخبار غيررسمی اين روزنامه، «ديگه چه خبر»، منتشر شد، اشاره‌ای به منبع اصلی اين خبر نشده است.

در همین زمینه، خبرگزاری نيمه‌رسمی فارس که به منابع امنيتی در ايران نزديک است به نقل از «يک منبع آگاه» اين خبر دستگيری را تأييد کرد.
XS
SM
MD
LG