لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۰۳

هشدار آمريکا درباره سفر شهروندان اين کشور به ايران


 وزارت امور خارجه آمريکا نسبت به پيامدهای احتمالی سفر شهروندان اين کشور به ايران هشدار داده است
وزارت امور خارجه آمريکا نسبت به پيامدهای احتمالی سفر شهروندان اين کشور به ايران هشدار داده است
وزارت امور خارجه آمريکا روزجمعه ۲۷ آوريل در بيانيه ای به شهروندان آمريکايی هشدار داده است، پيش از سفر به ايران خطرات احتمالی چنين اقدامی را به دقت در نظر بگيرند.

وزارت امورخارجه ايالات متحده می گويد، شهروندان با تابعيت دوگانه ايرانی – آمريکايی ممکن است به هنگام خروج از ايران با مشکل مواجه شوند.

در اين بيانيه از شهروندان آمريکايی خواسته شده است به اخبار و تحولات توجه کرده و به دقت سفر های غيرضروری را مورد بررسی قرار دهند.

وزارت خارجه آمريکا می گويد ، بيانيه کنونی به عنوان جايگزين «هشدار سفر» برای ايران در تاريخ ۲۱ اکتبرسال ۲۰۱۱ است تا اطلاعات بيشتری در خصوص بررسی مدارک شهروندان توسط دفتر حاظ منافع در سفارت سوييس در تهران و همچنين توانايی اين وزراتخانه برای کمک به شهروندان در صورت شرايط اضطراری ارائه کند.

وزارت امور خارجه آمريکا همچنين گفته است: «برخی از عوامل در ايران همچنان با ايالات متحده تخاصم دارند. به همين دليل، شهروندان ايالات متحده ممکن است به هنگام سفر يا اقامت در ايران بازداشت يا مورد آزار و اذيت قرار گيرند.»

وزارت امورخارجه آمريکا اضافه کرده است: از سال ۲۰۰۹ تاکنون مقامات ايرانی مانع خروج تعدادی از شهروندان آمريکايی ايرانی تبار، از جمله روزنامه نگاران و دانشگاهيان، که به دلايل شخصی يا حرفه ای به ايران سفر کرده بودند، شده اند.

اين بيانيه اضافه کرده است: مقامات ايران همچنين به ناحق شماری از شهروندان آمريکايی را به اتهاماتی چون جاسوسی و اقدام عليه امنيت ملی بازداشت کرده اند.

وزارت امورخارجه امريکا می گويد، شهروندان آمريکايی ايرانی تبار بايد پيش از سفر به ايران خطر هدف قرار گرفتن توسط مقامات ايران را در نظر بگيرند. دولت ايران در خواست دفتر حافظ منافع آمريکا برای دسترسی به شهروندان آمريکايی زندانی را رد می کند و تابعيت دوگانه را به رسميت نمی شناسد.

وزرت امورخارجه آمريکا با اشاره به سرکوب اقليت های قومی و مذهبی توسط حکومت ايران از شهروندان اين کشور خواسته است از سفر به مناطقی چون کردستان، سيستان بلوچستان، نواحی مرزی ايران با افغانستان، پاکستان و عراق خودداری کنند.

وزارت امورخارجه آمريکا می گويد، ايالات متحده روابط ديپلماتيک يا کنسولی با جمهوری اسلامی ندارد، به همين دليل قادر نيست تا خدمات کنسولی يا حفاظتی در اختيار شهروند آمريکايی در ايران قرار دهد.

وزارت امورخارجه آمريکا اضافه کرده است:«توانايی ما برای کمک به شهروندان آمريکايی در ايران در شرايط اضطراری به شدت محدود است.»
XS
SM
MD
LG