لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۱۵

«تعدادی از فعالان جنبش زنان بازداشت شدند»


برخورد با فعالان جنبش زنان در ۲۲ خرداد دو سال پیش.
عکس از کسوف
برخورد با فعالان جنبش زنان در ۲۲ خرداد دو سال پیش. عکس از کسوف

تعدادی از فعالان جنبش زنان ایران عصرروز پنجشنبه در جریان تدارک برگزاری مراسمی در یک گالری فرهنگی در تهران توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند.


به گزارش سايت های اينترنتی فعالان جنبش زنان در ايران، ناهيد ميرحاج، آيدا سعادت، نسرين ستوده، ژيلا بنی يعقوب،نفيسه آزاد، سارا لقمانی،جلوه جواهری و فريده غائب از جمله فعالانی هستند که روز پنجشنبه بازداشت شدند.


کميته هماهنگی مراسم بزرگداشت بيست ودوم خرداد، روزهمبستگی زنان ايران، پیشتر در اطلاعيه ای گفته بود که ماموران انتظامی، روز پنجشنبه مانع از برگزاری اين مراسم در تهران شدند.


دراين اطلاعيه آمده است که قرار بود تعدادی از فعالان جنبش زنان در گالری راه ابريشم تهران سالروز ۲۲ خرداد را گرامی بدارند اما آنها هنگام مراجعه به اين گالری، با وجود موافقت مديريت آن با برگزاری اين مراسم، با درهای بسته و حضور نيروهای انتظامی و امنيتی مواجه شدند .



به گزارش سايت تغيير برای برابری، دوتن از فعالان جنبش زنان برای اعلام لغو مراسم در محل حاضر شدند که توسط پليس امنيت تهران بازداشت شده اند.


این در حالی است که نسرين ستوده و ژيلا بنی يعقوب که برای پيگيری دستگيری ناهيد ميرحاج و آيدا سعادت به همين محل مراجعه می کنند که انها نيز بازداشت شده اند.


فعالان جنبش زنان می گويند علاوه بر اين چهار نفر احتمالا نفيسه آزاد ،سارا لقمانی،فريده غائب و جلوه جواهری نيز بازداشت شده اند.


فعالان جنبش زنان می گویند: طی دو سال گذشته مقامات مسئول از دادن مجوز برای برگزاری مراسم مسالمت امیز زنان خودداری کرده اند و « هرگونه تجمع محدود آنها را نيز مورد حمله و ضرب و شتم قرار داده اند».


طيف وسيعی از فعالان مدافع برابری حقوق زن و مرد در ايران، روز بيست و دوم خرداد را «روز همبستگی زنان» می دانند و به همین دلیل در صدد بودند تا مراسمی برگزار کنند..


اولين تجمع زنان که در بیست دوم خرداد سال ۸۴ برگزار شد، کمی قبل از انتخابات رياست جمهوری بود و هنوز دولت محمد خاتمی اداره کشوررا در دست داشت و اين تجمع بدون درگيری و دخالت پليس پايان يافت؛ اما در ۲۲ خرداد سال بعد که همزمان با روی کار آمدن دولت احمدی نژاد نژاد بود نيروهای انتظامی و پليس، زنان را در اين روز در ميدان هفت تير مورد ضرب و شتم قرار دادند و تعدادی از انها را بازداشت کردند..


XS
SM
MD
LG