لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۵۶

قیام شیعیان یمن؛ مبارزه برای استقلال؟


شيعيان يمن خواستار تشکيل يک حکومت مستقل در منطقه سعد و تحت قوانين انديشه زيدی مذهب شيعه هستند. زيدی ها يک پنجم جمعيت سی مليونی يمن را تشکيل می دهند.
شيعيان يمن خواستار تشکيل يک حکومت مستقل در منطقه سعد و تحت قوانين انديشه زيدی مذهب شيعه هستند. زيدی ها يک پنجم جمعيت سی مليونی يمن را تشکيل می دهند.

استان سعد منطقه ای است در شمال کشور يمن، که عمدتا شيعيانی که نزديک به هزارو دويست سال پيش به آن مهاجرت کردند، در آن سکنی گزيدند. در اين منطقه در سده بيستم شورش های بسياری توسط گروه های شيعه و عليه حکومت مرکزی يمن صورت گرفته است.


سه شورش مهم اخير که برخی صاحب نظران آن ها را قيام های شيعيان می نامند در سال های ۲۰۰۴، ۲۰۰۵ و ۲۰۰۷ توسط گروه شباب المومنون صورت گرفته است.


آخرين آن ها که از ژانويه سال ۲۰۰۷ آغاز شده است، طی هفته های گذشته چندين بار بازتابی جهانی پيدا کرد.


در اين زمان گفت و گوهايی هم ميان برخی سران شيعه و مقام های حکومت مرکزی يمن صورت گرفت. اما در نهايت رييس جمهور اين کشور به گفت و گوها پايان داد و شورشيان را صريحا تهديد کرد که زمان گفت و گو به پايان رسيده است.


علی عبدالله صالح، رييس جمهور يمن امروز، سه شنبه ۲۲ اسفند ماه در يک گفت و گوی تلفنی با مقام های محلی استان سعد در شمال اين کشور اعلام کرد، که در گفت گو با شورشيان شيعه بسته شده است. علی عبدالله صالح گفته است: «تلاش ها برای بازداشتن شيعيان از فعاليت های تروريستيشان بی نتيجه بوده است.»


خشونت ها و درگيری های مسلح ميان شبه نظاميان شيعه هر چند طی سال های گذشته همواره وجود داشته است، اما ماه دسامبر گذشته با حمله های شورشيان به نيروهای پليس در استان سعد اين درگيری های شدت گرفت.


رييس جمهور يمن می گويد هيچ راه ديگری برای شورشيان باقی نمانده است مگر اين که کاملا خود را تسليم نيروهای دولتی بکنند.


شباب المومنون (جوانان مومن) از ميانه سال ۲۰۰۴، تحت رهبری يک روحانی شيعه به نام حسين بدرالدين الحوثی دست به قيام عليه حکومت مرکزی يمن زدند. آتش اين قيام با کشته شدن الحوثی فرو نشست.


استمرار قیام شیعیان


اما با گذشت اندک زمانی پدر الحوثی که نام خود را بر روی فرزندش گذاشته بود از صنعا به استان سعد در يمن بازگشت. با بازگشت «الحوثی پدر» شورش ها دوباره بالا گرفت.


الحوثی ها همگی از قبيله ای شيعه زيدی مذهب می آيند که در نزديکی مرز با عربستان در شمال يمن ساکنند.


شباب المومنون در سال ۲۰۰۵ بر حمله های خود به نيروهای دولتی افزود. درنتيجه زد و خوردها بيش از دويست نفر جان خود را از دست دادند.


همان سال اعلام شد شورشيان ونيروهای دولتی بر سر آزاد کردن ناراضيان و شورشيان شيعه و پايان درگيری ها به توافق رسيده اند اما نبردها همچنان ادامه پيدا کردند.


در سال ۲۰۰۶ بيش از شش صد تن از شورشيان شيعه از زندان آزاد شدند. با اين همه از ژانويه سال ۲۰۰۷ ميلادی دوباره درگيری ها ميان ارتش يمن و شبه نظاميان شيعه آغاز شد.


دولت يمن پيشتر چندين بار جمهوری اسلامی ايران و ليبی را متهم کرده است که از شورشيان يمنی حمايت می کنند. مقام های هر دو کشور اين اتهام را رد کرده اند.


رييس جمهور يمن می گويد شورشيان شيعه احساسات ضد آمريکايی و ضد اسراييلی دارند. وی به مردم سعد خواسته است تا با ارتش و نيروهای امنيتی برای مبارزه با شورشيان همکاری کنند.


رييس جمهور يمن اين بار مستقيما کشوری را متهم نکرده است ولی می گويد شيعه های شورشی توسط نيروهايی از خارج از يمن حمايت می شوند.


شيعيان يمن خواستار تشکيل يک حکومت مستقل در منطقه سعد و تحت قوانين انديشه زيدی مذهب شيعه هستند. زيدی ها يک پنجم جمعيت سی مليونی يمن را تشکيل می دهند.


زيدی ها کوچک ترين گروه در مذهب شيعه و از نظر فکری نزديک ترين آن ها به انديشه اهل تسنن به شمار می روند. اين گروه از شيعيان از هواداران زيد ابن العلی الحسين برادر محمد باقر امام پنجم شيعيانند.


انديشه زيدی ها در شريعت و قوانين آميخته ای از مکتب حنفی، شافعی و مکتب جعفری شيعه است. زيدی ها در پايان قرن نهم و ميانه قرن بيستم ميلادی در شمال يمن حکومت کردند. در نهايت حکومت آن ها توسط ارتش چپ گرای يمن سقوط کرد.


XS
SM
MD
LG