لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۴۶

برزيل از جام جهانی فوتبال ۲۰۱۰ آفريقای جنوبی حذف شد


صحنه گل به خودی تیم برزیل
صحنه گل به خودی تیم برزیل
تيم ملی هلند با وجود شکست در نیمه اول بازی با برزیل، در نيمه دوم به بازی بازگشت و با يک بازی تحسين برانگيز با دو گل بازی باخته را به پيروزی دو بر يک بدل کرد و بخت نخست قهرمانی را شکست داد تا به نيمه پايانی راه يابد.

در نيمه نخست و در حالی که هلند هنوز مبهوت هنرنمايی ياران کارلوس دونگا بود، روبينيو در دقيقه دهم با پاس عمقی و عالی فيليپو ملو، از بهم ريختگی و ناهمنگی اوليه مدافعان ميانی هلند سود برد و گل برتری برزيل را به ثمر رساند. اين پس از يک گل آفسايد توسط او بود که هلنديها را متوجه پوشش ميانی و پاسهای «تو در» مردان تکنيکی برزيل نکرد.

مارتن استکلن بورخ، دروازه بان خوش قامت هلند در دقيقه ۲۵ هم با دفع يک شليک خطرناک از سوی کاکا با شيرجه ای بلند و با دست مخالف، يک کرنر ساخت و هلند از از غرق شدن رهانيد و زمينه بازيابی و پيروزی را فراهم کرد.

اما در نيمه دوم هلند به گونه ای متفاوت ظاهر شد و در دقيقه ۵۳ به دنبال پاس دانی يل روبن به وسلی اسنايدر، با ارسال هوشمندانه مرد اول اين بازی به روی دروازه برزيل، با دخالت سراسيمه ژوليوس سزار، دروازه بان برزيل و مدافعان، اين بار دفع اشتباه فيليپه ملو در قعر دروازه جای گرفت.

ديری نپاييد که در دقيقه ۶۸، با ضربه کرنر آرين روبن از راست، درک کايت با سر اثر مطلوبی روی توپ گذاشت تا در دهانه دروازه وسلی اسنايدر، کوچکترين بازيکن زمين با يک ضربه سر گل پيروزی را به ثمر رساند. با اين گل رويای برزيل برای ششمين قهرمانی به نااميدی گراييد – درست به مانند چهار سال پيش در يکچهارم پايانی جام جهانی در برابر آلمان.

در ورزشگاه بندر پورت اليزابت، برزيل آشفته از هدر دادن برتری به خشونت متوسل شد که خطای عمد فيليپه ملو روی آرين روبن به اخراج ملو با کارت قرمز يوييچی نيشی مورا، دارو ژاپنی و ده نفری شدن برزيل انجاميد که با وجود حمله های احساسی برزيل، اسنايدر و ديگر مهاجمان هلند چند بار تا يک قدمی گل سوم هم پيش رفتند.

هلند با اين پيروزی به پنجمين و مهمترين پيروزی در اين جام دست يافت و به همان گونه که برزيل با درصد بيشتر بخت پيروزی به هلند، در مرحله ای حساس بازی را به رقيب ديرين باخت، حالا هم هلند بايد قبل از مسابقه پايانی در انديشه برنده مسابقه اروگوئه با غنا باشد که هيچکدام حريفی پيش باخته در مسابقه نيمه پايانی نخواهند بود. پيروزی در اين مسابقه مهم می تواند پس از دوبار پياپی در دهه ۱۹۷۰، هلند را برای سومين بار به فينال جام جهانی برساند.

مسابقه هلند با حريف بعدی در مرحله نيمه پايانی در کيپ تاون انجام می شود. نگرانی هلند در اين مسابقه محروميت و غيبت گريگوری فان در ويل در خط دفاع و نايخل دو يونگ در خط ميانی، به علت دو اخطاره شدن است. در دو دوره جامهای جهانی ۱۹۷۴ و ۱۹۷۸ هلند با پيروزی بر برزيل به مسابقه پايانی رسيده بود.
XS
SM
MD
LG