لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۰۹

روسيه: نشست ۱+۵ درباره برنامه اتمی ايران دوم سپتامبر برگزار می شود


تاسیسات غنی سازی اورانیوم در شهر نظنز
تاسیسات غنی سازی اورانیوم در شهر نظنز
وزارت امور خارجه روسيه روز پنجشنبه در بیانیه ای اعلام کرد: نشست نمايندگان اعضای دائم شورای امنيت به همراه آلمان، کشورهای موسوم به گروه ۱+۵، برای مذاکره درباره برنامه هسته ای ايران دوم سپتامبر برگزار خواهد شد.

در بيانيه وزارت امور خارجه روسيه همچنين تصريح شده است که هيلاری کلينتون، وزير امورخارجه آمريکا و سرگئی لاوروف، وزير امور خارجه روسيه، در يک تماس تلفنی در اين زمينه با يکديگر گفت وگو کرده اند.

بيانيه وزارت امورخارجه روسيه که در وب سايت اين وزارتخانه منتشر شده ، مکان اين نشست اعضای گروه ۱+۵ را مشخص نکرده است.

باراک اوباما، رييس جمهوری آمريکا، به ايران تا پايان ماه سپتامبر فرصت داده است تا به پيشنهاد گروه ۱+۵ برای مذاکره بر سر برنامه هسته ای اين کشور پاسخ دهد.

آمريکا، فرانسه، بريتانيا، چين و روسيه، به همراه آلمان، کشور های موسوم به گروه ۱+۵ می کوشند با ارائه مشوق های اقتصادی و سياسی ايران را ترغيب کنند تا فعاليت های مربوط غنی سازی اورانيوم را متوقف کند.

تحريم انرژی


در همین زمینه، آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان گفته است در صورتی که در مذاکرات بر سر برنامه هسته ای ايران پيشرفتی حاصل نشود، کشورهای غربی تحريم عليه جمهوری اسلامی را تشديد می کنند.

آنگلا مرکل در گفت وگو با روزنامه فرانکفورت آلگمانيه تاکيد کرده است که تحريم های تازه بر بخش انرژی متمرکز خواهد بود.

خانم مرکل در این مصاحبه که روز پنجشنبه منتشرشد، گفت:اگر پيشرفتی حاصل نشود، ما بايد با تحريم های بيشتر واکنش نشان دهيم. اين واضح است که تهران نبايد به بمب اتم دست يابد چرا که رييس جمهور اين کشور به طور مداوم موجوديت اسرائيل را زیر سئوال می برد.

به نظر می رسد آمريکا و متحدان اين کشور در نظر دارند تا صادرات بنزين به ايران را مورد تحريم قرار دهند.

کشور غربی ايران را متهم می کنند که در پوشش برنامه هسته ای خود در صدد دست يابی به تکنولوژی لازم برای ساخت بمب اتمی است. ايران اين اتهام را رد می کند.

ايران پنجمين کشور صادر کننده نفت خام در جهان است، اما با اين حال، بيش از ۴۰ درصد از بنزين مورد نياز خود را از خارج وارد می کند.

آنگلا مرکل در پاسخ به اين پرسش قدرت های جهانی چه نوع تحريم هايی را عليه ايران بررسی بررسی خواهند کرد گفت:تحريم های اقتصادی که بخش انرژی را هدف قرار می دهند در دستور کار قرار دارند، البته بايد منتظر مذاکرات ماند. ما می بايست با روسيه و چين مذاکره کنيم.

روسيه و چين به دليل روابط اقتصادی نزديک با ايران با تشديد تحريم ها عليه تهران مخالفت می کنند

به گفته آنگلا مرکل پيشرفت چشم گيری در خصوص مذاکرات بر سر برنامه هسته ای ايران حاصل نشده است و آلمان و کشورهای عضو گروه ۱+۵ بايد درباره تشديد تحريم عليه ايران تصميم گيری کنند.

شورای امنيت سازمان ملل متحد تاکنون طی سه قطعنامه تحريمی از ايران خواسته است تا فعاليت های مربوط به غنی سازی را متوقف کند. ايران با ناديده گرفتن اين در خواست برنامه غنی سازی را توسعه داده است.

اجازه بازديد

همزمان با اين تحولات، ديپلمات های غربی می گويند ايران پس از يک سال اجازه داده است تا بازرسان آژانس بين المللی انرژی اتمی از راکتور آب سنگين اراک بازديد کنند.

به گزارش آسوشيتدپرس، بازرسان آژانس بين المللی انرژی اتمی هفته گذشته از اين راکتور که در حال تکميل است، بازديد کرده اند.

اين ديپلمات ها که نخواسته اند نامشان فاش شود، همچنين گفته اند که ايران با در خواست آژانس بين المللی انرژی اتمی برا ی گسترش نظارت بر تاسيسات غنی سازی اورانيوم نطنز موافقت کرده است.

آژانس بين المللی انرژی اتمی برای نظارت بر توسعه برنامه غنی سازی خواستار افزايش تعداد دوربين ها در تاسيسات نطنز شده بود.

آژانس بين المللی انرژی اتمی پيشتر گفته بود به دليل محدوديت هايی که ايران در دسترسی بازرسان اين آژانس به تاسيسات هسته ای اين کشور ايجاد می کند قادر نيست به طور قاطع درباره صلح اميز بودن ماهيت برنامه هسته ای جمهوری اسلامی اظهار نظر کند.

آژانس بين‌المللی انرژی اتمی در گزارش ماه ژوئن خود اعلام کرده بود: ايران شمار سانترفيوژهای فعال در غنی‌سازی اورانيوم خود را به نزديک پنج هزار دستگاه افزايش داده که نسبت به فوريه سال جاری نزديک به يک هزار دستگاه سانترفيوژ افزايش داشته است.
XS
SM
MD
LG