لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۵۴

«موسسات مذهبی ايران از شورشيان یمن حمايت مالی می کنند»


رشاد العليمی وزير کشور يمن بنياد های مذهبی ايران را متهم کرد که از شورشيان شيعه در شمال اين کشور حمايت مالی می کند
رشاد العليمی وزير کشور يمن بنياد های مذهبی ايران را متهم کرد که از شورشيان شيعه در شمال اين کشور حمايت مالی می کند

رشاد العليمی وزير کشور يمن روز پنج شنبه سوم خرداد بنياد های مذهبی ايران را متهم کرد که از شورشيان شيعه در شمال اين کشور حمايت مالی می کند.


شورشیان اسلام گرای گروه شباب المومنون«جوانان مومن» که شيعه زيدی مذهب است، خواهان برقراری قوانين اسلامی در کشور و بازگشت به زمامداری دولتی که در سال ۱۹۶۲ با کودتا سرنگون شد، هستند.


آقای العليمی گفت که رهبران شورشيان در ايران به سر می برند اما او اشاره ای به نام اين افراد نکرد.


رييس جمهوری يمن در اواخر اردیبهشت ماه، ايران و ليبی را به حمايت از شورشيان شيعه مذهب اين کشور متهم کرد. پس از اظهارات علی عبدالله صالح، اين کشور سفرای خود را از تهران و طرابلس فراخواند. هر چند يمن دليل اين فراخوانی را مشورت با اين سفيران اعلام کرده اما تا کنون مشخص نکرده که آيا تغييری در سطح روابط با اين دو کشور به وجود آمده است یا نه.


دور جديد رويارويی ميان نيروهای امنيت يمن و شيعيان زيديه مذهب از زمستان سال ۲۰۰۷ آغاز شده است . دولت يمن ايران را متهم می کند که از اين شورشيان حمايت می کند. بدرالدين الحوتی رهبر گروه «جوانان مومن» اين اتهام دولت يمن را رد می کند.


استان سعد منطقه ای است در شمال کشور يمن که عمدتا شيعيانی که نزديک به هزارو دويست سال پيش به آن مهاجرت کردند، در آن سکنی گزيدند.


سه شورش مهم اخير که برخی صاحب نظران آن ها را قيام های شيعيان می نامند در سال های ۲۰۰۴، ۲۰۰۵ و ۲۰۰۷ توسط گروه شباب المومنون صورت گرفته است.


گروه «جوانان مومن» توسط حسين الحوثی، يکی از علمای زيدی مذهب پايه گذاری شد. حسين الحوثی در جريان در گيری با نيروهای امنيتی يمن در سپتامبر ۲۰۰۵ کشته شد.


گروهی از طلاب و بازاريان ايران در اسفند سال ۱۳۸۵ با تجع در مقابل سفارت يمن در تهران نسبت به آنچه کشتار شيعيان يمن خواندن اعتراض کرده و خواستار اخراج سفير يمن از ايران شدند

دولت يمن بدرالدين الحوثی، پدر حسين الحوثی، را عامل دور جديد درگيری ها با گروه «جوانان مومن» می داند. بدرالدين الحوثی پس از مرگ پسرش حسين الحوثی هدايت اين گروه را برعهده گرفته است.


از سوی ديگر، گروهی از طلاب و بازاريان ايران در اسفند سال ۱۳۸۵ با تجع در مقابل سفارت يمن در تهران نسبت به آنچه کشتار شيعيان يمن خواندن اعتراض کرده و خواستار اخراج سفير يمن از ايران شدند.


اين تظاهر کنندگان همچنين از مقامات دولت ايران درخواست کرده بودند که نام خيابانی که سفارت يمن در آن واقع است به نام «شهيد الحوثی» تغيير يابد.


در سال ۲۰۰۶ بيش از شش صد تن از شورشيان شيعه از زندان آزاد شدند. با اين همه از ژانويه سال ۲۰۰۷ ميلادی دوباره درگيری ها ميان ارتش يمن و شبه نظاميان شيعه آغاز شد.


دولت يمن پيشتر چندين بار جمهوری اسلامی ايران و ليبی را متهم کرده است که از شورشيان يمنی حمايت می کنند. مقام های هر دو کشور اين اتهام را رد کرده اند.


رييس جمهوری يمن می گويد شورشيان شيعه احساسات ضد آمريکايی و ضد اسراييلی دارند. وی از مردم سعد خواسته است تا با ارتش و نيروهای امنيتی برای مبارزه با شورشيان همکاری کنند.


رييس جمهور يمن اين بار مستقيما کشوری را متهم نکرده است ولی می گويد شيعه های شورشی توسط نيروهايی از خارج از يمن حمايت می شوند.


شيعيان يمن خواستار تشکيل يک حکومت مستقل در منطقه سعد و تحت قوانين انديشه زيدی مذهب شيعه هستند.


زيدی ها کوچک ترين گروه در مذهب شيعه و از نظر فکری نزديک ترين به انديشه اهل تسنن به شمار می روند. اين گروه از شيعيان از هواداران زيد ابن العلی الحسين برادر محمد باقر امام پنجم شيعيان هستند.


انديشه زيدی ها در شريعت و قوانين آميخته ای از مکتب حنفی، شافعی و مکتب جعفری شيعه است. زيدی ها در پايان قرن نهم و ميانه قرن بيستم ميلادی در شمال يمن حکومت کردند. در نهايت حکومت آن ها توسط ارتش چپ گرای يمن سقوط کرد.


اکثريت جمعيت ۱۹ ميليونی يمن را اهل سنت تشکيل می دهند و تقريبا در حدود ۱۵ در صد از جمعيت اين کشور را شيعه زيدی مذهب تشکيل می دهند. علی عبدالله صالح رييس جمهوری يمن نيز زيدی مذهب است.


XS
SM
MD
LG