لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۰۷

اوباما: آمريکا در پی آغازی نو در روابط با کوبا است


باراک اوباما در نشست سران کشورهای آمريکايی در ترينيدا و توباگو، گفت آمریکا به دنبال «آغازی نو» در روابط با کوبا است.

رييس جمهوری آمريکا تصریح کرد:«ايالات متحده در پی آغازی نو در ارتباط با کوبا است». وی افزود: می دانم که راه درازی برای پشت سر گذاشتن دهه ها بی اعتمادی در پيش است، ولی گام های حساسی وجود دارند که می بايست در مسير روز تازه برداشته شوند.

باراک اوباما تاکيد کرد که اعتقاد دارد که می توان روابط آمريکا و کوبا را در مسير جديدی قرار داد. آقای اوباما افزود: دولت آمريکا آماده است تا در طيف وسيعی از مسايل با کوبا وارد مذاکره شود.

در حالی آقای اوباما از آغازی نو در روابط با کوبا سخن به میان آورده است که پیشتر هيلاری کلينتون، وزير امور خارجه آمريکا، از اظهارات رائول کاسترو، رييس جمهوری کوبا، در مورد امادگی هاوانا برای مذاکره با واشینگتن در باره همه مسائل اختلافی بین دو کشور استقبال کرد

خانم کلينتون روز جمعه گفت:اظهارات رائول کاسترو را ديده ايم. ما از اين پیشقدم شدن استقبال می کنيم و به طور جدی به آنها توجه خواهيم کرد.

رائول کاسترو روز پنجشنبه گفته بود: ما آماده ایم درباره هرچه که انها می خواهند مذاکره کنيم؛ مسئله حقوق بشر، آزادی مطبوعات، زندانيان سياسی هر چه که انها برای مذاکره بخواهند.

در همين حال، اقای کاسترو تاکيد کرده بود هرنوع مذاکره ای بايد برابر باشد و حق تعيين سرنوشت مردم کوبا را نقض نکند.

در واکنش به اين اظهارات، رابرت وود، سخنگوی وزارت امور خارجه آمريکا، نیز گفت: اگر اخبار درباره اظهارت آقای کاسترو درست باشد، اين يک گام مثبت است.

در همين حال، خانم کلينتون روز جمعه گفت:«ما به تلاش برای دستيابی به رويکرد های موثر ادامه می دهيم، چرا که از منظر رييس جمهور اوباما و من و دولت، سياست ها جاری در قبال کوبا شکست خورده اند.»

باراک اوباما، رييس جمهوری امريکا، نیز روز پنجشنبه گفته بود اقدامات زيادی وجود دارند که کوبا می بايست انجام دهد تا روابط بين دو کشور برقرار شود.

آقای اوباما همچنين گفته بود: راهنمای اصلی در قبال روابط بين آمريکا و کوبا اين خواهد بود که چگونه می توان دولت اين کشور را ترغيب کرد تا به حقوق مردم خود، آزادی سياسی، آزادی مذهب و مشارکت سياسی احترام بگذارد.

روابط کوبا و آمريکا به دنبال انقلاب در اين کشور در سال ۱۹۵۹ قطع شده است و امريکا در سال ۱۹۶۲ به طور کامل کوبا را مورد تحريم اقتصادی قرار داد.

آمريکا، علاوه بر تحريم اقتصادی کوبا سفر اغلب شهروند خود به اين کشور در در ۱۴۵ کيلومتری ايالت فلوريدا قرار دارد، منموع کرده بود.

باراک اوباما پیشتر از لغو ممنوعيت انتقال پول و سفر به کوبا خبر داده بود. رييس جمهوری آمريکا روز پنچشنبه در اين باره گفته بود: آنچه شما ديدید، نشانه ديدگاه مثبت از جانب امريکا بود، به اين معنی که ما خواستار از سر گيری روابط هستيم.

با اين حال، آقای اوباما تاکيد : با توجه به اين که روابط طی ۵۰ سال گذشته قطع بوده، نبايد انتظار داشت که يک شبه همه چيز حل شود.

در همين حال، رييس سازمان کشورهای آمريکا،روز پنجشنبه گفت که خواستار پذيرش مجدد کوبا به اين سازمان پس از ۴۷ سال خواهد شد.

خوزه ميگوئل اينسولاز، رييس سازمان کشورهای آمريکا، گفت: در نشست عمومی ماه مه اين سازمان، خواستار بازبینی قطعنامه اخراج کوبا از اين سازمان در سال ۱۹۶۲ خواهد شد.

در اين قطعنامه که همزمان با تحريم های امريکا عليه کوبا صادر شد، آمده بود که نظام کمونيستی کوبا با اصول سازمان همخوانی ندارد.
XS
SM
MD
LG