لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۳۳

«توافق ۱+۵ برسر تدوين قطعنامه تازه عليه ايران»


ایران تاکنون با اصرار بر اينکه برنامه هسته ای را تنها با هدف توليد برق دنبال می کند، از پذيرش خواست جامعه جهانی مبنی بر توقف غنی سازی اورانيوم خودداری کرده است
ایران تاکنون با اصرار بر اينکه برنامه هسته ای را تنها با هدف توليد برق دنبال می کند، از پذيرش خواست جامعه جهانی مبنی بر توقف غنی سازی اورانيوم خودداری کرده است

نمايندگان سياسی کشورهای عضو گروه ۱+۵ در تازه ترين نشست خود در پاريس موافقت کرده اند تا کار تدوين قطعنامه تازه ای عليه ايران را آغاز کنند.


يک ديپلمات فرانسوی درباره دور تازه مذاکرات گروه ۱+۵ درباره برنامه هسته ای جمهوری اسلامی، و تشديد تحريم ها عليه جمهوری اسلامی، گفت:«نشست در فضای سازنده ای برگزار شد و ما عناصری در اختيار داريم که به ما اجازه می‌دهند، که به تصويب قطعنامه‌ای تازه ای در کوتاه مدت، فکر کنيم».


اين ديپلمات فرانسوی نسبت به ارايه قطعنامه تازه تحريم عليه ايران درهفته های آينده ابراز خوشبينی کرده است.


درهمين حال خبرگزاری رويترز گزارش داده است سرگئی کيسلياک، معاون وزير امور خارجه روسيه، به دليل شرايط جوی و بارش برف در کانادا نتوانست در اين نشست حاضر شود.


در همين زمینه، يک ديپلمات فرانسوی به خبرگزاری فرانسه گفته است که «متن مورد توافق تهيه خواهد شد و هفته آينده» در اختيار کشورهای عضو گروه ۱+۵ قرار می گیرد.


طبق اين گزارش، در صورتی که متن پيش نويس مورد توافق کشورهای عضو گروه ۱+۵ قرار گيرد، اين سند برای تصويب به شورای امنيت سازمان ملل متحد ارايه خواهد شد.


گروه ۱+۵، شامل اعضای دايمی شورای امنيت – چين، روسيه، بريتانيا، فرانسه و آمريکا – به همراه آلمان است که از زمان ارسال پرونده ايران به شورای امنيت سازمان ملل متحد، می کوشد تا به راه حلی برای پايان دادن به مناقشه هسته ای جمهوری اسلامی دست يابد.


«مذاکره با جليلی فاجعه بود»


نشست پاريس، يک روز پس از ديدار خاوير سولانا، مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا، با سعيد جليلی، دبير شورای عالی امنيت ملی ايران، برگزار شد.


آقای سولانا که به نمايندگی از گروه۱+۵ و کشورهای اتحاديه اروپا، در ۱۸ ماه گذشته مذاکراتی با ايران انجام داده، دیدار روز جمعه خود را با سعيد جليلی «نااميد کننده» توصيف کرده بود.


خاویر سولانا دیدار روز جمعه خود را با سعيد جليلی «نااميد کننده» توصيف کرده است.

به گزارش خبرگزاری رويترز، يک ديپلمات حاضر در نشست پاريس گفت نماينده آقای سولانا در اين نشست گزارشی منفی از مذاکرات خود با ايران ارايه کرد.


اين ديپلمات درباره نتيجه مذاکره روز گذشته آقای جليلی با آقای سولانا، گفت:« اين ديدار يک فاجعه بود».


اين ديپلمات اضافه کرد که نماينده آقای سولانا در اين نشست تصريح کرد که آقای جليلی روز گذشته به مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا گفته است که او به تعهداتی که علی لاريجانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران، تاکنون پذيرفته پايبند نخواهد بود.


پيشتر، چين و روسيه، که روابط محکم اقتصادی با ايران دارند، با تشديد تحريم ها عليه جمهوری اسلامی مخالف بودند، ولی اين ديپلمات گفت : لحن نماينده پکن در اين مذاکرات سازنده تر بود.


وزيران امورخارجه کشورهای موسوم به گروه ۱+۵، در بيست و هشتم سپتامبر در بيانيه مشترکی اعلام کرده بودند مذاکرات خود بر سر اعمال دور سوم تحريم ها عليه ايران را تا آخر ماه نوامبر به تعويق می اندازند.


در بخشی از اين بيانيه مشترک که توسط وزارت امورخارجه آمريکا منتشر شده بود، با اشاره به اين که «ايران تاکنون از اجرای درخواست شورای امنيت سازمان ملل در قطعنامه های ۱۷۴۷ و ۱۷۳۷ » سرپيچی کرده، تصريح شده بود در صورتی که گزارش محمد البرادعی، مدير کل آژانس بين المللی انرژی اتمی، و خاوير سولانا، مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا، در ماه نوامبر درباره برنامه هسته ای ايران «مثبت و رضايت بخش» نباشند، قطعنامه سوم تحريم ايران برای رای گيری آماده خواهد شد.


محمد البرادعی در گزارش خود درباره برنامه هسته ای ايران، که اوایل نوامبر منتشر شد، تاکيد کرده بود که به رغم اين که تهران «گام های اساسی» در راستای همکاری با اين نهاد برداشته است، اما همچنان از خواست شورای امنيت سازمان ملل متحد و جامعه جهانی برای متوقف کردن فعاليت های مربوط به غنی سازی اورانيوم سر پيچی می کند.


ايران طی هفته های اخير گزارش آقای البرادعی را مثبت ارزيابی کرده و آن را نشانه تاييد برنامه های هسته ای خود دانسته است.


اما، در همين حال، آمريکا، فرانسه و آلمان تاکيد می کنند که جمهوری اسلامی در مخالفت با مصوبات شورای امنيت و شورای حکام آژانس در مورد تعليق غنی سازی اورانيوم، فعاليت خود در اين زمينه را ادامه می دهد.


شورای امنيت سازمان ملل متحد طی دو قطعنامه ۱۷۳۷ و ۱۷۴۷ از ايران خواسته است تا فعاليت های مربوط به غنی اورانيوم را متوقف کند. اما تاکنون ايران از پذيرش اين درخواست خودداری کرده است.


شورای امنيت سازمان ملل متحد و قدرت های جهانی به دليل کاربرد دوگانه تکنولوژی غنی سازی اورانيوم در توليد سوخت هسته ای و توليد سلاح، از ايران خواسته اند تا فعاليت های مربوط به غنی سازی اورانيوم را متوقف کند.


اما ايران با اصرار بر اينکه برنامه هسته ای را تنها با هدف توليد برق دنبال می کند، از پذيرش خواست جامعه جهانی مبنی بر توقف غنی سازی اورانيوم خودداری کرده است و در گزارش تازه آژانس تاکيد شده است که ايران برنامه غنی سازی خود را به رغم اين در خواست ها توسعه داده است.


XS
SM
MD
LG