لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۰۳

واکنش کاخ سفيد به اعلام آمادگی ایران برای مذاکره هسته ای


سخنگوی کاخ سفيد روز سه شنبه در واکنش به اظهارات مذاکره کننده هسته ای ايران درباره آمادگی اين کشور برای ارائه يک بسته پيشنهادی تازه، گفت: تهران پیشنهاد مشخص و قطعی را مطرح نکرده است.

سعيد جليلی، دبير شورای عالی امنيت ملی ايران، روز سه شنبه اعلام کرده بود که ايران بسته پيشنهادی جديدی برای مذاکره درباره برنامه هسته‌ای‌ خود آماده کرده است و آمادگی دارد تا در مورد آن با غرب وارد مذاکره شود.

رابرت گيبس، سخنگوی کاخ سفيد، در واکنش به این خبر گفت: ما در اين باره گزارش ها را ديده ايم ولی پیشنهاد مشخص و قاطعی از ايران نشنيده ايم.

با اين حال، آقای گيبس ابراز اميدواری کرده است که ايران به بسته پيشنهادی ارائه شده توسط گروه ۱+۵ پاسخ مثبت بدهد.

آمريکا، فرانسه، بريتانيا، چين، و روسيه همراه با آلمان، کشورهای موسوم به گروه ۱+۵، مشوق های اقتصادی را به ایران پيشنهاد کرده اند تا اين کشور را ترغيب کنند که فعاليت های مربوط به غنی سازی اورانیوم را متوقف کند.

رابرت گيبس درباره اين بسته پيشنهادی گفت: اين بسته همچنان مطرح است و منتظر پاسخ است.

وی افزود: «به رغم اين که تاکنون اقدامی از سوی آنها نديده ايم، اين اميد و هدف را داشته ايم که ايران به تعهدات بين المللی خود عمل کند و برنامه سلاح هسته ای خود را متوقف کند.»

پيشتر باراک اوباما، رييس جمهور آمريکا، تا ماه سپتامبر به ايران فرصت داده بود که به پيشنهاد گروه ۱+۵ برای مذاکره درباره برنامه هسته ای اين کشور، پاسخ دهد.

آقای اوباما هشدار داده بود در صورت خودداری ایران از پاسخ به اين پيشنهاد، فشارهای بين المللی افزايش يافته و تحريم های تازه ای عليه اين کشور اتخاذ خواهد شد.

در همین زمینه قرار است نمایندگان سیاسی گروه ۱+۵ روز چهارشنبه، دوم سپتامبر، در فرانکفورت آلمان گرد هم آمده و درباره برنامه هسته ای ایران مذاکره کنند.

کشورهای غربی، ايران را متهم می کنند که در پوشش برنامه هسته ای خود در صدد دستيابی به تکنولوژی لازم برای ساخت سلاح اتمی است. ايران اين اتهام را رد می کند.

مبالغه درباره تهديد

در همين حال، محمد البرادعی، که دوران رياست وی بر آژانس بين المللی انرژی اتمی رو به اتمام است، می گويد: شواهدی برای تاييد دستيابی ايران به سلاح اتمی در آينده نزديک وجود ندارد.

آقای برادعی روز شنبه درباره« تهديد اتمی ايران» به مجله «دانشمندان اتمی» در شيکاگو، گفته است: از بسياری جهات درباره اين تهديد مبالغه شده است.

محمد البرادعی افزوده است: «بله، در باره مقاصد آينده ايران نگرانی هايی وجود دارد و نياز است ايران برای آژانس بين المللی انرژی اتمی و جامعه بين المللی شفاف سازی کند.»

وی با اشاره به گمانه زنی ها درباره دستيابی ايران به سلاح هسته ای اضافه کرده است: «اما اين ايده که ما فردا از خواب بيدار می شويم و ايران سلاح اتمی خواهد داشت، نظری است که اطلاعاتی که ما تا کنون ديده ايم آن را تاييد نمی کند.»

آژانس بين المللی انرژی اتمی در آخرین گزارش خود درباره برنامه هسته ای ايران اعلام کرده است: به رغم اين که ايران به میزان کمی، توليد سوخت هسته ای خود را کاهش داده است، ولی اين کشور به سوالات موجود درباره «ابعاد احتمالی نطامی» اين برنامه پاسخ نداده است.

در این گزارش آمده است: ايران در خواست ها برای بازرسی موثر و نظارت بر تاسيسات نطنز را برآورده کرده است.
XS
SM
MD
LG