لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۵۱

آمريکا و آلمان خواستار آزادی محمد مرسی شدند


ايالات متحده آمريکا خواستار آزادی محمد مرسی رئيس جمهوری برکنار شده مصر شده است. گفته می شود که از او در يکی از پايگاه‌های نظامی مصر نگهداری می‌شود.

پيش از اين آلمان نيز همين درخواست را از مقام‌های مصری مطرح کرده بود.

این در حالی است که ده‌ها هزار نفر از هوادار مرسی جمعه ۲۱ تير، با خواست بازگشت او به مقام رياست جمهوری، دست به تظاهرات زدند.

ارتش مصر سوم ژوئیه محمد مرسی را از مقام رياست جمهوری این کشور برکنار کرد. اين اقدام پس از چند روز تظاهرات علیه محمد مرسی صورت گرفت.

درخواست‌ها برای آزادی مرسی

وزارت امور خارجه آمريکا از مقام‌های مصری خواسته است محمد مرسی را آزاد کنند.

به گزارش خبرگزاری رويترز، جنيفر پاساکی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمريکا گفته است که واشينگتن از درخواست آلمان از مقام‌های مصری برای آزادی مرسی حمايت می‌کند.

جنیفر پاساکی که در کنفرانسی خبری سخن می‌گفت، افزوده است، آن پاترسون، سفير واشينگتن در قاهره با عدلی منصور، رئيس جمهوری موقت مصر ديدار و گفت‌و‌گو کرده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا تصریح کرده است که دموکراسی آن چيزی نيست که تنها از راه صندوق‌های اخذ رای بدست می‌آيد.

ارتش پس از برکناری محمد مرسی، علی منصور ،درئيس دادگاه عالی قانون اساسی مصر را به سمت رئيس جمهوری موقت اين کشور منصوب کرده است.

از سويی، گيدو وستروله وزير امور خارجه آلمان نيز از رهبران جديد مصر خواست تا مرسی را آزاد کنند.

بنا بر اطلاعيه‌ای که وزارت امور خارجه آلمان صادر کرد، گیدو وستروله همچنين خواستار آن شد که سازمان‌های بين المللی مستقل همچون سازمان جهانی صليب سرخ، امکان ديدار «فوری» با مرسی را داشته باشند.

تظاهرات هواداران مرسی

از سويی دیگر ، ده‌ها هزار تن از هواداران محمد مرسی در روز جمعه به دعوت «ائتلاف ملی حمايت از مشروعيت» در خيابان‌های قاهره و شماری ديگر از شهرهای مصر حاضر شدند.

آن‌ها همچنين قصد دارند به دو تظاهرات يکی به سمت وزارت دفاع و ديگری به سمت کاخ رياست جمهوری الاتحاديه، راه اندازی کنند.

«ائتلاف ملی حمايت از مشروعيت» که از گروه خوان المسلمين، حزبی که محمد مرسی به آن منتسب است، در راس آن قرار دارد، خواستار برگزاری تظاهرات عليه آنچه «کودتا عليه مشروعيت» ناميد شده است.

هواداران مرسی، برکناری او از قدرت را «کودتا» می‌دانند، در حالی که مخالفانش اين اقدام را «انقلاب دوم» می‌دانند که از حمايت ارتش برکنار بود.

در بيانيه «ائتلاف ملی حمايت از مشروعيت» آمده است: «مبارزه برای باز پس گرفتن انقلاب به روش‌های مسالمت آميز، هرگز متوقف نخواهد شد. سياست‌های استبداد، ديکتاتوری، سرکوب آزادی‌ها، بستن شبکه‌های تلوزيونی، بستن دهان‌ها و ايجاد مانع در مسير تحول دموکراتيک، هيچ‌گاه ما را از تقديم جان‌های کم ارزشمان برای بازگرداندن کرامت منصرف نخواهد کرد.»

حزب آزادی و عدالت، بازوی سياسی گروه اخوان المسلمين هم در بيانيه جداگانه‌ای، از مصری‌ها خواست در تظاهرات مخالفت با «کودتا» شرکت کنند. اين حزب همچنين در بيانيه ديگری از قصد خود برای راه اندازی دو تظاهرات به سمت وزارت دفاع و کاخ رياست جمهوری «الاتحاديه» خبر داد.

گزارش‌ها حاکی از آن است که علاوه بر چند ميدان از جمله ميدان رابعه عدويه، شماری از هواداران مرسی موفق شدند خود را به محوطه پايگاه گارد رياست جمهوری برسانند. اين محوطه، هفته گذشته شاهد درگيری خونين ميان هواداران مرسی و نيروهای ارتش بود که دستکم ۵۳ زخمی برجای گذاشت. ارتش می‌گويد که هوادارن مرسی پايگاه و محافظان آن را با اسلحه سرد و گرم هدف حمله قرار دادند. تحصن کنندگان اما می‌گويند که نيروهای ارتش اعتراض‌های مسالمت آميز را هدف قرار داد.

تجمع هوادان مرسی در حالی برگزار شده است که، ارتش و نيروهای امنيتی مصر، تدابير ويژه امنيتی اتخاد کرده‌اند.

در مقابل صد‌ها تن از مخالفان مرسی به دعوت احزاب و گروه‌هايی از جمله جبهه نجات ملی و جنبش تمرد، در ميدان تحرير قاهره حاضر شدند و اقدام به برگزاری مراسم افطار دستجمعی کردند.
XS
SM
MD
LG