لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۴۴

سناتورهای آمريکايی خواستارآزادی سه کوهنورد بازداشتی در ايران شدند


جاش فتال و سارا شورد
جاش فتال و سارا شورد
چند سناتور آمريکايی روز سه شنبه ضمن رد اتهام جاسوسی سه کوهنورد بازداشتی در ايران، از دولت جمهوری اسلامی خواسته اند تا در آستانه «روز مادر» این سه شهروند آمریکا را آزاد کند.

سناتور های دمکرات : باربارا باکسر،آل فرانکن، ايمی کلوبچار، باب کيسی و آلن اسپکتر، در واشينگتن از دولت جمهوری اسلامی خواسته اند، به اعضای خانواده اين سه شهروند آمريکايی برای سفر به ايران و ملاقات با آنها رواديد بدهد.


اين سناتورها همچنين از دولت ايران خواسته اند تا حداقل اجازه دهد اين سه کوهنورد زندانی بتوانند با خانواده های خود تماس تلفنی بگيرند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، باربارا باکسير، سناتور دمکرات، گفت:«ما اينجاهستيم تا از دولت ايران بخواهيم فورا سارا شورد، جاش فتال، و شين باوئر، را آزاد کند».

خانواده سه کوهنورد آمريکايی به نام‌های سارا شورد، ۳۱ ساله، جاش فتال، ۲۷ ساله و شين باوئر، ۲۷ ساله می گويند می گويند فرزندان آنها در نهم مردادماه ، سی و يکم ژوئن، سال گذشته، به هنگام کوهنوردی در کردستان عراق، به طور اشتباهی وارد خاک ايران شده و توسط مرزبانان ايرانی بازداشت شدند

اين در حالی است که حيدر مصلحی، وزير اطلاعات ايران، در فروردين ماه سال جاری گفته بود: مدارک مستندی وجود دارد که نشان می دهد سه کوهنورد بازداشت شده آمريکايی در ايران با سرويس های اطلاعاتی آمريکا همکاری می کردند.

از سوی دیگر سناتور های آمریکایی اتهام جاسوسی این سه کوهنورد را رد کرده اند.

سناتور باکسر در اين زمينه، گفته است: «آنها سه دوست بودند که در تابستان در يک منطقه زيبا کوهنوردی می کردند». سناتور کلوبچار نيز تاکيد کرده است که وزارت امور خارجه امريکا مکررا از روز اول اين اتهام را رد کرده است.

این سناتورهای آمریکایی در زمانی از جمهوری اسلامی خواسته اند که این سه کوهنورد را آزاد کند، که محمود احمدی نژاد، رییس جمهوری ایران، برای شرکت در کنفرانس پیمان منع گسترش سلاحهای هسته ای در نیویورک به سر می برد.

خانواده این سه کوهنورد پیش از سفر محمود احمدی نژاد به نیویورک در نامه ای از وی خواسته بودند فرزندانشان را آزاد کند.

این خانواده ها پيشتر نسبت به سلامت فرزندان خود در زندان های ايران ابراز نگرانی کرده اند.

نورا شورد مادر سارا شورد در اوايل ارديبهشت ماه سال جاری در گفت‌وگويی با راديو فردا در مورد تازه ترين خبرها از دخترش گفته بود: کنسول سويس در تهران، که نمايندگی منافع آمريکا در ايران را به عهده دارد، روز چهارشنبه اين هفته موفق شد تا از فرزندان ما در زندان اوين بازديد کند. اين خبر خوبی بود. ولی متاسفانه بخش ديگر اين خبر اين بود که فرزندان ما در زندان با مشکلات سلامتی رو به رو شده اند.

وی افزوده بود: به عبارت ديگر زندانی شدن آنها تاثير سوء خود را بر سلامتی آنها گذاشته است و ما بسيار نگرانيم.

نورا شورد اضافه کرده بود: به عنوان مثال دخترم سارا يک بيماری زنانگی دارد که بايد تحت مراقبت پزشکی دائمی باشد. مشکل ديگر او افسردگی است که در زندان پيدا شده و يک بيماری ديگر هم دارد که من در اينجا نمی توانم آن را آشکار کنم..

نزديک به هشتاد تن از شخصيت‌های جهانی و چندين سازمان بين المللی، سال گذشته، با فرستادن نامه ای به محمود احمدی نژاد، خواستار آزادی سه کوهنورد آمريکايی از زندان اوين در جمهوری اسلامی ايران شدند.
XS
SM
MD
LG