لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۱۷

فرانسه قهرمان جام جهانی هندبال شد


بيست و دومين دوره رقابت های قهرمانی هندبال جهان در سوئد با قهرمانی تيم فرانسه به پايان رسيد. اين تيم در ديدار نهايی و رقابتی مهيج با حضور ۱۳ هزار تماشاگر، مقابل دانمارک به پيروزی رسيد.

در ديدار رده بندی نيز اسپانيا بر سوئد غلبه کرد تا ميزبان مسابقات به عنوان چهارمی بسنده کند.

در اين دوره از رقابت ها، ميکل هانسن فوق ستاره هندبال جهان از دانمارک با ۶۸ گل زده، عنوان آقای گلی را نصيب خود کرد. گل شدن بسياری از شوت های او که از فاصله دور نواخته می شد، حيرت کارشناسان هندبال جهان را برانگيخته است. هانسن در صدر جدول، ۱۶ گل با نفر دوم که هوارد وت از نروژ بود فاصله دارد.

مسير خروس ها تا جام چهارم

فرانسوی ها که مدال طلای المپيک ۲۰۰۸ پکن را هم نصيب خود کرده بودند، پيش از اين نيز در سال های ۱۹۹۵، ۲۰۰۱ و همچنين دور قبلی رقابت ها در سال ۲۰۰۹، روی سکوی نخست هندبال قهرمانی جهان قرار گرفته بودند.

آن ها از گروه خودشان با يک تساوی مقابل اسپانيا به مرحله بعد صعود کردند. فرانسه بر بحرين، مصر، تونس و آلمان غلبه کرد تا به عنوان صدرنشين به دور بعد صعود کند.

درخشش برتراند ژيل، نيکولا کاراباتيچ و ژيلوم ژولی، اين تيم را در گروه نخست مرحله دوم نيز در صدر قرار داد. مجارستان، نروژ و ايسلند، سه تيمی بودند که در اين مرحله مقهور تيم قدرتمند آقای کلود اونستا شدند.

فرانسه در نيمه نهايی و در حضور ۱۲ هزار تماشاگر، ۲۹-۲۶ بر سوئد غلبه کرد.ميشل ژيگو و برتراند ژيل هر کدام با هشت گل، ستاره های اين مسابقه لقب گرفتند.

بازی پايانی در استاديوم مالمو برگزار شد. ۱۳ هزار نفر که اغلب آن ها از شهر مجاور يعنی کپنهاگ راهی سوئد شده بودند. اين بازی با برتری فرانسوی ها آغاز شد. آن ها در اغلب دقايق بازی با ۳ گل از دانمارک پيش بودند.

تا اين که دانمارک، موفق شد در امتياز ۳۱ به فرانسه برسد و بازی را به وقت اضافی بکشاند. اين بازی نبرد دو ستاره يعنی کاراباتيچ و هانسن هم بود. هر دو موفق شدند ۱۰ بار دروازه حريف را باز کنند.

سرانجام فرانسوی ها به برتری ۳۷-۳۵ رسيدند تا پس از ناکامی فضاحت بار فوتبال اين کشور در جام جهانی فوتبال، در رشته هندبال برای ورزش کشورشان افتخار آفرينی کنند.

دانمارک، طلسم ۴۴ ساله را شکست

دانمارکی ها در گروهشان هر پنج حريف خود را از پيش رو برداشتند. در دور دوم هم در حيثيتی ترين نبرد جام، ۲۷-۲۴ بر سوئد غلبه کردند. لهستان و آرژانتين را هم از پيش رو برداشتند.

دانمارک در نيمه نهايی، مقابل اسپانيا به برتری رسيد تا راهی فينال شود. در اين تيم، ستاره ۳۸ ساله با نام لارس کريستيانسن بازی می کرد که با ۳۰۵ بازی ملی و ۱۴۱۱ گل زده ملی، از اسطوره های تاريخ هندبال جهان شناخته می شود.

دانمارکی ها در سال ۱۹۶۷ برای اولين و آخرين بار به فينال مسابقات جهانی صعود کرده بودند اما در اين رقابت ها پس از ۴۴ سال مجدداً به فينال رسيدند.
اين کشور پنج ميليون نفری که سالن های هندبال در روستاهای آن نيز ديده می شود، در سال ۲۰۰۸ فاتح هندبال قهرمانی اروپا شد.

برترين ها و بدترين ها

آسيايی ها که هرگز به مدال های جهانی اين رشته دست نيافته اند، اين بار هم توفيقی کسب نکردند. بحرين بين ۲۴ تيم در رده بيست و سوم قرار گرفت. ژاپن شانزدهم شد و کره جنوبی هم سيزدهم.

دائودا کارابو سنگربان فرانسه بهترين دروازه بان جام شناخته شد. او در دوره قبلی نيز مثل المپيک پکن، با بقيه خروس ها روی سکوی قهرمانی ايستاد. يوهان اوستراند از سوئد و يوهانس بيتر از آلمان ديگر دروازه بان های برتر جام معرفی شدند.

در تيم منتخب جام ۲۰۱۱ اين بازيکنان قرار گرفتند: تيه ری اوميه و برتراند ژيل(فرانسه)، هوارد وت(نروژ)، الکساندر پترسن(ايسلند)، ودران زرنيچ(کرواسی) داليبو دوده(سوئد) و ميکل هانسن از دانمارک.

عنوان با ارزش ترين بازيکن جام به نيکولا کاراباتيچ از فرانسه تعلق گرفت.
XS
SM
MD
LG