لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۵۳

انتصاب ذوالقدر به معاونت ستاد کل نيروهای مسلح در امور بسيج


رهبر جمهوری اسلامی با انتصاب محمد باقر ذوالقدر به عنوان معاون ستاد کل نيروهای مسلح در امور بسيج، به مناقشه بر سر «برکناری» و يا «استعفای» وی پايان داد.
رهبر جمهوری اسلامی با انتصاب محمد باقر ذوالقدر به عنوان معاون ستاد کل نيروهای مسلح در امور بسيج، به مناقشه بر سر «برکناری» و يا «استعفای» وی پايان داد.

رهبر جمهوری اسلامی در حکمی با انتصاب محمد باقر ذوالقدر، قايم مقام و معاون امنيتی ‌وانتظامی وزير کشور، به عنوان سمت معاون ستاد کل نيروهای مسلح در امور بسيج به مناقشه بر سر «برکناری» و يا «استعفای» وی پايان داد.


آيت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی ايران، در حکم خود با اشاره به ضرورت گسترش نقش بسیج «در همه عرصه‌های زندگی و با حضور پرشور آحاد مردم با ايمان و متعهد»، دستور تشکیل معاونت تازه ای به نام «معاونت بسیج در ستاد کل نیروهای مسلح» را صادر کرده است.


آقای خامنه ای افزوده است« بنا به پيشنهاد ریيس ستاد کل نيروهای مسلح، جنابعالی را که از تعهد و سوابق مديريت در سطوح عالی برخورداريد به عنوان معاون ستاد کل نيروهای مسلح در امور بسيج منصوب می‌کنم ».


آقای خامنه ای در حکم خود بدون اشاره به سمت قبلی آقای ذوالقدر در وزارت کشور و يا تشکر از زحمات وی در دورانی که در اين وزارتخانه مشغول به فعاليت بود، تاکيد کرده است که بسيج «شجره طيبه‌ای است که بايد در همه عرصه‌های زندگی و با حضور پرشور آحاد مردم با ايمان و متعهد گسترش داشته باشد»


در حالی آقای ذوالقدر به ستاد کل نیروهای مسلح می رود که درباره برکناری و یا «استغفای» وی اخبار ضدو نقیضی منتشر شده بود.


مصطفی پور محمدی، وزير کشور روز شنبه با رد شايعه برکناری آقای ذوالقدر، گفته بود:«آقای ذوالقدر از چندی پيش خواسته بود که وقتش آزاد شود تا به کارهای مطالعاتی و پژوهشی بپردازد».


وزير کشور درباره نتيجه گفت وگوهای خود با آقای ذوالقدر گفته بود: «درحال گفت‌وگو با ذوالقدر بوديم که رسانه‌ها مطالبی در اين‌باره منتشر کردند اما اگر در اين خصوص به تصميم روشنی رسيديم، اعلام خواهيم کرد.»


در حالی که وزير کشور شايعه «برکناری» آقای ذوالقدر را رد کرده بود که روزنامه همشهری ، که به محمد باقر قاليباف شهردار تهران نزديک است، روز شنبه در خبری درباره «برکناری» آقای ذوالقدر نوشته بود:«يک مقام خارج از وزارت کشور در نامه‌ای به مصطفی پورمحمدی خواستارعزل فوری آقای ذوالقدر شده و بر معرفی جايگزين وی در اولين فرصت تأکيد کرده است».


روز نامه همشهری نامی از اين مقام «خارج از وزارت کشور» نبرده بود ولی به طور ضمنی از مخالفت آقای ذوالقدر با سياست های دولت نهم خبر داده است.


اين روزنامه همچنين در مطلبی با عنوان «رفتار پرهزينه» نوشته بود:«اگرچه در خبرهای رسمی سخن از استعفاست ولی واقعيت حکايت ديگری دارد. آقای ذوالقدر به‌دليل ارايه تحليلی که با نگاه و تبليغات رايج مسئولان عالی دولت انطباق کامل نداشت برکنار شد».


درهمين حال، برخی سايت های خبری نزديک به اصلاح طلبان می گويند انتصاب آقای ذوالقدر به عنوان معاون ستاد کل نيروهای مسلح در امور بسيج نشانه ای از اختلاف میان برخی فرماندهان سپاه و دولت نهم ارزیابی کرده اند.


محمدباقر ذوالقدر پيش از پذيرش قايم مقامی و معاونت وزير کشور، قائم مقام فرمانده کل سپاه پاسداران بود. او يکی از با نفوذ ترين شخصيت های نظامی جريانی که در ايران به عنوان «راست» شناخته می شود، است.


رفتن آقای ذوالقدر از وزارت کشور به اندازه حضور وی در «پست معاونت» وزارت کشور غافلگير کننده بوده است همانطور که وی در سرآغاز حضورش در وزارت کشور گفته بود:« حضور در وزارت کشور برای بسياری از دوستان غافلگيرانه بود. برای خودم هم غيرمنتظره بود، زيرا تصور می‌کردم سپاه که خانه اول خدمتگزاری من به نظام جمهوری اسلا‌می است، خانه آخرم نيز باشد، اما تقدير اين‌طور رقم خورد که به اينجا منتقل شوم».


آقای ذوالقدر به مدت ۱۶ سال جانشين فرمانده کل سپاه و هشت سال نيز رييس ستاد مشترک سپاه بود و بر اساس قطعنامه های شورای امنيت سازمان ملل متحد به دليل نقشی که در برنامه اتمی جمهوری اسلامی ايران ايفا کرده است، مسافرت وی به خارج از کشور ممنوع شده است.


آقای ذوالقدر يکی از اعضای اصلی گروه اسلامی منصورن در پيش از انقلاب در سال ۱۳۵۷ است که يکی از مهندسان آمريکايی به همراه يک مدير شرکت ملی نفت ايران را در سال ۱۳۵۷ در اهواز ترور کرد.


کسانی چون محسن رضايی، علی شمخانی، غلامعلی رشيد و محمدباقر ذوالقدر پس از انقلاب از گروه منصورن به مجاهدين انقلاب اسلامی و سپاه پاسداران پيوستند.


آقای ذوالقدر یکی از چهره های اصلی جناح «راست» در جریان انشعاب در سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی بود که به طرفداری از نظریات آیت الله راستی کاشانی، نماینده آیت الله خمینی در سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی، برخاست.


XS
SM
MD
LG