لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۲۹

«امیدواری آمریکا» به بازگشایی سفارت عربستان در تهران


سفارت عربستان در تهران
سفارت عربستان در تهران

یک مقام بلندپایه وزارت امور خارجه امریکا روز جمعه دوم بهمن در گفت‌وگویی تلفنی با رویترز اظهار داشت، واشینگتن امیدوار است که عربستان سعودی سفارت خود در تهران را بازگشایی کند.

ابراز امیدواری این مقام آمریکایی درباره بازگشایی سفارت عربستان در تهران، در حالی است که قرار است جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا از ریاض دیدار کند.

به دنبال اعدام شیخ نمر، روحانی سر‌شناس شیعه به همراه ۴۶ نفر دیگر در عربستان، شماری در تهران با حمله به سفارت و کنسولگری عربستان در تهران و مشهد به این اماکن دیپلماتیک خسارت وارد کردند.

به گزارش رویترز، این مقام بلندپایه وزارت امورخارجه آمریکا در این گفت‌و‌گوی تلفنی تصریح کرده است: محکوم کردن حمله به سفارت عربستان توسط رهبر ایران «مهم» است.

این مقام وزارت امور خارجه آمریکا اضافه کرده: «امیدوارم این موضوع احتمال حل وضعیت را فراهم کند و سعودی‌ها فرایندی برای بازگشایی مجدد سفارت در تهران را پیدا کنند».

اشاره این مقام امریکایی به این اظهارات اخیر علی خامنه‌ای است که گفته بود: «بله، سفارت عربستان که هیچ، در سفارت انگلیس هم که چند سال پیش، آن اتّفاق افتاد، بنده بدم آمد؛ اصلاً هیچ قابل قبول نیست این‌جور عملیّات؛ این عملیّات عملیّات بسیار بدی است، به ضرر کشور و به ضرر اسلام و به ضرر همه است».

این مقام آمریکایی در عین حال تصریح کرده است که واشینگتن قصد میانجی گری بین تهران و ریاض را ندارد چرا که اصلاً روابط دیپلماتیکی با ایران ندارد.

او اما اضافه کرده که جان کری در دیدارهایش با وزیران خارجه ایران و عربستان، بر ضرورت رویکرد آشتی‌جویانه بین دو طرف تأکید کرده بود و نواز شریف، نخست‌وزیر پاکستان نیز در سفر اخیر خود به ریاض در این خصوص با مقام‌های عربستان مذاکره کرده بود.

نواز شریف که این هفته بلافاصله پس از سفر به ریاض، به تهران سفر کرد، در تشریح نتایج این سفرها گفت که هر دو کشور از میانجی‌گری پاکستان استقبال کرده‌اند.

ایران و عربستان هر دو یکدیگر را به ایجاد تنش و بی‌ثباتی در منطقه خاورمیانه متهم می‌کنند.

به گزارش رویترز، عربستان حمایت ایران از شیعیان در عراق، سوریه، لبنان و یمن را تهدیدی برای امنیت خود تلقی می‌کند.

بیشتر عادل الجبیر، وزیر امور خارجه عربستان طی ماه گذشته در جند مصاحبه تصریح کرده بود روابط دیپلماتیک با ایران تا زمانی که این کشور رفتارش را تغییر ندهد، برقرار نخواهد شد.

عربستان سعودی به دنبال حمله به سفارتش در تهران، روابط خود با ایران را قطع کرد، و در پی آن کشورهایی مانند سودان و بحرین نیز با تهران قطع رابطه کردند.

XS
SM
MD
LG