لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۰۶

محاسبات اشتباه ايران، لالوويچ رييس فدراسيون جهانی کشتی شد


نناد لالوويچ رييس جديد فدراسيون جهانی کشتی
نناد لالوويچ رييس جديد فدراسيون جهانی کشتی
در کنگره فوق العاده فيلا به ميزبانی مسکو، نناد لالوويچ از صربستان به عنوان تنها نامزد احراز سمت رياست، به عنوان رييس جديد فدراسيون جهانی کشتی برگزيده شد و تا سال آينده بر اين سمت باقی خواهد بود.

او با کسب ۱۲۵ رای از ۱۳۲ رای ماخوذه در حساسترين موقعيت زمانی که ورزش کشتی چشم انتظار تصميم نهايی کميته بين المللی المپيک برای بازگرداندن اين ورزش به جدول بازيهاست، رسماً جای رافائل مارتينتی را گرفت.

در همين مسکو بود که مرد سوئيسی در مسابقات جهانی کشتی فرنگی سال ۲۰۰۲ رياست فيلا را عهده دار شد اما در پی تهديد کشتی به حذف از المپيک، کشورهای صاحب کشتی در نشست تايلند، او را برکنار کردند. ايران اما همچنان به حمايت از مارتينتی ادامه داد و تا قبل از حضور در نيويورک برای مسابقات نمادين با تيم ملی آمريکا، مارتينتی گزينه ايران بود.

کارشناسان کشتی و سرويسهای ورزشی خبرگزاريهای داخلی از جمله ايسنا و فارس، در يادداشت های متعدد نسبت به برآورد اشتباه حجت الله خطيب از معادلات قدرت در فيلا هشدار دادند. جالب آنکه حتی وقتی شکايت مارتينتی به دادگاه عالی ورزش با پاسخ منفی مواجه شد، خطيب باز هم حامی مارتينتی باقی ماند.

اکبر فلاح قهرمان سال ۱۹۹۳ جهان و مربی پيشين تيم ملی به ايسنا گفت: «خطيب از طريق يک واسطه ايرانی با مارتينتی دوست شده و فقط برای ماندن خودش از او دفاع ميکند. اگر مارتينتی برای رياست فيلا انتخاب نشود، برای خطيب بد خواهد شد.»

افرادی مانند مهدی خالدی هم که جايگاه خود را در فيلا از دست داده اند، ديدگاه ديگری داشتند. او درباره تبعات حمايت ايران از مارتينتی گفت: «نبايد برای ايران خط و نشان بکشند. اگر در دنيا به دموکراسی اعتقاد دارند نبايد بعد از انتخاب لالوويچ به ايران فشار بياورند.»

در حالی که نمايندگان ۱۱۰ فدراسيون ملی از قاره های مختلف جهان در اجلاس فيلا حضور يافتند، خطيب تا آستانه تحريم اين اجلاس پيش رفت و از آمريکا با مسئولين فدراسيون ايران تماس گرفته و تاکيد کرده بود که به نشانه اعتراض، کسی راهی مسکو نشود.

محمدرضا توپچی دبير جديد فدراسيون هم در توجيه دستور خطيب مدعی شد اگر ايران به کنگره فيلا نرود، شايد بعضی از کشورهای ديگر هم نروند و انتخابات از رسميت بيفتد!

کمتر از چهار روز مانده به نشست مسکو، ايسنا در گزارشی با عنوان «حمايت از مهرهای سوخته در انتخابات فيلا» عواقب ادامه حمايتهای خطيب از مارتينتی را برشمرد و خطاب به خطيب تاکيد کرد، اگر رايزنی بلد نيستيم حداقل خنثی باشيم.

سرانجام فشار کارشناسان کشتی و رسانه های داخلی موثر افتاد و اين موضوع منتفی شد.

خطيب از آمريکا رضايت داد دست از حمايت علنی از مارتينتی بردارد. حمايتی که مبنای مشخصی نداشت، زيرا ايران کرسي های جهانی و بين المللی خود را نيز در دوران رياست مارتينتی از کف داده بود!

خود مارتينتی هم با ارزيابی دقيق از فضای انتخابات، پيش از برگزاری کنگره انصراف داد. با توجه به اينکه مارتينتی تا سال ۲۰۱۴ به عنوان رييس فيلا انتخاب شده بود و قبل از اتمام دوره اش برکنار شده، لالوويچ تا پايان دوره مارتينتی رياست فيلا را به عهده خواهد داشت.

در اين کنگره مهمانان ويژهای حضور داشتند که بين آنها قهرمانان جهان و المپيک نيز ديده ميشدند. افرادی که اغلب در کشورهای خود، سمتهای مهمی مانند وزارت ورزش يا رياست فدراسيون کشتی را برعهده دارند و برخی نيز در ارگان فيلا دارای مسئوليت هستند.

الکساندر کارلين، آرسن فادزايف، والری رزانتسيف، ميخائيل مامياشويلی و بووايسا سايتييف (روسيه) الکساندر مدويد (بلاروس) حمزه يرلی کايا و احمد آئيک (ترکيه) والنتين يوردانوف (بلغارستان) دانيل ايگالی و خانم کارول هيون (کانادا) سابا هگهدوش (مجارستان) هيده آکی توميياما (ژاپن) واختاگ بلاگيدزه و رومن روروآ (گرجستان) بيل شر (آمريکا) و دولت تورليخانوف (قزاقستان) از جمله مهمانان حاضر در مسکو بودند.

محمدرضا توپچی دبير فدراسيون کشتی ايران همراه با رييس کميته داوران نيز به نمايندگی از ايران در اين اجلاس حضور داشتند.
XS
SM
MD
LG