لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۴۳

ارزيابی منتقدان از اظهارت بوش درباره ايران


جرج بوش، رییس جمهوری آمریکا
عکس از epa
جرج بوش، رییس جمهوری آمریکا عکس از epa

روزنامه واشينگتن پست در مطلبی به ارزیابی اظهارات جرج بوش، رييس جمهوری آمريکا، در مصاحبه با راديو فردا پرداخته است.


رابين رايت، از نویسندگان واشينگتن پست، نوشته است: «بوش، رييس جمهوری، روز پنجشنبه گفت که ايران اعلام کرده است که می خواهد یک قدرت مسلح اتمی باشد تا مردم را نابود کند، از جمله بعضی را در خاورميانه. اظهاراتی که با قضاوت اخير سازمان های اطلاعاتی ايالات متحده در تضاد است.»


متن کامل گفت و گوی جرج بوش با راديو فردا را اینجا بخوانید.


اين مطلب می افزايد: «رييس جمهوری در مصاحبه ای برای نشان دادن حمايت اخلاقی خود از جنبش هايی که در ایران برای آزادی مبارزه می کنند، به ويژه جوانان و زنان، صحبت می کرد. این [مصاحبه] به گونه ای طراحی شده بود تا تاکيدی باشد بر اين نکته که ايالات متحده از خواست ايران برای دستيابی انرژی هسته ای حمايت می کند. در این مصاحبه همچنین تاکید شده بود که تهران و واشينگتن می توانند در خصوص اختلاف های خود به توافق دست يابند، اگر ايران با جامعه بين المللی همکاری کند تا تاييد شود که فعاليت های ایران به سمت توليد سلاح اتمی نمی رود».


واشينگتن پست نوشته است: «اما اين اتهام بوش که ايران به طور علنی اعلام کرده است که در صدد دستيابی به سلاح هسته ای است قابل توجه بود، در حالی که سازمان برآوردهای اطلاعاتی - امنیتی آمريکا در ماه دسامبر نتيجه گيری کرده بود که ايران برنامه تسليحات (هسته ای) خود را در سال ۲۰۰۳ متوقف کرده است، اين [گزارش سازمان های اطلاعاتی] خود يک تغيير بزرگ درباره ارزيابی ديرينه آمريکا بود».


واشينگتن پست افزوده است: «آقای بوش در گفت وگو با راديو فردا گفت: آنها اعلام کرده اند که می خواهند سلاح هسته ای داشته باشند تا مردم را، بعضی ها را، در خاورميانه نابود کنند و اين برای ايالات متحده غير قابل قبول است و برای دنيا هم غير قابل قبول است».


نويسنده واشينگتن پست می افزايد: «کارشناسان مسايل ايران و منع گسترش سلاح های هسته ای می گويند اظهارات رييس جمهوری اشتباه است. جوزف سيرینسیونه، رييس بنياد پلوگشارس، بيناد امنيت جهانی، می گويد: اين شبيه به اظهارات مک کين است که گفت ايران القاعده را آموزش می دهد. ايران هرگز اعلام نکرده که خواهان سلاح اتمی است. اين فقط درست نيست. اين کمی دردسر ساز است که رييس جمهوری و نامزد پيشتاز حزب جمهوريخواه هردو اينقدر درباره ايران در اشتباهند».


واشينگتن پست می افزايد: «ديگران می گویند که اين نامشخص است که آيا رييس جمهوری به آنچه که می گويد باور دارد يا عمدا موضع ايران را تحريف کرده است».


سوزان مالونی، يکی از کارشناسان سابق وزارت امور خارجه آمريکا که هم اکنون با مرکز سیبن در انستیتوی بروکين همکاری می کند، در اين باره به واشينگتن پست گفته است: «اظهارات حکومت ايران مبنی بر اين که خواهان سلاح هسته ای نيست در همه جا دنيا شنيده می شود. فرصت برای ابراز ترديد درباره چنين اظهارتی بسيار زياد است. ولی اين برای دولت آمریکا دردسرساز است که بگوید ايران به طور علنی برنامه [هسته ای] را به عنوان وسیله ای برای نابودی کشور دیگری می خواهد».


واشينگتن پست افزوده است: «گوردن جاندرو، سخنگوی شورای امنيت ملی آمریکا گفته است که اشاره آقای بوش به اظهارات گذشته ايران درباره محو اسرائيل از روی نقشه بوده است».


در همین حال، آقای جاندرو روز جمعه گفته بود که در پاسخ به رادیو فردا، آقای بوش به برنامه تسليحاتی هسته ای مخفی ايران در گذشته و همچنين برنامه کنونی غنی سازی اورانيوم و آزمايش های موشک های بالیستيک اشاره کرده است.


واشينگتن پست سپس به اظهارات آقای بوش در گفت وگو با بخش فارسی تلویزیون صدای آمریکا - VOA - اشاره کرده و نوشته است: «آقای بوش گفته است: از شعارهايی که می گويد آمريکا شما را دوست ندارد دلسرد و نوميد نشويد، زيرا ما شما را دوست داريم و برای شما عزت و احترام قائليم».


اين مقاله می افزايد: «تحليگران هشدار می دهند که اظهارات آقای بوش درباره برنامه هسته ای می تواند به تنش در زمانی بينجامد که پس از سه دهه، راهبرد آمريکا بر اين پايه قرار گرفته است تا ايران را ترغيب کند تا در مقابل تعليق غنی سازی اورانيوم به گفت وگوهای بين المللی بپيوندد».


خانم مالونی به واشينگتن پست گفته است: «اظهارات ستيزه جويانه از سوی يک طرف فقط به توليد اظهاراتی از همان دست از سوی دیگر منجر خواهد شد».


واشينگتن پست اضافه کرده است: «پيام ديگری که حاکی از افزايش فشار بر ايران است، اين بود که روز پنجشنبه دولت [آمريکا] به نهادهای مالی آمريکايی نسبت به خطر معامله با بانک های ايران به دليل به دليل اقدامات ناکافی ايران برای مقابله با پولشويی هشدار داده بود».


وزارت خزانه داری آمريکا روز پنجشنبه اعلام کرده بود: «دولت ايران برای پنهان کردن دست داشتنش در تکثيرسلاح های کشتار جمعی و تروريسم به اقدامات فريبکارانه سازمان يافته دست می زند».


وزارت خزانه داری آمريکا همچنين هفته گذشته بانک بحرينی «المستقبل» را، که گفته می شود تحت کنترل بانک ملی ايران است، تحريم کرد.


به نوشته واشينگتن پست «شان مک کورمک، سخنگوی وزارت امور خارجه امريکا، در بيانيه ای گفته بود: طی هشت روز گذشته دولت ايالات متحده گام های متعددی برداشته است که به تهران هشدار می دهند که جامعه بين المللی اجازه نخواهد داد که حکومت ايران از سيستم مالی بين المللی و شبکه حمل و نقل جهانی برای پيشبرد جاه طلبی خود برای به دست آوردن سلاح اتمی، سيستم موشکی و يا حمايت از تروريسم استفاده نابجا بکند».


XS
SM
MD
LG