لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۱۲

بررسی روزنامه های صبح پنج شنبه ايران


روزنامه جمهوری اسلامی ، از صدور حکم ۱۰ سال زندان برای دو مدير دولتی به اتهام دريافت رشوه های چند ميليارد تومانی خبر داده است.


اين روزنامه ، به نقل از رئيس سازمان بازرسی کشور بدون ذکر نام اين افراد ، نوشته «دو مدير متخلف رشوه ميلياردی در يکی از شرکتهای دولتی به ۱۰ سال حبس محکوم شده اند که جزئيات پرونده به زودی اعلام می شود. » محمد نيازی همچنين گفته است که در يکی از شرکتهای لاستيک سازی نیز ۸۷ ميليارد تومان به بيت المال زيان وارد کرده که سازمان بازرسی جزئيات اين پرونده را هم به زودی اعلام می کند. »


به نوشته روزنامه جمهوری اسلامی آقای نيازی مبارزه با مفاسد اقتصادی در دستگاه ها و ارگان هايی که از بيت المال بودجه می گيرند را ، اساس کار سازمان بازرسی اعلام کرده ، و گفته که يکی از دلایل وجود مفاسد اقتصادی در کشور برخی قوانين موجود است.


درخواست استرداد فوزی بداوی نژاد از انگلیس


روزنامه ايران ، ارگان رسمی دولت از درخواست استرداد تنها بازمانده ماجرای اشغال سفارت ايران در لندن در سال ۵۹ خبر داده است.


اين روزنامه ، از قول سخنگوی وزارت امور خارجه نوشته : روندهای حقوقی اين موضوع از طريق قوه قضائيه در حال پيگيری است ، و وزارت امور خارجه نيز چندين بار در مذاکرات صورت گرفته در سطوح مختلف ديپلماتيک با طرف انگليسی در تهران و لندن خواستار استرداد فوزی بداوی نژاد شده است.


به نوشته روزنامه ایران ، محمد علی حسينی با اشاره به کشته شدن دو نفر طی اشغال سفارت جمهوری اسلامی در لندن که در ارديبهشت سال ۵۹ رخ داد ، تاکيد کرده يکی از نگرانی های جدی دولت ايران احتمال آزادی تنها فرد باقيمانده از اين حادثه به نام فوزی بداوی نژاد است که دولت ايران خواستار استرداد وی شده است.فوزی بداوی نژاد از ۲۸ سال پيش تاکنون در انگليس زندانی است.


ورود دومین ناو هواپیمابر امریکا به خلیج فارس


روزنامه تهران امروز با اشاره به ورود دومين ناو هواپيما بر امريکا به خليج فارس آن را « صدور سيگنال های منفی » از واشينگتن توصيف کرده است.


به نوشته اين روزنامه ، وزير دفاع امريکا تاکيد کرده که حضور دومين ناو هواپيمابر اين کشور در خليج‌فارس تذکری به جمهوری اسلامی است.


تهران امروز در عين حال از قول رابرت گيتس نوشته « اعزام اين ناو از مدت‌ها پيش برنامه‌ريزی شده بود ، و نمی توان آن را تشديد تنش‌ها نام داد بلکه می‌توان آن را تذکری به ايران دانست. »


این روزنامه همچنين سخنان کاندوليزا رايس وزير امور خارجه امريکا را که گفته است «حماس به نيابت از ايران با اسرائيل می‌جنگد» مورد توجه قرار داده ، و نوشته «امريکا و کشورهای غربی بارها ‌ايران را به حمايت نظامی و مالی از حماس متهم کرده اند اما تهران بر حمايت معنوی از اين گروه تاکيد کرده است.»


مجادله حداد عادل با خبرنگاران بر سر گرانی


روزنامه اعتماد ، در گزارشی از کنفرانس خبری روز چهارشنبه رئيس مجلس شورای اسلامی نوشته است : کنفرانس مطبوعاتی غلامعلی حدادعادل رئيس مجلس تحت تاثير گرانی و تورم های روزافزون در سال جديد به مجادله ای بين او و خبرنگاران پارلمانی تبديل شد.


به نوشته اين روزنامه مجادله بين رییس فعلی مجلس و خبرنگاران پارلمانی پس از آن آغاز شد که وی از قصد مجلس هشتم ، مجلسی که از یک ماه دیگر آغاز به کار خواهد کرد ، برای مهار تورم و گرانی خبر داد ، اما اظهارات حدادعادل با واکنش خبرنگاران پارلمانی مواجه شد ، و آن ها از رییس مجلس خواستند پاسخ دهد که در مجلس هشتم چه اقدامی را می خواهد انجام بدهد که در مجلس فعلی امکان آن وجود نداشته ، و « آيا صبر دو ساله مردم برای مهار تورم از سوی مجلس کافی نبوده است. »


اعتماد با اشاره به اين که طرح چنین سوالاتی ناخوشايندی و تکدر خاطر حدادعادل را به دنبال داشته ، نوشته که خبرنگاران نیز به رئيس مجلس گفته اند « يک خانواده پنج نفری چگونه با جمع و تفريق بين دخل و خرج شان با حقوق ۲۵۰ هزار تومانی زندگی کنند چرا که چنين خانواده ای مجبور است بيش از ۱۵۰ هزار تومان را بابت کرايه منزل پرداخت کند و با کمتر از صد هزار تومان زندگی معيشتی خود را بگذراند. »


آزادی یک روزنامه نگار و یک دانشجو


روزنامه کارگزاران ، از آزادی يک دانشجو و يک روزنامه نگار که از فروردين ماه گذشته در بازداشت به سر می بردند ، خبر داده است.


به نوشته اين روزنامه اردشير کريمی خياوی ، قائم مقام انجمن اسلامی دانشگاه آزاد اردبيل که ۲۲ فروردين بازداشت شده بود ، دهم ارديبهشت ‌ماه به قيد وثيقه ۳۰ ميليون تومانی آزاد شده است.


کارگزاران ، همچنين خبر داده که مسعود رفيعی‌طالقانی روزنامه‌نگار روزنامه فرهنگ آشتی که از اواسط فروردين ماه در تهران بازداشت شده بود ، آزاد شده است.


XS
SM
MD
LG