لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۰۹

هواپیماهای پاکستان مواضع طالبان را در دره سوات بمباران کردند


هلی کوپترها و هواپيماهای پاکستان روز شنبه مواضع نيروهای شبه نظامی طالبان در دره سوآت را بمباران کردند، اين در حالی است که مقرارت منع رفت آمد نظامی باعث شده است که ساکنان اين مناطق نتوانند از محل درگيری خارج شوند.

حملات ارتش پاکستان به شبه نظاميان طالبان در دره سوآت در ۱۳۰ کيلومتری شمال غربی اسلام آباد آزمونی برای رويکرد تازه دولت پاکستان در مبارزه با گروه های افراطی است. پيشتر آمريکا و کشورهای غربی نسبت به قدرت گرفتن گروه های اسلامگرا در پاکستان هشدار داده بودند.

ارتش پاکستان می گويد در درگیری های روز شنبه دست کم ۵۵ نفر از نيروهای شبه نظامی را در دره سوآت کشته است.

ارتش پاکستان پس از دستور دولت اين کشور برای پاکسازی مناطق تحت تصرف شبه نظاميان، وضعيت کاملا تهاجمی گرفته است.

مقامات ارتش پاکستان می گويند هواپيما ها و هلی کوپتر ها روز شنبه مواضع شبه نظاميان را در شهر مينگورا و ديگر مناطق دره «سوآت» بمباران کرده اند.

بنابراين گزارش شبه نظاميان نيز روز شنبه به یک پايگاه ارتش پاکستان در شهر مينگورا حمله کرده اند.

شهر مينگورا پرجمعيت ترين شهر بخش سوات است که طی چند روز اخير شاهد درگيری نظامی ارتش پاکستان با شبه نظاميان طالبان بوده است.

درگيری نيروهای ارتش و طالبان در اين منطقه تا کنون منجر به بی خانمانی و آوارگی حدود دهها هزار نفر شده است و این در حالی که بسیاری به دلیل مقرارات منع رفت آمد نتوانسته اند از این منطقه خارج شوند.

کوشال خان، يکی از مقامات محلی به خبرگزاری رويترز، گفته است که مقرارات منع عبور و مرور در طول روز ادامه خواهد داشت.

در همين حال سازمان ملل متحد پيش بينی کرده است تعداد زيادی از مردم اين مناطق خانه و کاشانه خود را رها کرده و از منطقه درگيری خواهند گريخت. این سازمان می گوید: براساس آمار مقامات محلی تاکنون ۲۰۰ هزار نفر مجبور به ترک خانه های خود شده اند و انتظار می رود نزديک به ۳۰۰ هزار نفر ديگر نيز اين منطقه را ترک کنند.

در همين زمينه يوسف رضا گيلانی، نخست وزير پاکستان، روز شنبه در يک کنفرانس خبری گفت: برای کمک به آوارگان اين در گيری ها از جامعه بين المللی در خواست کمک خواهد کرد.

نخست وزير پاکستان تاکيد کرد که ارتش اين کشور هرچه در توان دارد را به کار خواهد بست تا مانع از تلفات غيرنظاميان شود.

با اين حال آقای گيلانی گفت:«اين يک جنگ عادی نيست. اين يک جنگ چريکی است».

حملات گسترده ارتش پاکستان به مراکز و محل استقرار شبه نظاميان طالبان در واکنش به اقدام نیروهای این گروه در ورود به منطقه «بونر» واقع در صد کيلومتری اسلام آباد پايتخت پاکستان آغاز شده است.

دولت مرکزی پاکستان در ماه فوريه امسال با طالبان آتش‌بس امضا کرد که براساس آن در مقابل خلع سلاح شبه نظاميان دولت اجازه داد تا قوانين شريعت در اين منطقه به اجرا درآيد.

اين اقدام دولت پاکستان با واکنش منفی آمريکا و برخی ديگر از کشورها مواجه شد. اما به رغم اين توافق نامه نيروهای طالبان پيشروی کرده و مناطقی را در «بونر» تصرف کردند که واکنش ارتش را درپی داشت.

حضور طالبان در اين منطقه نگرانی شديد مقام‌های آمريکايی را نسبت به افزايش نفوذ ستيزه‌جويان طالبان در پاکستان مجهز به سلاح‌های هسته‌ای در پی داشت. مقام‌های آمريکايی همواره دولت پاکستان را به سهل‌انگاری در مبارزه با طالبان متهم کرده و ارتش آمريکا نيز بارها مراکز طالبان را در منطقه هم‌مرز با افغانستان با استفاده از هواپيماهای بدون سرنشين هدف حملات خود قرار می‌داد.
XS
SM
MD
LG