لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۴۷

نيکولاس مادورو در انتخابات رياست جمهوری ونزوئلا پيروز شد


نيکولاس مادورو
نيکولاس مادورو
کمیسیون انتخابات ونزوئلا اعلام کرد که نيکولاس مادورو در انتخابات ریاست جمهوری این کشور پیروز شده است.

به گزارش رویترز، کمیسیون انتخابات ونزوئلا گفته است که نیکولاس مادورو ۵۰٫۷۶ درصد آرا را کسب کرده است. انتخابات رياست جمهوری ونزوئلا برای انتخاب جانشين هوگو چاوز رييس جمهوری اين کشور که به علت سرطان در گذشت، روز يکشنبه ۱۴ آوريل برگزار شد.

خورخه رودريگز، رييس ستاد انتخاباتی نيکولاس مادورو نیز پیشتر به تجمع‌کنندگان در مقابل کاخ رياست جمهوری گفت نيکولاس مادورو پیروز انتخابات شده است.

در همین حال خبرگزاری آسوشیتدپرس، گزارش داده است که انریکه کاپریلس، رهبر اپوزیسیون در ونزوئلا، چهار ساعت و نیم پس از پایان انتخابات ریاست جمهوری با مقامات بلندپایه نظامی این کشور دیدار کرده است.

به گزارش رويترز، تا روز جمعه نيکولاس مادورو، معاون هوگو چاوز و ‌رييس جمهور موقت ونزوئلا در نظرسنجی‌ها از رقيب خود انريکه کاپريلس جلوتر بود. اما در برخی از نظرسنجی ها در روز شنبه از اختلاف بين دو رقيب کاسته شده بود.

هوگو چاوز در روز ۱۵ اسفندماه بر اثر ابتلا به سرطان در گذشت و معاون وی نيکولاس مادورو به عنوان رييس جمهور موقت سوگند ياد کرد.

به گزارش رويترز بيش از ۱۷۰ ناظر بين المللی که بيشتر آنها از احزاب چپگرای آمريکای لاتين بودند براين انتخابات نظارت کردند. در اين انتخابات نزديک به ۱۹ ميليون نفر واجد شرايط رای دادند بودند.

حوزه های اخذ رای ساعت ۶ بعداز ظهر يکشنبه بسته شدند.

نیکولاس مادورو روز جمعه به عنوان رييس جمهوری جديد ونزوئلا سوگند ياد خواهد کرد و تا سال ۲۰۱۹ رييس جمهور اين کشور خواهد بود.

نيکولاس مادورو، از فعالان کارگری و پيشتر راننده اتوبوس بود. وی در دوران رياست جمهوری هوگو چاوز به وزارت خارجه و سپس معاونت وی منصوب شد.

وی که پيش از فوت هوگو چاوز از سوی او به عنوان رييس جمهور موقت انتخاب شده بود، متعهد شده است سياست‌های نفتی ونزوئلا را که منجر به کاهش فقر در اين کشور از ۵۰ درصد به ۳۰ درصد شده است دنبال کند.

انريکه کاپريلس ۴۰ ساله، فرمانداری ايالت ميراندای ونزوئلا را بر عهده دارد. وی در جريان انتخابات پيشين رياست‌جمهوری ونزوئلا که مهرماه ۱۳۹۱ برگزار شد اگرچه با کسب ۴۴ درصد آرا به نسبت کانديداهای پيشين اپوزيسيون، بيشترين آرا را به دست آورد ولی نتوانست بر هوگو چاوز غلبه کند.

انريکه کاپريلس طرفدار الگوی اقتصادی برزيل است. اين الگو ترکيبی از سياست های اقتصادی بازار آزاد و سرمايه گذاری اساسی دولت برای کمک به اقشار کم‌درآمد و فقرا است.
XS
SM
MD
LG