لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۴۶

کاخ سفيد: ايران هنوز هم وقت دارد تا به تعهدات بين المللی خود عمل کند


رابرت گيبس، سخنگوی کاخ سفيد، روز چهارشنبه، گفته است: جمهوری اسلامی ايران هنوز فرصت دارد تا به تعهدات بين المللی خود در خصوص برنامه هسته ای اين کشور عمل کند.

وی همچنين تصريح کرده است: در حالی که ايران به خاطر خودداری از اجابت خواست های جامعه جهانی در آستانه تحريم های تازه است، زمان برای ايران سپری می شود.

آقای گيبس گفت: ايران هنوز هم وقت دارد تا به تعهدات بين المللی خود عمل کند و در صورتی که از اين کار سرباز زند، «زمان از دست خواهد رفت» و قدرت های غربی گام بعدی را بر خواهند داشت.

اشاره سخنگوی کاخ سفيد به تصميم در مورد تحريم های جديد عليه جمهوری اسلامی بود که گفته می شود در اوائل سال نوی ميلادی از سر گرفته خواهد شد.

مهلت باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا، به ایران برای پاسخ به در خواست های بین المللی دو هفته دیگر به پایان می رسد.

آسوشيتدپرس گزارش داده که به نظر می رسد دولت اوباما، به حصول آرای کافی در شورای امنيت سازمان ملل برای اعمال مجموعه ای از تحريم های بيشتر و گسترده تر اطمينان دارد، مگر آن که دولت ايران هرچه سريع تر در اثبات صلح آميز بودن برنامه اتمی خود، گام های جدی بردارد.

دولت آمريکا کوشيده است که پنجره گفت و گو با ايران را گشوده نگاه دارد ولی تا کنون در اين تلاش ها ناکام مانده است.

با اين حال سخنگوی کاخ سفيد می گويد که اين رويکرد، از جمله، به تغيير مخالفت طولانی روسيه در مجازات بيشتر جمهوری اسلامی کمک کرده است. ولی رابرت گيبس در اين زمينه از کمک احتمالی چين، سخنی نگفت.

معمای چين

چين يکی از پنج عضو دائمی دارندۀ حق وتو در شورای امنيت سازمان ملل است و مانند روسيه، به طور مکرر، با اعمال تحريم های تنبيهی شديد عليه جمهوری اسلامی مخالفت کرده و در حال حاضر نيز نشانه ای در دست نيست که تائيدکنندۀ تغيير روشی در اين زمينه باشد؛ اگر چه در اجلاس ماه گذشتۀ شورای حکام آژانس بين المللی انرژی اتمی عليه جمهوری اسلامی رای داد.

چين با جمهوری اسلامی ایران داد و ستدهای بازرگانی کلانی دارد و ايران يکی از بازارهای مطمئن و بزرگ برای صادرات انواع کالاهای چينی به شمار می رود.

در همین زمینه، يک مقام وزارت امور خارجه آمريکا اويل هفته جاری گفته بود که به دليل آنچه که مشکل برنامه ريزی از سوی چين خوانده شد، نشست روز جمعه در بروکسل ملغی شده بود.

در همين زمينه، يک مقام وزارت امور خارجه آمريکا، که خواست نامش فاش نشود، به خبرگزاری فرانسه گفته است: مديران سياسی وزارت خانه های امور خارجه کشورهای عضو گروه ۱+۵ روز سه شنبه، ۲۲ دسامبر، در يک کنفرانس تلفنی مسئله هسته ای ايران را بررسی خواهند کرد.

آمريکا، بريتانيا، فرانسه، روسيه و چين همراه با آلمان، کشورهای عضو گروه ۱+۵، طی سال های اخیر کوشيده اند از طريق ارائه مشوق ها و اعمال تحريم ها، ايران را به توقف غنی سازی اورانيوم ترغيب کنند.

دولت ايران به رغم نگرانی های روزافزون جامعۀ جهانی، همچنان می گويد که برنامه و فعاليت های اتمی اش، هدف های صلح آميز را دنبال می کند و صرفا در صدد توليد نيروی برق است.

شورای امنيت سازمان ملل متحد تاکنون سه قطعنامه تحريمی عليه ايران تصويب کرده است.
XS
SM
MD
LG