لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۱۰

ولايتی: مذاکرات هسته ای به بن‌بست نرسيده است


علی اکبر ولايتی،‌رييس مرکز تحقيقات استراتژيک مجمع تشخيص مصلحت نظام،‌ روز شنبه ۲۷ ارديبهشت گفته است که مذاکرات هسته ای بين ايران و گروه ۱+۵ به« بن بست» نرسيده و ابراز اميدواری کرده است که اين مذاکرات در خردادماه به نتايج مثبت برسد.

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، ايرنا، علی اکبر ولايتی که پس از ديدار با مديرکل خاورميانه وزارت امور خارجه فرانسه در جمع خبرنگاران صحبت می کرد، درخصوص گزارش ها درباره دور چهارم مذاکرات هسته ای در وين و به بن بست رسيدن اين مذاکرات گفته است:‌«نه تنها به اين مطلب که مذاکرات به بن بست رسيده، معتقد نيستم بلکه اين مذاکرات ادامه پيدا می کند و جمهوری اسلامی ايران همواره طرفدار استمرار مذاکره است.»

دور چهارم مذاکرات ايران و گروه ۱+۵ روز جمعه در وين،‌ پايتخت اتريش، به پايان رسيدن و مذاکره کنندگان ايرانی اعلام کردند اين مذاکرات «پيشرفت محسوسی» نداشته است.در همين زمينه يک مقام ارشد آمريکايی نيز مذاکرات هسته‌ای در وين را «آهسته و دشوار » توصيف کرده و گفته بود،‌ «شکاف‌های مهمی» بين مواضع دو طرف کماکان وجود دارد.

اين در حالی است که علی اکبر ولايتی روز شنبه در واکنش گزارش ها در خصوص اين مذاکرات گفته است:«بالاخره اين مذاکرات آسان نيست و تا آنجا که ما از مذاکره کنندگان اطلاع داريم آنها نهايت سعی و تلاش خود را کرده اند.»

رييس مرکز تحقيقات استراتژيک مجمع تشخيص مصلحت نظام اضافه کرده است:«مذاکرات ايران و گروه ۱+۵ پايان نيافته است بلکه اين مذاکرات در ماه خرداد ادامه خواهد يافت که اميدواريم مذاکرات به نتايج مثبت برسد.»

علی اکبر ولايتی در خصوص تيم مذاکره کننده ايران نيز گفته است که مذاکره‌کنندگان تا زمانی که در چارچوب ترسيم شده از سوی رهبر ايران حرکت می‌کنند، مورد حمايت جمهوری اسلامی هستند.

وی تصريح کرده است:« البته آن‌ها تا به امروز نيز هر آن‌چه انجام داده‌اند، خلاف اين چارچوب‌های ترسيم شده نبوده است.»

ايران و آمريکا، بريتانيا،‌ فرانسه، روسيه و چين به همراه آلمان، گروه ۱+۵، در آذرماه سال گذشته به توافقی شش ماهه با عنوان «برنامه اقدام مشترک» دست يافتند که در اواخر دی ماه سال گذشته به اجرا گذاشته شد. طبق اين توافق قرار شد طی اين شش ماه دو طرف به راه حلی جامع برای حل مناقشه هسته ای ايران دست يابند.

مدت شش ماهه «برنامه اقدام مشترک» در ۳۰ تيرماه به پايان می رسد.

در همين حال، عباس عراقچی، مذاکره کننده ارشد هسته ای ايران روز جمعه پس از پايان اين مذاکرات گفته بود: « پيشرفت نداشتن به اين معنی نيست که شکست خورده است. ما هنوز موفق نشديم تا مسائل را روی کاغذ بياوريم.»

به گفته اين مقام رسمی، مذاکرات بين ايران و گروه ۱+۵ ادامه خواهد داشت و در خردادماه حداقل دو دور مذاکره برگزار خواهد شد، ولی تاريخ دقيق آنها نيازمند نهايی کردن همه طرف‌ها است.

پیشتر يش‌بينی شده بود که در دور چهارم مذاکرات هسته ای در وین، نگارش پيش‌نويس توافق‌نامه جامع اتمی بین ايران و قدرت‌های جهانی آغاز شود.
XS
SM
MD
LG