لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۳۴

هشدار آمريکا به روسيه درباره هرگونه تلاش برای بی ثبات کردن اوکراين


طرفداران روسيه در شهر اسلاويانسک
طرفداران روسيه در شهر اسلاويانسک
همزمان با بالاگرفتن تنش در شرق اوکراين و تصرف پاسگاه های پلیس و ساختمان های دولتی توسط افراد مسلح جدایی طلب، کاخ سفيد روز شنبه ۱۲ آوريل به روسيه هشدار داده است، از هرگونه تلاش که به ثباتی در اوکراين منجر می شود، خودداری کند.

به گزارش خبرگزاری رويترز، لورا لوکاس مگنوسن، يک سخنگوی شورای امنيت ملی کاخ سفيد گفته است: «ما از (ولاديمير پوتين) رييس جمهوری روسيه و دولت او می خواهيم تا کليه تلاش هايی که به بی ثباتی در اوکراين منجر می شود را متوقف کنند و نسبت به مداخله نظامی بيشتر در اوکراين هشدار می دهيم.»

در روز شنبه در شهرهای شرقی اوکراين طرفداران روسيه پاسگاه های پليس و ساختمان های دولتی را به تصرف خود در آوردند و گزارش ها حاکی در «کراماتورسک» نيروهای پليس به سوی طرفداران روسيه تيراندازی کرده اند.

سخنگوی شورای امنيت ملی کاخ سفيد می گويد،‌ ما خيلی نگرانی عمليات هماهنگی که امروز درشرق اوکراين توسط جدايی طلبان طرفدار روسيه در جريان بود، هستيم. عملياتی که ظاهرا با حمايت روسيه و در راستای تشديد خشونت، خرابکاری و تضعيف و بی ثبات کردن اوکراين انجام می شود.

لورا لوکاس مگنوسن می گوید، پیش از الحاق شبه جزیره کریمه به روسیه اقدامات مشابهی توسط جدایی طلبان انجام شده بود.

اين در حالی است که همزمان با حملات افراد مسلح جدايی طلب در شرق اوکراين به پاسگاه های و ساختمان های دولتی، وزير کشور اوکراين از تدارک عمليات نظامی برای مقابله به اقدامات «تجاوزکارانه» روسيه خبر داده است.

به گزارش خبرگزاری رويترز، افراد مسلح طرفدار روسيه در بخش هایی از اين شهر سنگر و موانعی ايجاد کرده اند. چندين ساختمان دولتی در قسمت های مختلف اين شهر مورد حمله قرار گرفته است.

آرسن آواکف، کفيل وزير کشور اوکراين،‌ روز شنبه ۱۲ آوريل در بيانيه ای گفته است، رويدادهای امروز «اقدامات تجاوز کارانه روسيه را نشان داد».

کفيل وزير کشور اوکراين تاکيد کرده است: واحدها و يگان های وزارتخانه های کشور و دفاع در حال اجرای يک طرح عمليات واکنشی هستند.

در همين حال گزارش ها حاکی است، رييس پليس شهر اسلاويانسک به دنبال حمله طرفداران روسيه از سمت خود کناره گيری کرده است.

پيشتر در همين زمينه گزارش ها منتشر حاکی از ان بود که ساختمان های دولتی در «دروزکواکا» مورد حمله قرار گرفته است.

آرسن آواکف همچنين در روز شنبه از تيراندازی پليس به سوی کسانی که قصد تصرف ساختمان دولتی در «کراماتورسک» در منطقه «دونتسک» در شرق اين کشورداشتند، خبر داده است.

آرسن آواکف گفته است،‌ در گيری زمانی آغاز شد که شماری تلاش داشتند يک ساختمان دولتی را تصرف کنند و نيروهای پليس مجبور به تيراندازی به سوی آنها شده اند. گزارشی در خصوص ميزان تلفات اين درگيری منتشر نشده است.

در روز شنبه همچنين پاسگاه های پليس در دو شهر در شرق اوکراين به تصرف تصرف کرده و پرچم روسيه را بر فراز آن به اهتزاز در آورده اند.

ه گزارش خبرگزاری رويترز، دست کم ۲۰ مرد مسلح پاسگاه پليس در شهر اسلوويانسک واقع در ۱۵۰ کيلومتری مرز روسيه را به تصرف خود در آورده اند.

مقام های اوکراينی می گويند، اين افراد مسلح با تصرف انبار اسلحه در اين پاسگاه، صد ها سلاح را به دست آورده اند.

به گزارش خبرنگار رويترز شماري از افراد محلی در سنگر بندی و ايجاد موانع در اطراف اين پاسگاه به افراد مسلح کمک کرده اند. اين در حالی است که هيچ نشانه ای از درگيری در جريان تصرف اين پاسگاه پليس گزارش نشده است.

طبق اين گزارش، تصرف اين پاسگاه پليس توسط شبه نظاميان می تواند نقطه آغازين برای تحولات اين منطقه در اوکراين باشد. چرا که در صورت مداخله دولت اوکراين احتمال وجود دارد که روسيه با ادعای دفاع از «روس زبان های» اين منطقه،‌ دست به اقدام مداخله جويانه بزند. سناريويی که پيشتر منجر به مداخله روسيه در شبه جزيره کريمه شد.

در همین حال خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز گزارش داده است افراد مسلح ساعاتی پس از تصرف پاسگاه پلیس در شهر اسلوویانسک، افراد مسلح در اقدامی مشابه به پاسگاه پلیس در شهر دونتسک حمله کرده و آن را به تصرف خود در آورده اند.

در اول مارس سال ۲۰۱۴ و يک هفته پس از سقوط ويکتور يانوکوويچ، ولاديمير پوتين، رئيس‌ جمهور روسيه، اعلام کرد که مسکو اين حق را برای خود قائل است که برای حفظ امنيت روس‌تبارها و روس‌زبان‌های اوکراين عليه کشور اوکراين دست به اقدام نظامی بزند، موضعی که با واکنش جامعه جهانی مواجه شد و آمريکا، ناتو و سازمان ملل هر يک جداگانه تصميم روسيه را محکوم کردند.
XS
SM
MD
LG