لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۰۱

ساحل عاج برد؛ اما برزیل و پرتغال صعود کردند


برزيل و پرتغال در مسابقه ای تماشايی و سراسر پر برخورد و پرکارت زرد صفر بر صفر کردند تا به مرحله دوم راه يابند، اما ساحل عاج با وجود پيروزی سه بر صفر بر کره شمالی از دو تيم نامدار اروپا و آمريکای جنوبی عقب ماند.

اين مسابقه در گروه هفتم موسوم به گروه مرگ انجام شد و کره شمالی به عنوان ضعيف ترين تيم حاضر در آفريقای جنوبی با سه باخت و بدون امتياز از جام جهانی بيرون رفت.

برزيل به شدت از سوی تماشاگران پر سر و صدای خود تشويق می شد، اما در نيمه نخست بازی پرتوقف و پر اخطار از سوی داور سختگير مکزيکی (بنيتو آرچونديا) مانع يک بازی روان و تماشايی از دو تيم تهاجمی شد. در اين نيمه با تدبير بازی تنهای کاپيتان کريستيانو رونالد در خط حمله عملا حضور او در تک جرقه های ستاره تيم پرتغال خلاصه شد.

در نيمه دوم کارلوس کوييروز، مربی پرتغال با ورود سيمائو و بازی رو به جلو دانی مانع از بازی سراسر تهاجمی نيمه نخست برزيل در غياب روبينيوی روی نيمکت نشسته و کاکای محروم از اين بازی شد؛ نيمه ای که يک بار لوييس فابيانو ضربه اش به بدن ادواردو، دروازه بان و سپس به ديرک افقی دروازه پرتغال خورد.

فابيو کوئنترا از تيم بنفيکا در اين نيمه خطرناکترين بازيکن تيم پرتغال با گريزهايش از جناح چپ بود.

در نيمه دوم درخشش و حضور رونالدو نمودی بارزتر يافت و همين درخشش مردان دفاعی برزيل را بيشتر به عقب کشاند. بهترين بخت برای پرتغال در دقيقه ۶۰ بود که رونالدو در جنگ با لوسيو از راست گريخت و تکل لوسيو توپ را به رائول ميرلس رساند که از فاصله نزديک نتوانست هدفگيری درستی داشته باشد و جوليوس سزار، دروازه بان برزيل را برای پنج دقيقه مصدوم کرد.

در مسابقه ای که دو تيم برای تساوی نيامده بودند، اما نمی خواستند بازنده هم باشند، سرانجام تساوی بدون گل کافی بود تا هر دو به مرحله بعد گام گذارند. برزيل صدرنشين شد و پرتغال دوم.

سه گل برای هيچ

ساحل عاج برای پيروزی پر گل بر کره شمالی با همه توان حمله کرد تا اگر پرتغال به برزيل باخت به لحاظ تفاضل گل بازنده نباشد، اما با وجود دو گل زود هنگام، از حمله های عجولانه خود فقط يک بار ديگر بهره برد.

در نيمه نخست يحيی توره و روماريک گل زدند و در نيمه دوم سليمان کالو گل سوم را زد تا نشان دهد کره شمالی با افسانه جام جهانی ۱۹۶۶ فاصله ای عميق دارد.
پس از دو خطر برای دروازه کره، در دقيقه ۱۴ ارسال توپ از سوی آرتور بوکا به يحيی توره فرصت داد تا با شليکی زمينی گلزنی فيلها را آغاز کند.

گل بعدی را روماريک هافبک ساحل عاج پس از برخورد شليک دروگبا به زير ديرک دروازه در دقيقه ۲۰ به ثمر رساند. ساحلی ها اعتقاد داشتند که ضربه نخست دروگبا از خط گذشته و گل شده است.

حمله های کره ايها تنها به حرکات جونگ تائه – سه، بازيکن ساکن ژاپن خلاصه شده بود. ولی ساحل عاج در ادامه يک سلسله حمله ها– که بيشتر از سوی گروينيو بود – دو بار ديگر تا يک قدمی گلزنی پيش رفت.

در اواسط نيمه دوم دروگبا به گلزنی نزديک شد، اما دو بار ضربه سر او بی نتيجه ماند. برای تقويت خط حمله ساحل عاج گوران سون اريکسون دو بازيکن کارسازش، آرونا ديدانه و کالو را به خط حمله فرستاد. ولی خالی گذاشتن خط دفاعی هم برای تيم آفريقايی کم خطر نبود.
سرانجام همه تلاشهای ساحل عاج در اين نيمه به گل سليمان کولو در دقيقه ۸۲ محدود شد که ارسال توپ توسط بوکا را به تور دروازه تنها تيم ناموفق آسيايی رساند.

با اين حال ياران ديدير دروگبا هم تنها با يک شکست از برزيل و با چهار امتياز حذف شدند.
XS
SM
MD
LG