لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۳۴

یک سال پس از مرگ زهرا بنی یعقوب؛ «پرونده خيلی ابهام دارد»


زهرا بنی يعقوب، پزشک جوان ۲۷ ساله، دو روز پس از بازدداشت اعلام شد که خوددکشی کرده است.
زهرا بنی يعقوب، پزشک جوان ۲۷ ساله، دو روز پس از بازدداشت اعلام شد که خوددکشی کرده است.

با گذشت يک سال از مرگ مشکوک دکتر زهرا بنی يعقوب، در مرکز ستاد امر به معروف و نهی از منکر همدان، هنوز علت دقيق مرگ وی مشخص نشده است.


زهرا بنی يعقوب، پزشک جوان ۲۷ ساله دو روز قبل از عيد فطر سال گذشته در يکی از پارک های همدان به اتهام «ارتکاب جرم مشهود» توسط نيروهای بسيجی ضابطان امر به معروف و نهی از منکر بازداشت شد و دو روز بعد مسئولان بازداشتگاه اعلام کردند که وی با استفاده از پارچه پلاکارد تبليغاتی خودکشی کرده است.


پزشک قانونی، مرگ زهرا بنی يعقوب را «‎فشار بر عناصر حياتی گردن توسط جسم رشته‏‎‎ مانند و قابل انعطاف و عوارض ناشی از آن» دانست و زمان مرگ را حدود ساعت ۹ شنبه شب (بيست و يکم مهر) اعلام کرد.


اما خانواده زهرا بنی يعقوب با رد اين ادعا و با استناد به کبودی موجود بر جسد، مرگ فرزند خود را مشکوک دانسته و خواستار تعيين مجدد علت مرگ شدند.


آنها همچنين خواستار انتقال پرونده به تهران و رسيدگی آن در دادستانی پايتخت شدند.


عبدالفتاح سلطانی، وکيل پرونده، با اعلام اين که پرونده پس از انتقال به تهران، به يکی ازشعب کارکنان دولت ارجاع شده است به راديو فردا می گويد: در کميسيون پزشکی، همه پذيرفتند که پزشکی قانونی همدان، قصوری مرتکب شده است.


به گفته آقای سلطانی، پزشکی قانونی دو عمل مهم کالبد شکافی و شکافتن جمجمه را انجام نداده است.


  • « آنها فقط وارد شدن ضربه به سر دخترم را نفی نکردند، اما من گفتم که اين ها همه اش تصنعی است. شما چرا فيلمی از دخترم که به در آويزان است نداريد؟ آنها می گويند، پرونده خيلی ابهام دارد، اما حتی جرات نمی کنند اسمشان را به ما بگويند.»
ابواقاسم بنی يعقوب، پدر زهرا

آقای سلطانی می گويد: در صورتی جمجمه شکافته می شد، مشخص می شد که دليل خونريزی از گوش و بينی متوفی در زمان شست و شوی بدنش چه بوده و اگر کالبد شکافی صورت می گرفت، می توانستيم با اطمينان بيشتری احتمال ضرب و شتم و مرگ در اثر خونريزی داخلی را رد کنيم.


آقای سلطانی تنها شواهد موجود را مشاهده آثار خون مردگی در اطراف گلو می داند که نشان می دهد زهرا بنی يعقوب در اثر فشار بر عروق حياتی جان باخته است.


ابواقاسم بنی يعقوب، پدر زهرا پيش از اين در مورد وضعيت جسد دخترش در هنگام دفن گفته بود. «با چشمان خودم ديدم که جلوی ساق پا و بالای ران بدن دخترک کبود بود. بينی و گوش هايش نيز پر از خون بود.»


او در مورد آخرين جلسه کميسيون پزشکی که با حضور پنج پزشک، اوليای دم و کيل پرونده برگزار شده به راديو فردا می گويد:« کمسيون پزشکی اعلام کرده است که مرگ دخترم خودکشی بوده و ما حتما به اين اعلام نظر اعتراض می کنيم. »


پيش از اين نيز شيرين عبادی، يکی از وکلای پرونده از تناقضات بسياری در پرونده خبر داده بود، «از جمله ساعت دقيق مرگ و ارتفاع ميله ای که ادعا می شود شادروان زهرا بنی يعقوب خود را با آن به دار آويخته بود زيرا ارتفاع اين ميله با اندازه و قد زهرا تناسبی ندارد. همچنين تناقض در گزارشات مأمورين در مورد شيوه دستگيری و نگهداری از زهرا.»


ابوالقاسم بنی يعقوب پدر زهرا می گويد:« آنها فقط وارد شدن ضربه به سر دخترم را نفی نکردند، اما من گفتم که اين ها همه اش تصنعی است. شما چرا فيلمی از دخترم که به در آويزان است نداريد؟ آنها می گويند، پرونده خيلی ابهام دارد، اما حتی جرات نمی کنند اسمشان را به ما بگويند.»


وی معتقد است که شواهد اداره امر به معروف و نهی از منکر برای اثبات خودکشی دخترش کافی نيست. به گفته او در نظريه کميسيون پزشکی آمده است:« علت مرگ می تواند خودکشی باشد.»


اما او اين توضيح ها را قانع کننده نمی داند. او می گويد:« من در جسد دخترم هيچ کبودی و خون مردگی در اطراف گردن نديدم. اما از گوش و بينی اش خون می آمد.»


به گفته آقای سلطانی، وکلای پرونده دکتر زهرا بنی يعقوب درخواست تشکيل مجدد کميسيون پزشکی با حضور هفت پزشک را ازائه خواهند داد.


بررسی دلايل مرگ مشکوک دکتر زهرا بنی يعقوب، در بازداشتگاه امر به معروف و نهی از منکر همدان در حالی ادامه دارد که با گذشت بيش از پنج سال از مرگ زهرا کاظمی، خبرنگار عکاس ايرانی- کانادايی در زندان اوين، هنوز عامل يا عاملان مرگ او شناسايی نشده اند.


در آخرين اقدام، وکلای پرونده زهرا کاظمی نيز خواستار بررسی مجدد پرونده او شده اند.


XS
SM
MD
LG