لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۰۱

آمريکا: طرح دولت سوريه برای همه پرسی قانون اساسی «خنده دار» است


لوله های انتقال نفت از پالايشگاه شهر حمص به ديگر مناطق روزچهارشنبه منفجر شد.
لوله های انتقال نفت از پالايشگاه شهر حمص به ديگر مناطق روزچهارشنبه منفجر شد.
کاخ سفيد روز چهارشنبه طرح دولت سوریه برای برگزاری همه پرسی بر سر قانون اساسی جديد را «خنده دار» توصيف کرد. اين در حالی است که روسيه از اين اقدام دمشق استقبال کرد و آن را «گامی رو به جلو» خواند.

جی کارنی سخنگوی کاخ سفيد چهارشنبه در جمع خبرنگاران گفت که دولت سوريه انقلاب اين کشور را به سخره گرفته است.

اعتراض های سوريه با خواست سرنگونی نظام بشار اسد، رئيس جمهور اين کشور، بيش از ۱۱ ماه پيش آغاز شد. اين اعتراض ها با سرکوب نظامی و امنيتی توسط نيروهای دولتی روبرو شد.

طبق قانون اساسی جديد احزاب و گروه های سياسی ديگر نيز اجازه فعاليت خواهند داشت..

این در حالی است که جی کارنی می گويد، بشار اسد تاکنون به هيچ يک از وعده هايش از زمان آغاز تظاهرات مسالمت آميز ضد دولتی عمل نکرده است و وعده هايش فقط افزايش خشونت را درپی داشته است.

خبرگزاری دولتی سوريه اعلام کرد ۲۶ فوريه جاری همه پرسی بر سر قانون اساسی جديد برگزار خواهد شد. بنا بر اعلام مقام های اين کشور، ماده هشتم قانون اساسی پيشين که حزب بعث را به عنوان حزب حاکم معرفی کرده، حذف شده است. بر پايه قانون اساسی جديد همچنين رئيس جمهور به رای مستقيم مردم برای دوره ای ۷ ساله که تنها يک بار قابل تمديد است، انتخاب می شود.

استقبال روسيه

در مقابل سرگئی لاوروف، وزير امور خارجه روسيه، نيز گفت که اقدام دولت سوريه در تدوين قانون اساسی جديد، «گامی رو به جلو» است.

او که در يک کنفرانس خبری مشترک با اوری روزنتال همتای هلندی خود در شهر واسينار هلند واقع در شمال لاهه سخن می گفت افزود کشورش نمی تواند اجازه بدهد از شورای امنيت سازمان ملل متحد به عنوان پوششی قانونی برای تغيير نظام حاکم بر سوريه استفاده شود.

لاوروف تلاش های برخی کشورها برای منزوی کردن بشار اسد را «اشتباه» توصف کرد و ادامه داد: «متاسفانه برخی از شرکای ما چندی پيش از حکومت سوريه دست شستند. تلاش هايی هم برای منزوی کردن حکومت سوريه وجود دارد به جای آن که با آن گفت و گو کنند.»

او با تاکيد بر اين که گفت و گو تنها راه حل بحران سوريه است گفت که مسکو با هرگونه دخالت خارجی در اين کشور مخالف است.

وزير امور خارجه روسيه همچنين اعلام کرد که پنجشنبه با آلن ژوپه همتای فرانسوی خود برای بررسی اوضاع سوريه ديدار و گفت و گو خواهد کرد.

پيشتر ژوپه گفته بود که فرانسه و روسيه پيش نويس قطعنامه دی جديد در شورای امنيت درباره سوريه را به بحق خواهد گذاشت. او خاطرنشان کرد که پيش نويس اين قطعنامه مساله ايجاد تونل های انسانی امن در سوريه را مطرح خواهد کرد.

ادامه حملات نيروهای نظامی سوريه

اتحاديه کميته های محلی هماهنگی اعتراض های سوريه اعلام کرد روز چهارشنبه دستکم ۵۲ تن از غير نظاميان به دست نيروهای دولتی کشته شدند. بيشتر کشته شدگان از حومه دمشق بودند که به ضرب گلوله نيروهای امنيتی جان خود را از دست دادند. ۱۰ تن از قربانيان از ادلب بودند و حمص، درعا و حلب هرکدام سه کشته به خود اختصاص دادند. يک نفر هم در حسکه کشته شد.

بنا بر اعلام شورای عمومی انقلاب سوريه جنگنده های ارتش اين کشور صبح چهارشنبه به منطقه البساتين حمص را بمباران کردند که در اين حمله، لوله های انتقال نفت از پالايشگاه شهر به ديگر مناطق منفجر شد. اين حادثه به آتش گرفتن منازل مجاور و خفگی شماری از اهالی از دود انجاميد. تلويزيون دولتی سوريه در روايتی ديگر اعلام کرد که گروه های مسلح تروريست خط لوله انتقال نفت حمص را منفجر کردند.

حمص از چند هفته پيش در معرض گلوله باران شديد ارتش قرار دارد که طی آن صدها نفر کشته شدند.

ديده بان حقوق بشر سوريه از کشته شدن ۵ نيروی نظامی دولتی در اثر انفجار خودروی آن ها در ورودی ادلب خبر داد. نيروهای جدا شده از ارتش مسئوليت اين حادثه را بر عهده گرفتند.

از سويی نيروهای ارتش حمله جديدی را به شهر حماه آغاز کرد. در پی اين حمله صداهای مهيب انفجار از جای جای شهر شنيده شد و تماس های تلفنی هم قطع شد.

در دمشق نيروهای امنيتی با خدورهای زرهی به محله البرزه يورش بردند و اقدام به دستگيری گسترده معترضان کردند. حومه ديرالزور نيز در معرض يورش نيروهای امنيتی قرار گرفت.
XS
SM
MD
LG