لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۳۱

«آمريکا خواهان بازگشت ايران به مذاکرات اتمی است»


سخنگوی وزارت امور خارجه آمريکا روز پنجشنبه گفت: واشينگتن خواهان بازگشت ايران به ميز مذاکره با کشورهای ۱+۵ بر سر برنامه هسته ای اين کشور است.

آمريکا، روسيه، فرانسه، چين، بريتانيا و چين، به همراه آلمان، کشورهای موسوم به گروه ۱+۵، می کوشند تا از طريق مذاکره به راه حلی برای بحران هسته ای ايران دست يابند.

ايان کلی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمريکا، در پاسخ به پرسش خبرنگاری درباره اين که ايران منتظر تغيير در سياست های واشينگتن در قبال اين کشور است، گفت: سياست ها تغيير کرده است. ما بر سر ميز مذاکرات ۱+۵ با ايران حاضر خواهيم شد.

وی افزود: ماتصميم گرفته ايم که تعامل کنيم. شيوه گذشته برای منزوی کردن ايران نتيجه ای نداشت و ما می خواهيم به سياست تعامل يک فرصت بدهيم.

روزنامه وال استريت جورنال روز پنجشنبه گزارش داده بود که آمریکا و متحدان اروپایی این کشور در گروه ۱+۵ يک جدول زمانی برای نتيجه گيری از گفت و گوهای مستقيم با ايران تعیین کرده اند.

طبق اين گزارش این کشورها تا مهرماه سال جاری به سیاست گفت وگو با ايران فرصت خواهند داد تا نتيجه دهد در غير اين صورت سياست ديگری را درپيش خواهد گرفت.

با اين حال، ايان کلی روز پنجشنبه وچود هرگونه جدول زمانی برای تعامل با ایران را رد کرد.

به نوشتۀ وال استريت جورنال، اگر چنين گفت وگوهایی تا آن هنگام نتيجه ای نبخشد، تحريم های همه جانبه و شديدتر آغاز خواهد شد.

باراک اوباما و هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا، پیشتر تاکید کرده بودند که رويکرد جديد دولت آمريکا از نظر زمانی نامحدود نخواهد بود و اگر ديپلماسی ناکام بماند، فشارهای تحريم های گستردۀ اقتصادی آغاز خواهد شد.

خانم کلينتون اخيرا در کنگرۀ آمريکا از «تحريمهای فلج کننده» سخن گفت و کنگره نيز به بحث پيرامون لايحه ای پرداخته است که در صورت شکست گفت وگوها، از دولت آمريکا می خواهد تا کمپانی های صادر ات بنزین به ايران را هم تحريم کند.

شورای امنيت سازمان ملل متحد تاکنون سه قطعنامه تحريمی عليه ايران تصويب کرده است. شورای امنيت طی اين قطعنامه ها از ايران خواسته است تا فعاليت های مربوط به غنی سازی اورانيوم را متوقف کند. ايران با ناديده گرفتن اين در خواست ها برنامه غنی سازی خود را توسعه داده است.

کشورهای غربی اعلام کرده اند که نگران برنامه ايران برای غنی سازی اورانيوم هستند که کاربرد دو گانه نظامی و غير نظامی دارد و به منظور ساخت سلاح هسته ای دنبال می شود.

ايران اين اتهام را رد کرده و می گويد: اين برنامه اهداف صلح آميز دارد و برای توليد برق صورت می گيرد.

XS
SM
MD
LG