لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۳۹

آمريکا دو نفر را به قاچاق مواد قابل استفاده در غنی‌سازی به ايران متهم کرد


 سانتریفیوژها در تاسیسات نطنز
سانتریفیوژها در تاسیسات نطنز
يک مقام دادگستری آمريکا روز جمعه گفته است، يک ايرانی و يک چينی به تلاش برای صدور غير قانونی مواد قابل استفاده در غنی سازی اورانيوم به ایران متهم شده اند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، پرويز خاکی، شهروند ايران، همچنين متهم شده است در تلاش بوده تا مواد راديو اکتيو در امريکا خريداری کرده و به ايران بفرستد.

طبق اين گزارش پرويز خاکی، ۴۳ ساله، در ماه مه به در خواست آمريکا در فیليپين بازداشت شده است. اين در حالی است که زونگ چنگ، شهروند چين، فراری است.

وزارت دادگستری مي گويد اين دو نفر به دنبال به دست آوردن و صادرات موادی از جمله فولاد ماراجينگ « C-۳۵۰»، آلياژهای آلومينيوم، اسپکترومتر و پمپ های خلاء مورد استفاده در سانتريفوژهای گازی برای غنی سازی اورانيوم، بوده اند.

ليزا موناکو، دستيار دادستان فدرال در امور امنيت ملی گفته است: کيفرخواست امروز گستره تلاش شبکه غير قانونی خرید ايران را نشان داد و اهميت جلوگيری از دسترسی ايران به مواد مربوط به فعاليت های هسته ای توليد آمريکا را روشن ساخت.

وی اضافه کرده است: شبکه خريد ايران برای دستيابی به فن آوری ايالات متحده و کشورهای غربی همچنان به هدف قرار دادن شرکت ها با استفاده از تقلب، شرکت های پوششی و واسطه در سراسر جهان، ادامه خواهد داد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، مقام های آمريکايی می گويند پرويز خاکی در دسامبر سال ۲۰۰۸ از فردی در چين می خواهد تا ۲۰ تن فولاد ماراچينگ « C-۳۵۰» از آمريکا بخرد. اين نوع فولاد به دليل مقاومت بسيار بالا در سانتريفيوژهای گازی به کار برده می شود.

طبق اين گزارش پرويز خاکی درادامه تلاش برای خريد اين گونه مواد با يک مامور مخفی دولت آمريکا تماس می گيرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، طبق این کيفر خواست صادره اين دو نفر موفق شده اند طی اين مدت مقاديری از تجهيزات و مواد را از طريق چين به ايران منتقل کنند.
XS
SM
MD
LG