لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۰۵

بررسی روزنامه های صبح يک شنبه ايران


روزنامه اعتماد خبر داده که پس از ۱۰ سال بارديگر در فروردين ماه امسال نرخ تورم به ۲۴ درصد رسيده است.


به نوشته اين روزنامه ، مقايسه نقطه به نقطه نرخ تورم در فروردين ماه ۸۷ نسبت به ماه مشابه سال قبل (فروردين ۸۶) نشان می دهد اين نرخ به ۲۴.۲ درصد رسيده است که از سال ۱۳۷۵ که نرخ تورم نقطه به نقطه در فروردين ماه ۳۵.۴ درصد بوده تاکنون ، بی سابقه به شمار می رود.


اعتماد همچنين به نقل از گزارش روز شنبه بانک مرکزی ايران نوشته « نرخ تورم براساس گزارش بانک مرکزی در دوازده ماه منتهی به فروردين ۸۷ به ۱۹.۱ درصد رسيد ، در حالی که اين نرخ در دوازده ماه منتهی به فروردين ۸۶ معادل ۱۲.۸ درصد بوده که با افزايش ماهانه در فروردين ماه ۸۷ به ۲۴.۲ درصد رسيده است.


تشکیل هیات نجات صنایع از ورشکستگی


روزنامه اعتمادملی ، تشکيل هياتی برای نجات صنايع کشور از ورشکستگی را مورد توجه قرار داده ، و نوشته هيات وزيران در راستای اجرای قانون حمايت صنعتی و جلوگيری از تعطيلی کارخانه‌های کشور، هيات چهارنفره ای را برای حمايت از صنايع را تعيين کرده است.


اين روزنامه نوشته « ديدن چنين خبری در فضای فعلی اقتصاد کشور بايد طبيعی به نظر برسد چون با توجه به نقدينگی موجود در اقتصاد ايران و از سوی ديگر رشد شديد واردات کالا‌های خارجی و همچنين افزايش گرانی در بازار مسکن شايد دولتی‌ها بايد بسيار زودتر از اين راهبردی را برای نجات صنايع ايرانی طراحی می‌کردند. »


اعتماد ملی با اشاره به ورشکستگی و تعطيلی بسياری از کارخانه های داخلی به دليل افزايش بی رويه حجم واردات ،تاکید کرده « بدون تعارف بايد پذيرفت که صنعت در اقتصاد امروز کشور يکی از بدترين روزهای خود را تجربه می‌کند.»


اتهامات کیهان علیه یک مرجع تقلید


روزنامه کيهان در سرمقاله ای با عنوان « اين نظريه ازکجا آمده است ؟! » آيت الله يوسف صانعی از مراجع تقليد قم را برای اعلام جايز نبودن سنگسار در زمانه حاضر، به شدت مورد حمله قرار داده است.


حسين شريعتمداری نماينده ولی فقیه در این روزنامه با اشاره به این که خودش « فقيه نيست ، بنابراين نبايد در مسائل فقهی اظهارنظر کند چه رسد به آن که در اين عرصه با نظر و ديدگاه فقهی يک مجتهد فقيه به چالش برخيزد » تاکید کرده « نمی توان و نبايد همه نظرات و تمامی آنچه را که يک فقيه بر زبان و قلم می آورد ، اظهارنظر فقهی تلقی کرد. »


نويسنده کيهان در ادامه ضمن وارد آوردن اتهام جعل به این روحانی بلند پایه ، نوشته « مدتی است آيت الله صانعی در بستر فريبی که برخی از افراد و گروه های آلوده سياسی پيش روی ايشان گسترده اند ، نظراتی غيرفقهی ، غيراسلامی و در تضاد آشکار با نظرات صريح امام مطرح می کنند. »


اين روزنامه ، محمد خاتمی رئيس جمهور سابق را نيز متهم به همراهی با آقای صانعی کرده است.


آیت الله يوسف صانعی از مراجع تقليد قم در سال های اخير در برخی موارد ، و از جمله حقوق زنان فتواهای برمبنای شرايط فعلی صادر کرده ، و از جمله هفته گذشته در گفتگويی با روزنامه اعتماد ملی خواستار توقف و حذف حکم سنگسار از قوانين کشور شد ، و اعلام کرد که چنين حکمی نبايد در زمان غيبت به اجرا در آيد.


احتمال جیره بندی برق


روزنامه خراسان به نقل يکی از مسئولان شرکت مديريت برق ايران از احتمال جيره بندی برق در کشور خبر داده است.


اين مسئول در شرکت مديريت شبکه برق ايران ، گفته : در روزهای اخير در برخی استان های کشور به ويژه تهران ، قطعی برق به وجود آمد که اين وضعيت در روز چهارشنبه هفته گذشته به اوج خود رسيد.


خراسان ضمن اشاره به این که مسئول مورد نظر خواسته نامش فاش نشود ، از قول وی نوشته : در خاموشی های اخير ، شبکه برق کشور با کمبود ۶۶۰ مگاواتی برق مواجه و مجبور شده تا به همين ميزان از برق استان های تهران ، اصفهان ، خوزستان و خراسان رضوی و برخی نقاط دیگر کشور را قطع کند.


وی به روزنامه خراسان گفته با افزايش ۳۵ درصدی مصرف برق نسبت به ارديبهشت سال گذشته احتمال جيره بندی برق در کشور وجود دارد.


فرمانده بسیج تهران تغییر کرد


روزنامه ايران ، ارگان رسمی دولت ، از تغيير فرمانده بسيج تهران خبر داده است.به نوشته اين روزنامه محمدعلی جعفری که همزمان فرماندهی سپاه پاسداران و بسيج را بر عهده دارد ، در ادامه تغييرات مورد نظر خود سرتيپ پاسدار عراقی را جايگزين آقامير ، فرمانده قبلی بسيج تهران ، کرده است.


گرانی 12 درصدی بلیت مترو


روزنامه همشهری ، از گران شدن ۱۲ درصدی بليت مترو در تهران خبر داده است.به نوشته اين روزنامه، نرخ بليت دو سفره مترو از ۲۰۰ تومان به ۲۲۵ تومان افزایش یافته که با ۱۲ درصد رشد مواجه شده است.


به نوشته همشهری ، بليت ده سفره نیز از ۹۰۰ تومان به يک هزار تومان با ۱۱ درصد رشد تغيير يافته، و این افزایش قیمت از اول خرداد در باجه‌های فروش بليط مترو اعمال می‌شود.


انفجار در قم 2 کشته برجا گذاشت


روزنامه کيهان ، شمار مجروحان انفجار در قم را ۱۶ نفر اعلام کرده ، و نوشته در اين حادثه يک نفر به نام داوود احمدی بر اثر شدت جراحات وارده در دم جان سپرده ، و فرد ديگری به نام محمد طباخيان پس از انتقال به بيمارستان جان خود را از دست داده است.


این روزنامه از قول منصور برقعی مدير روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی قم نوشته « در اين حادثه ۱۵ نفر مصدوم شدند که ۵ نفر آنان به بيمارستان منتقل و بقيه سرپايی درمان شدند. »


در حالی که روز شنبه روزنامه ها اخبار متناقضی در خصوص انفجار احتمالی یک بمب در نزديکی حرم معصومه قم منتشر کرده بودند ، روزنامه کيهان به نقل از رئيس آتش نشانی قم ، علت اين حادثه را نشت گاز از پيک نيک عنوان کرده ، و هرگونه احتمال ديگری در اين زمينه را غيرکارشناسی اعلام کرده است.


XS
SM
MD
LG