لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۰۱

بررسی روزنامه های صبح شنبه ايران


روزنامه سرمايه ، اظهارات دبير ستاد حقوق بشر قوه قضائيه جمهوری اسلامی در مورد سنگسار را مورد توجه قرار داده، و به نقل از وی نوشته « سنگسار با اسناد بين المللی که امضا کرديم مخالف نيست.»


به نوشته اين روزنامه محمد جواد لاريجانی در همايش دادستان های کل کشور گفته است : حقوق بشر در داخل کشور پرچم مبارزه با نظام شده که اين پرچم تقلبی است.


سرمايه نوشته که دبير ستاد حقوق بشر قوه قضاييه در عین حال با اشاره به اين که اگر به ما بگويند چرا سنگسار می کنيد پاسخ ما به آن ها حقوقی است ، از قول وی نوشته «رجم يا سنگسارمخالف هيچ کدام از اسنادی که حکومت ايران امضا کرده نيست. »


جواد لاريجانی همچنين در پاسخ به اعتراض فعالان حقوق بشر که خواستار توقف حکم سنگسار در ايران هستند ، گفته است آن ها می گويند ازدواج يک قرارداد است و برای فسخ قرارداد کسی را سنگسار نمی کنند که اين تلقی ما نيست و تفسير آن هاست. »


تشدید تدابیر امنیتی برای اتباع روسیه در ایران


روزنامه اعتماد از تشديد تدابير امنيتی نمايندگی های روسيه در ايران خبر داده ، و به نقل از وزارت امور خارجه روسيه نوشته تدابير امنيتی در مورد نمايندگی های و اتباع روس ساکن در ایران تشديد شده است.


به نوشته اين روزنامه ، دولت روسيه و سفارت اين کشور در تهران با همکاری طرف ايرانی تدابيری برای تشديد حفاظت و امنيت نمايندگی ها ، موسسات ، و اتباع روس ساکن ایران اتخاذ می کنند.


اعتماد همچنين خبر داده که وزارت امور خارجه روسيه با استناد به اخبار اخير برخی رسانه های ايرانی مبنی بر عقيم سازی بمب گذاری ، و اقدام تروريستی عليه کنسولگری روسيه در رشت ، تاکيد کرده که این کشور از طريق کانال های ديپلماتيک علت بروز اين موقعيت که منجر به انتشار چنین خبری از سوی وزير اطلاعات ايران شده را ، روشن خواهد کرد.


«بحران نقدینگی در واحدهای تولیدی»


روزنامه تهران امروز ، تيتر اول شماره شنبه خود را به « بحران نقدينگی در واحد های توليدی » اختصاص داده است.


اين روزنامه از قول رئیس اتاق بازرگانی ایران ، نوشته « در بخش‌های مختلف توليدی ، محدوديت منابع وجود دارد و بانک‌ها با اجرای سياست‌های انقباضی بانک مرکزی دچار محدوديت منابع شده‌اند و فشار اين شرايط به واحدهای توليدی وارد آمده است. »


به نوشته اين روزنامه محمد نهاوندیان در يازدهمين نشست هيات نمايندگان اتاق ايران در اصفهان با یادآوری اینکه « مدتی است شاهد تغييراتی در مراجع تصميم گيری اقتصادی کشور و فرآيند تصميم گيری در شوراها هستيم » تاکید کرده که هرگونه تصميم گيری و اصلاح در فرآيند تصميم‌گيری اقتصادی کشور بايد به سمت حضور هرچه بيشتر فعالان اقتصادی سوق يابد.


به نوشته تهران امروز ، « سه قفله شدن خزانه بانک مرکزی » ، « در کنار دستورالعمل‌های مختلف اعطای تسهيلات از سوی دولت » منجر به عدم امکان تأمين نقدينگی واحدهای توليدی در شرايط رکود اقتصادی فعلی در کشور شده و همين موضوع موجب اعتراض رئيس اتاق بازرگانی و صنايع و معادن ايران شده است.


ایران عامل ناآرامی در بحرین


روزنامه جمهوری اسلامی ، اظهارات فرمانده ارتش بحرين در مورد رفتار حکومت ایران در منطقه را مورد توجه قرار داده ، و خبر داده که این مقام بحرینی روز پنجشنبه حکومت ايران را به تلاش برای ناامن کردن بحرين و ديگر کشورهای حوزه خليج فارس متهم کرده است.


به نوشته اين روزنامه شيخ خليفه بن احمد آل خليفه ، فرمانده ارتش بحرين ، همچنين گفته است : بحرين در ثبات و امنيت به سر می برد و شلوغ کاريهای موجود به تعداد کمی از اراذل و اوباش که مانند خفاش هستند مربوط می شود که با ايران ارتباط دارند.


به نوشته روزنامه جمهوری اسلامی فرمانده ارتش بحرين در عين حال تاکيد کرده « اين شلوغ کاريها بخشی از سياستهای ايران است ، و اين کشور امنيت عراق ، کويت ، لبنان ،غزه ، و غيره را نيز مختل کرده است. »


انتقاد از بودجه کم حفظ جنگل ها


روزنامه جام جم ، در گزارشی نسبت به اختصاص بودجه ناچيز برای حفظ جنگل‌های کشور انتقاد کرده است.


اين روزنامه به نقل از دکتر پيمان يوسفی‌آذر ، مديرکل دفتر جنگل‌های خارج از شمال ، سازمان جنگلها و مراتع کشور خبر داده که بودجه امسال در بخش جنگل ۱۵ ميليارد تومان در سطح ملی و ۲۵ ميليارد تومان در سطح استانی بوده است.


جام جم در ادامه گزارش خود با اشاره به اين که اختصاص چنین بودجه ای در شرايطی صورت می‌گيرد که تنها برای اجرای طرحی مانند « مديريت و نگهداری از جنگل‌های زاگرس » به ميليارد‌ها تومان بودجه نياز است ، نوشته « چطور ممکن است قيمت واحد مسکونی دو نفره‌ای در طبقه چهارم آپارتمانی در شمال تهران ۴ ميليارد تومان باشد ، و مديران سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور بتوانند با ۳۰ ميليارد تومان، ۱۲ ميليون هکتار جنگل‌های خارج از شمال را برای ۷۰ ميليون نفر ايرانی و نسل‌های پس ازآن‌ها زنده نگه دارند؟ »


«نگرانی کانون های وکلا از پذیرش وکلای دولتی»


روزنامه اعتماد ملی ، در شماره روز شنبه خود « نگرانی کانون‌های وکلا‌ از ادامه پذيرش وکلا‌ی دولتی» را مورد توجه قرار داده است.


به نوشته اين روزنامه در دهمين همايش اتحاديه سراسری کانون‌های وکلا‌ی دادگستری ايران که با ميزبانی کانون وکلا‌ی دادگستری فارس ، بوشهر و کهگيلويه و بويراحمد ، در شيراز برگزار شد ، يکی از مهم‌ترين دغدغه‌های نمايندگان وکلا‌ی دادگستری استمرار و ادامه کار وکلا‌ی دولتی ، تحت عنوان « مرکز مشاوران حقوقی قوه قضاييه» بود.


اعتماد ملی نوشته که کانون های وکلای دادگستری کشور با اظهار تاسف از ادامه فعالیت مرکز مشاوران حقوق قوه قضائیه به رغم پایان مهلت قانونی تعیین شده،طی بيانيه‌ای اعتراض خود را نسبت به برگزاری آزمون‌های مکرر از جانب اين مرکز اعلام کردند.


XS
SM
MD
LG