لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۰۹

ارتش آمريکا: خشونت ها در عراق کاهش يافته است


ارتش امریکا اعلام کرده است که میزان خشونت در عراق به طور چشم گیری کاهش یافته است.
(عکس از AFP)
ارتش امریکا اعلام کرده است که میزان خشونت در عراق به طور چشم گیری کاهش یافته است. (عکس از AFP)

ارتش آمريکا روز شنبه اعلام کرده است که ميزان خشونت ها در عراق به پايين ترين سطح خود در چهار سال اخير رسيده است.


در همين حال، مقامات ارتش آمريکا تصريح کرده اند به رغم کاهش ميزان خشونت ها در عراق، دستاوردهای امنيتی به دست آمده شکننده و برگشت پذيرند.


ارتش آمريکا با انتشار اسلايد هايی اعلام کرد: ميزان حوادث خشونت بار همچون؛ انفجار بمب های کنار جاده ای، تيراندازی، شليک خمپاره و پرتاپ موشک، به پايين ترين سطح خود از ماه مارس ۲۰۰۴ تا کنون رسيده است.


سرگرد جان هال، يک سخنگوی ارتش امريکا، در اين زمينه گفت که کاهش خشونت ها در عراق نسبت مستقيمی با افزايش توانايی های عملياتی نيروهای امنيتی عراق و همچنين مشارکت بيشتر آنها در نبردها دارد.


اين سخنگوی ارتش آمريکا اضافه کرده است: عواملی همچون تشکيل شوراهای بیداری و تلاش نيروهای عرب سنی برای محافظت از محله های خود و آتش بس مقتدی صدر، روحانی تندرو شيعه، در کاهش ميزان خشونت ها موثر بوده اند.


سرگرد جان هال با اشاره به پيشرفت های اساسی در مسايل امنيتی عراق، تصريح کرده است: اين پيشرفت ها «برگشت پذير و شکننده» هستند.


نيروهای القاعده حدود يک سال پيش، پس از عقب نشينی از استان انبار در غرب عراق، در موصل مستقر شده اند و مقام های آمريکايی و عراقی می گويند که اين شهر مهمترين پايگاه القاعده محسوب می شود

القاعده در عراق


از سوی ديگر، رايان کروکر، سفير آمريکا در عراق، اعلام کرده است که القاعده در عراق به شکست نزديک تر شده است.


آقای کروکر روز شنبه در شهر نجف به خبرنگاران گفت: القاعده در عراق امروز بيش از هر زمان ديگری، به شکست نزديک تر شده است.


در همين حال، مقامات امنيتی عراق روز شنبه اعلام کردند: عمليات عليه نيروهای القاعده در شمال شهر موصل به نابودی شبکه شورشيان در اين منطقه منجر شده است.


ژنرال عبدالکريم خلف، سخنگوی وزارت کشورعراق، گفت: نيروهای عراقی در عمليات در موصل، مرکز استان نينوا، توانستند شبکه اصلی شورشيان را نابود کنند.


ژنرال عبدالکريم خلف افزود:«ما اکثر افراد تحت تعقيب را دستگير کرديم و عمليات در اين منطقه همچنان ادامه دارد و ديگر چالش بزرگی در موصل وجود ندارد».


نيروهای القاعده حدود يک سال پيش، پس از عقب نشينی از استان انبار در غرب عراق، در موصل مستقر شده اند و مقام های آمريکايی و عراقی می گويند که اين شهر مهمترين پايگاه القاعده محسوب می شود.


نيروهای مشترک آمريکايی و عراقی از روز يکشنبه عملياتی را در موصل و مرز عراق و سوريه آغاز کردند تا مانع فرار جنگجويان القاعده به خاک سوريه شوند.


در همين حال، پس از آتش بس دولت عراق با نيروهای سپاه مهدی، وابسته مقتدی صدر، حضور نيروهای ارتش و امنيتی عراق در شهر بصره و شهرک صدر افزايش يافته است.


پس از توافقی که هفته گذشته ميان مقتدی صدر و دولت عراق در مورد آتش بس صورت گرفت، نيروهای ارتش با برخوردی صلح آميز روز سه شنبه وارد شهرک صدر شدند.


شهرک صدر در شرق بغداد واقع شده است و بيش از دو ميليون شيعه ساکن آن هستند. شهرک صدر يکی از پايگاه های اصلی سپاه مهدی به شمار می رود.


XS
SM
MD
LG