لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۵۱

 کری: آتش بس تازه ممکن است آخرین شانس برای نجات سوریه باشد


آتش بس تازه عصر دوشنبه در سوریه به اجرا در آمده است و جان کری وزیر امور خارجه آمریکا هشدار داده است که این آتش بس ممکن است آخرین فرصت برای نجات سوریه و حفظ یکپارچگی این کشور باشد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، ساعاتی پس از اغاز آتش بس وزیر امور خارجه آمریکا تاکید کرده است،برای روشن ماندن امید‌ها برای حل و فصل سیاسی درگیری ها این آتش بس می بایست نتیجه بدهد چرا که این تنها راهی است که می توان به جنگ در سوریه پایان داد.

جان کری گفته است: به رغم همه شک‌ها وتردیدهایی که وجود دارند و همه چالش هایی که در روزهای آینده پیش رو خواهند بود، این طرح این شانس را دارد که نتیجه بدهد.

وزیر امور خارجه آمریکا در ادامه تاکید کرده است: ما باور داریم که تنها راه واقعی و ممکن برای پایان دادن به در گیری‌ها یک راه حل سیاسی است.

جان کری گفته است:«من از همه طرف‌های درگیر می خواهم از این طرح حمایت کنند چرا که ممکن است این آخرین فرصت و شانس برای نجات یک سوریه واحد و یکپارچه باشد.»

وزرای خارجه آمریکا و روسیه جمعه این هفته در مذاکرات خود در ژنواز توافق بر سر طرح تازه ترک مخاصمه در سوریه خبر دادند. طبق این طرح ابتدا به مدت یک هفته از عصر دوشنبه، آتش بس در سوریه برقرار می شود و در صورتی که طرف‌های درگیری این آتش بس را عایت کنند، آنگاه مراحل بعدی این طرح عملیاتی خواهند شد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه جنگ داخلی سوریه از سال ۲۰۱۱ تاکنون دست کم ۲۹۰ هزار کشته برجای گذاشته وباعث آوارگی میلیون‌ها سوری شده است.

جان کری همچنین گفته است که گزارش‌های اولیه از اجرای آتش بس در سوریه حاکی از کاهش درگیری‌ها است.

وی اضافه کرده است: بی‌تردید گزارش هایی در خصوص درگیری در این نقطه یا نقطه دیگری وجود خواهند داشت، اما این برای آغاز آتش بس طبیعی است.

وزیر امور خارجه آمریکا می گوید، گام بعدی این است که نیروهای دولتی اجازه دهند تا مردم مناطق تحت محاصر به کمک‌های انساندوستانه دسترسی داشته باشند.

به گزارش رویترز، کارشناسان آمریکایی و روسی از ماه ژوئن در حال مذاکره بر سر این طرح برای برقراری آتش بس سراسری در سوریه بودند.

در ماه فوریه سال جاری روسیه و آمریکا بر سر طرح آتش بس در سوریه توافق کردند. اما به دنبال درگیری بین نیروهای دولتی سوریه و مخالفان به ویژه تشدیددرگیری‌ها در حلب این آتش بس نقض شد.

XS
SM
MD
LG