لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۵۷

واليبال مقدماتی المپيک ۲۰۰۸؛ ايران مغلوب الجزاير شد


ملی واليبال ايران در حالی که دو بر صفر از الجزایر پيش بود، با نتيجه‌ سه بر دو نتيجه را به اين تيم واگذار کرد.
(عکس از فارس)
ملی واليبال ايران در حالی که دو بر صفر از الجزایر پيش بود، با نتيجه‌ سه بر دو نتيجه را به اين تيم واگذار کرد. (عکس از فارس)

تيم ملی واليبال مردان ايران در نخستين مسابقه مقدماتی المپيک ۲۰۰۸ پکن سه بر دو مغلوب تيم ملی الجزاير شد.


تيم ملی واليبال ايران در حالی که دو بر صفر از حريف خود پيش بود، با نتيجه‌ سه بر دو نتيجه را به اين تيم واگذار کرد.


اين مسابقه روز شنبه، ۱۱ خرداد در ورزشگاه جيمنازيوم متروپوليتن توکيو انجام شد.


الجزاير با داشتن رنکينگ ۶۰ جهانی در حالی سه بر دو برنده مسابقه با ايران شد که ماراتن ۷۲ امتيازی را پشت سر گذاشت. ست نخست ۳۶ دقيقه به طول انجامید تا سرانجام ايران در دهمين « ست پوينت » ۳۷ بر ۳۵ برنده شود. الجزاير سه بار امتياز پيروزی بخش را از دست داد.


الجزاير سپس در دو « مچ پوينت » ديگر از باخت گريخت تا سرانجام در ست پنجم هم برنده مچ پوينت سرنوشت ساز شود و در مجموع به ترتيب با ۳۷-۳۵، ۲۵-۱۸، ۲۱-۲۵، ۲۵-۲۷ و ۱۷-۱۹ برنده باشد.


برپايه اين گزارش، در ست سريع نخست، دو تيم نبردی پاياپای داشتند تا سرانجام در دهمين تای بر يک اسپک پرقدرت محمد موسوی ست را به سود ايران به پايان رساند. در ست اول محمد شيخ و علی کربوآ از الجزاير هرکدام با هشت امتياز و محمد محمدکاظم از ايران با شش امتياز، پرامتيازترين بازيکنان تيم خود بودند.


ايران ست دوم را پرقدرت آغاز کرد. نادی در شروع ها فشار خود را حفظ کرد و محمدکاظم در اسپک ها موفق نشان داد. دفاع آکروباتيک الجزاير با تشويق تماشاگران همراه بود. اما اين دفاع حريف پيشروی ايران نبود.


  • « ما در دو ست نخست برنده بوديم، اما نتيجه مسابقه را به دليل آن که برنامه بازی خود را عوض کرديم، از دست داديم.از مسابقه بعدی ما می خواهيم به مانند دو ست نخست بازی با الجزاير بازی کنيم. ما بايد کار بلوک کردن و دفاع خود را بهبود بخشيم».
زوران گاييچ، سرمربی تيم ملی واليبال ايران

هنگامی که ايران ۱۷-۲۱ از الجزاير پيش بود، گاييچ، مربی تيم ايران، با گرفتن «تايم اوت»، توفان توپ گيری های سريع حکمی، بازيکن الجزايری را متوقف کرد. دفاع عالی صادقيان در انتهای زمين، ايران را بار ديگر حاکم بر بازی کرد و اين ست سرانجام ۱۸-۲۵ به سود تيم آسيايی پايان يافت.


در ست سوم، الجزاير برتر از ايران نشان داد و وقتی الجزاير ۹-۱۲ پيش افتاد، ايران برای دستيابی به آهنگ بازی خود « تايم اوت » خواست. در ادامه يک بازی پرفراز و نشيب سرانجام الجزاير ۲۱- ۲۵ به نخستين ست پيروزی رسيد.


ست چهارم با بازی بسيار سريع الجزايری ها دنبال شد. با واکنش ايرانی ها بازی پاياپای پيش رفت.


ايرانيان برتری در اواسط مسابقه را تا فاصله ۱۸- ۱۹ کم ديدند و پس از يک تايم اوت، اين برتری ابتدا از دست رفت و سپس به امتياز مساوی ۲۴ بر ۲۴ رسيد... و سرانجام الجزاير ۲۵- ۲۷ پيروز شد تا مسابقه دو بر دو مساوی شود.


ست پنجم که بايد با امتياز ۱۵ به پايان می رسيد تا امتياز ۱۷ مساوی پيش رفت تا در سومين ماراتن تايک بريک اين مسابقه الجزاير سرانجام ۱۹ بر ۱۷ پيروز و در مجموع سه بر دو برنده اين مسابقه نفسگير شود.


تيم ايران از سعيد معروف، محمد موسوی، عليرضا نادی، آرش صادقيانی، حمزه زرينی، محمد محمدکاظم و مجتبی عطار در برابر الجزاير سود برد.


در پايان مسابقه سمير زيتونی، سرمربی تيم ملی الجزاير گفت: « ايران تيم خوبی است. آنان قدرتمند هستند و يک بازی خيلی خوب کردند. حمله آنان خيلی خوب بود، بنابر اين ما نتوانستيم به خوبی دفاع کنيم. امروز می خواهم به بازيکنانم تبريک بگويم. آنان به راستی خوب بازی کردند».


علی کربوآ، کاپيتان و بهترين بازيکن تيم الجزاير هم گفت:« مسابقه با ايران بسيار مشکل بود و ما حالا آرزو می کنيم که اين شرايط را برای بازی های آينده حفظ کنيم».


زوران گاييچ، سرمربی تيم ملی واليبال ايران هم گفت: « ما در دو ست نخست برنده بوديم، اما نتيجه مسابقه را به دليل آن که برنامه بازی خود را عوض کرديم، از دست داديم.از مسابقه بعدی ما می خواهيم به مانند دو ست نخست بازی با الجزاير بازی کنيم. ما بايد کار بلوک کردن و دفاع خود را بهبود بخشيم».


سعيد معروف لارکانی از تيم ايران گفت:«اين نخستين مسابقه ما در اين پيکارها بود و به يک مسابقه بسيار مشکل بدل شد. ما دو ست اول را برديم اما در پايان بازنده شديم. اميدوارم بتوانيم در مسابقه های باقی مانده بهتر باشيم».


رقابت های انتخابی توکيو با حضور تيم های آسيايی و اقيانوسيه ايران، استراليا، ژاپن، تايلند و کره جنوبی و تيم های غير آسيايی الجزاير، ايتاليا و آرژانتين به صورت دوره ای انجام می شود که تيم اول اين رقابت ها و بهترين تيم آسيايی (حتی در صورت قهرمانی دور از انتظار يک تيم آسيايی ) به المپيک راه می يابند.


تا کنون حضور تيمهای ملی واليبال چين ( ميزبان )، برزيل، روسيه، بلغارستان (تيم های اول تا سوم جام جهانی)، مصر، صربستان، آمريکا، ونزوئلا و آلمان در المپيک ۲۰۰۸ مشخص شده است و سه تيم ديگر از رقابتهای انتخابی صعود خواهند کرد.


در ساير مسابقه های روز نخست واليبال انتخابی المپيک تيم ملی استراليا سه بر صفر تايلند را شکست داد، آرژانتين سه بر يک بر کره جنوبی پيروز شد و آرژانتين سه بر دو بر ژاپن پيروز شد تا در اين روز همه تيمهای آسيايی مغلوب باشند.


XS
SM
MD
LG