لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۰۸

آغاز مانور نظامی آمریکا درخلیج فارس


ناو هواپيمابر استينز با بيش از شش هزار پانصد سرباز و تفنگدار روز دوشنبه وارد خليج فارس شد
ناو هواپيمابر استينز با بيش از شش هزار پانصد سرباز و تفنگدار روز دوشنبه وارد خليج فارس شد

آمريکا روز سه شنبه ۲۷ مارس، بزرگترين مانور نظامی خود را از زمان حمله به عراق در سال ۲۰۰۳، با شرکت دو ناو هواپيمابر و ۱۵ ناو جنگی، در خليج فارس آغازکرد.


اين مانور در زمانی برگزار می شود که تنش ميان واشینگتن و تهران بر سر مساله هسته ای ایران افزايش يافته است. همچنين اين مانور چهار روز پس از دستگيری ۱۵ ملوان و تفنگدار دريايی بريتانيا انجام می شود. دستگيری اين ملوانان باعث افزايش بحران روابط میان ايران بريتانيا شده است.


در مانور نظامی نيروهای آمريکايی در خليج فارس بيش ۱۰هزار نيروی نظامی و يکصد هواپيمای جنگی آمريکا شرکت خواهند کرد. اين مانور خارج از محدوده آبهای ايران در خليج فارس انجام می شود.


ناو هواپيمابر استينز با بيش از شش هزار و پانصد سرباز و تفنگدار روز دوشنبه وارد خليج فارس شد و به ناو هواپيمابر آيزنهاور پيوست.


ناو هواپيمابر آيزنهاور ژانويه و فوريه در سواحل سومالی حضور داشت. اين اولين بار پس از حمله به عراق است که دو ناو هواپيمابر آمريکايی در يک عمليات مشترک در خليج فارس شرکت می کنند.


در همين زمينه، براي ان ويتمن، سخنگوی وزارت دفاع آمريکا، گفت مانور نظامی آمريکا در خليج فارس با هدف اطمينان دادن به متحدان برگزار می شود و هدف از اين مانور تهديد ايران نيست.


به گزارش خبرگزاری فرانسه، آقای ويتمن با اشاره به اين که آمريکا مايل به رويارويی با ايران نيست، افزود:«ما مايل به حقظ ثبات و امنيت در خليج فارس هستيم، بنابراين آمريکا به وظيفه تامين امنيت در خليج فارس ادامه خواهد داد.»


نمايش قدرت


آلکس وطنخواه کارشناس مسايل امنيتی مجله جينز به راديو فردا گفت:«مانورهای نظامی چند ماه اخير در خليج فارس بيشتر با هدف قدرت نمایی صورت گرفته است.»


آقای وطنخواه افزود:« به نظر من اين مانور با هدف برخوردار شدن از آمادگی لازم برای حمله به ايران نيست. اگر آمريکا می خواست به ايران حمله کند، نيازی به آماده شدن نداشت.»


اين کارشناس مسايل امنيتی تصريح کرد:« به نظر می رسد که اين مانور آمريکا پاسخی است به برخی جريان های تندرو در ايران، مانند فرمانده سپاه پاسداران که طی ماه های گذشته مکررا از واکنش های شدید ايران سخن به ميان آورده اند.»


آقای وطنخواه با اشاره به مانورهای اخير ايران در خليج فارس گفت آمريکا درصدد پاسخ به اين مانورها است.


او با اشاره به نقش استراتژيک ثبات و امنيت در انتقال انرژی در منطقه خليج فارس افزود:« واشینگتن می خواهد این پیام را به ایران برساند است که با وجود مشکلاتی که آمریکا در عراق با آن رو به رو است، اما اين کشور تحت هيچ شرايطی منطقه خليج فارس را ترک نخواهد کرد.»


ابراز آمادگی برای گفت وگو


رابرت گيتس، وزير دفاع آمريکا، روز سه شنبه ۲۷ مارس گفت آمريکا موافق است با مقام های ايران در سطوح بالا مذاکره کند اما نسبت به هرنوع توهم درباره دولت ايران و انگيزه هايش هشدار داد.

آقای گيتس گفت: «ما نبايد هيچ توهمی نسبت به ماهيت رژيم ايران ،نسبت به علاقه اين رژيم به دستيابی به جنگ افزار های هسته ای، و يا جاه طلبی های آنها در عراق و خليج فارس داشته باشيم.»

در همين حال وزير دفاع آمريکا مذاکرات با ايران و سوريه را در اجلاس بغداد آغاز خوبی توصيف کرد.


XS
SM
MD
LG