لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۲۴

يمن از «کشف يک شبکه جاسوسی مرتبط با ايران» خبر داد


عبد ربه منصور الهادی، رئيس جمهور يمن، از ايران خواست به دخالت در امور داخلی کشورش پايان دهد.
عبد ربه منصور الهادی، رئيس جمهور يمن، از ايران خواست به دخالت در امور داخلی کشورش پايان دهد.
خبرگزاری دولتی يمن چهارشنبه اعلام کرد که نيروهای امنيتی اين کشور اعضای يک تيم جاسوسی به رهبری يکی از فرماندهان پيشين سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ايران را دستگير کرده‌اند. در همين حال رئيس جمهور يمن از تهران خواست به دخالت در مسائل داخلی کشورش پايان دهد.

خبرگزاری دولتی يمن در سلسله پيام‌های کوتاهی اعلام کرد که اعضای يک تيم جاسوسی که در يمن و شاخ آفريقا فعاليت می‌کردند و آن‌ها را يکی از فرماندهان پيشين سپاه پاسداران رهبری می‌کرد، دستگير شدند. يک مقام مسئول در وزارت کشور يمن هم گفته است که دستگير شدگان يمنی هستند.

در سخنانی که به نظر می‌رسد اشاره به اين حادثه باشد، عبد ربه منصور الهادی، رئيس جمهور يمن، از ايران خواست به دخالت در امور داخلی کشورش پايان دهد.

به گزارش خبرگزاری رويترز، منصور الهادی گفته است: «از برادرانمان در ايران می‌خواهيم که در امور دخالی يمن دخالت نکنند و رعايت شرايط حساسی را که کشورمان در آن به سر می‌برد را بکنند... يمن را به حال خود‌‌ رها کنيد، بس است.»

منصور الهادی در کنار مبارزه با برخی تحرکات جدايی طلبانه و شورش‌هايی اسلامگرا در شمال و جنوب، تلاش می‌کند تا ارتش يمن را متحد کند.

ايالات متحده آمريکا که هم اکنون يمن را يکی از بچه‌های نبرد با تروريسم می‌داند، ايران را به دخالت در جنوب و شمال اين کشور متهم کرده است.

جرالد فايرستاين، سفير آمريکا در صعنا پيشتر ايران را متهم کرده بود که از شورشيان شيعه در شمال و جدايی طلبان اسلامگرا در جنوب حمايت می‌کند تا بتواند در اين کشور نفوذ کند.

منصور الهادی که فوريه گذشته قدرت را در يمن به دست گرفت، وعده داد که با شورشيان القاعده و پشتيبانان آن مبارزه کند. او پس از سرنگونی نظام علی عبد الله صالح رئيس جمهور پيشين يمن در پی يک انقلاب مردمی قدرت را در دست گرفت.

با وجود اينکه ارتش يمن موفق شد افراد مسلح مرتبط با القاعده را از شماری از مناطق جنوب در دو استان ابين و شبوه خارج کند، القاعده اما چندی پيش عملياتی انتحاری در آکادمی ارتش در صنعا انجام دادند و ده‌ها نفر را کشتند.

ارتش يمن همچنان بر بسياری از مناطق جنوب تسلط کامل ندارد.
XS
SM
MD
LG