لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۰۶

واتیکان خبر اعتصاب ارتش را تکذیب کرد


یک سرباز گارد سویس که مسئولیت حفاظت از واتیکان را برعهده دارد
یک سرباز گارد سویس که مسئولیت حفاظت از واتیکان را برعهده دارد

دفتر مطبوعاتی واتيکان در بيانيه ای خبرمتشر شده درباره «نافرمانی» و اعتصاب در ارتش واتيکان، که مسئوليت حفظ جان پاپ را برعهده دارد، را تکذيب کرد.


پيشتر روزنامه بريتانيايی اينديپدنت اعلام کرده بود که اعضای گارد سويس يا ارتش واتيکان دست به اعتصاب زده اند. این خبر را روزنامه روپابلیکا یک روز بعد منتشر کرده بود.


در اين گزارش تاکيد شده بود که اعضای اين ارتش به دليل سخت گيری های فرمانده اين ارتش سرهنگ «المار تئودور مايدر» دست به اعتصاب زده اند.


بيانيه واتيکان گزارش اين روزنامه ها را « سراسر دروغ» خواند و اعلام کرد سرهنگ « المار تئودور مايدر» اقدامات قانونی عليه اين روزنامه ها را اغاز کرده است.


روزنامه ها نوشته بودند که جوانان سوئيسی که اين ارتش را تشکيل می دهند عليه فرمانده شان، که او نيز شهروند سوئيس است، دست به شورش زده اند و او را متهم به اعمال روش های قرون وسطائی و استبدادی کرده اند .


در گزارش اين روزنامه ها آمده بود که سرهنگ « المار تئودور مایدر»، فرمانده گارد سوئيس يا ارتش واتيکان، نه تنها برگزاری هرگونه ميهمانی از سوی اين جوانان نظامی را ممنوع اعلام کرده، بلکه شرکت آنها در جشن های آغاز سال جديد ميلادی را نيز مردود دانسته است.


يک سخنگوی نظاميان شورشی به خبرنگاران گفته بود: « در حالی که ما حتی حق شرکت در جشن های آغاز سال جديد را نداشتيم، فرمانده ما پس از طلوع آفتاب اولين روز سال جديد به خانه اش در واتيکان بازگشت.»


همين سخنگو، که نخواست نامش فاش شود، افزوده بود:« از زمانی که سرهنگ «مایدر» فرماندهی گارد سوئيس را عهده دار است، تدابير انضباطی قرون وسطائی، که سال ها پيش حذف شده بودند، مجددا به اجرا در می آيند.»


بنا بر آنچه در محافل واتيکان گفته می شود، کليه نظاميان اين ارتش ۱۳۰ نفری از رفتار فرمانده جديد گله دارند، و از هفته ها پيش از مقامات عاليرتبه واتيکان درخواست ملاقات برای مطرح ساختن شکاياتشان را کرده اند. درخواستی که تا کنون پاسخی دريافت نکرده است، ولی احتمالا به دنبال اين اعتصاب مورد بررسی قرار خواهد گرفت .


گارد سوئيس، در سال ۱۵۰۶ ميلادی با هدف دفاع از واتيکان تشکيل شد، هر چند که از سال ۱۸۷۰، بدنبال تشکيل ايتاليای يکپارچه و سقوط حکومت پاپ ها، تنها وظيفه اش حفاظت از جان رهبر کليسای کاتوليک و نزديکانش است.


گارد سوئيس، با اونيفورم های رنگارنگش که توسط ميگل آنژ طراحی شده اند، امروزه به نمادی فولکلوريک برای جذب جهانگردان تبديل شده است. اعضای کوچک ترين ارتش جهان را هنوز جوانان کاتوليک سوئيسی تشکيل می دهند، هر چند که سال گذشته يک هندی تبار شهروند سوئيس نيز به ارتش پاپ پيوست.


XS
SM
MD
LG