لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۱۰

بررسی روزنامه های صبح يک شنبه ايران


روزنامه تهران امروز ، برکناری وزير کشور را مورد توجه قرار داده ، و نوشته « پورمحمدی از قطار دولت نهم پياده شد.»


به نوشته اين روزنامه ، با انتصاب رسمی مهدی هاشمی به عنوان سرپرست وزارت کشور با حکم و امضای رئيس‌جمهوری اسلامی ، دو ماه شايعه و حرف و حديث در خصوص برکناری وزير کشور دولت نهم پايان گرفت.


تهران امروز ، با اشاره به اين که مصطفی پورمحمدی که از نخستين روزهای سال جاری در مظان برکناری از ترکيب کابينه احمدی‌نژاد بود ، بالاخره به ايستگاه آخر رسيد و از قطار دولت پياده شد ، نوشته است : علت اين عزل و نصب جديد در وزارت کشور بروز پاره‌ای اختلاف نظرها ميان وزير کشور و رئيس دولت اعلام شده است.


جوابیه های انتخاباتی دولت به منتقدان


روزنامه کارگزاران ، در گزارشی با عنوان « جوابيه هايی که بوی انتخابات می دهند » ارسال جوابيه‌‌های پياپی از سوی شورای‌ اطلاع‌رسانی دولت به مطبوعات را مورد توجه قرار داده ، و نوشته که اين اقدام دولت در هفته‌‌های اخير به يک رويه تبديل شده است.


اين روزنامه همچنین نوشته است: اين جوابيه‌ها که عمدتا به دستور نهاد رياست جمهوری در صفحه اول روزنامه‌ها ، و در قالب تيتر‌های از پيش تعيين‌شده منتشر می‌شود ، با ادبيات تحکمی و تند ، نوعی تهديد رسانه‌‌های منتقد تلقی می‌ شود.


کارگزاران در ادامه از قول کارشناسان رسانه ای کشور ، نوشته « نزديک شدن به مقطع انتخابات رياست ‌جمهوری و ناچار شدن احمدی‌نژاد از پاسخگويی به رأی‌دهندگان در قبال عملکرد چهارساله اش به‌ويژه در حوزه اقتصادی ، دولت را به در پيش گرفتن راهکار‌های تاز‌ه‌ای در حوزه تبليغات واداشته که از جمله آنها ارسال جوابيه‌‌های مکرر و مفصل به مطبوعات منتقد برای کاهش فضای انتقاد در حوزه رسانه‌هاست. »


هزینه 800 میلیارد تومانی ایران در شهر نجف


روزنامه اعتماد ، خبر داده که « صحن حضرت فاطمه » در حرم امام علی در شهر نجف عراق با هزينه ۸۰۰ ميليارد تومانی ايران ساخته می شود.


اين روزنامه به نقل از « سيدعلی ميرانوری » مسوول امور فرهنگی و روابط بين الملل ستاد بازسازی عتبات عاليات ، نوشته که فعاليت های مقدماتی برای اين منظور انجام شده ، و در حال حاضر این ستاد همزمان با خريد هتل ها و بناهای قديمی اطراف حرم حضرت علی ، در حال تخريب و گودبرداری برای اجرای اين طرح است.


اعتماد به نقل از همین مقام مسئول نوشته « پس از اتمام مراحل گودبرداری و تخريب بناهای قديمی اطراف حرم امام علی ، صحن حضرت فاطمه با هزينه ۸۰۰ ميليارد تومانی و به همت معماران ايرانی ساخته می شود. »


اختلال در انجام دیالیز بیماران کلیوی


روزنامه جمهوری اسلامی ، خبر داده که به علت کمبود « صافی دياليز » در کشور انجام دياليز بيماران کليوی مختل شده است.


به نوشته اين روزنامه ، رييس انجمن حمايت از بيماران کليوی با ابراز ناخرسندی از «اختلال در توزيع صافی دستگاه دياليز » ، اعلام کرده که به دليل نبود صافی چند نوبت دياليز بيماران لغو شده و در حال حاضر بيماران دياليزی علاوه بر مشکلات دارويی از نبود صافی دياليز نيز رنج می برند که اين موضوع استرس فراوانی به آنها وارد کرده و شدت بيماری آنها را افزايش داده است.


به گفته مصطفی قاسمی اين مشکل به دنبال تصمیم چندی قبل وزارت بهداشت مبنی بر قطع ارسال «صافی دياليز» به بيمارستان ها رخ داده ، و این وزارتخانه به بیمارستان ها اعلام کرده که خود صافی دياليز را خريداری کنند ، و بيمارستان ها به دليل متحمل شدن هزينه های سنگين خريد اين وسيله را به بيماران واگذار کردند و بيمارانی که توانايی خريد صافی دياليز را نداشته اند از چند نوبت دياليز محروم شده اند.


به نوشته روزنامه جمهوری اسلامی رييس انجمن حمايت ازبيماران کليوی ، ضمن اعتراض شديد به وضعيت درمان اين گروه از بيماران خاص ، از وزارت بهداشت خواسته تا تکليف بيماران کليوی را يکبار برای هميشه مشخص کند.


«وضعیت معیشت مردم سخت تر شده است»


روزنامه آفتاب يزد ، به نقل از رئيس کميسيون اقتصادی مجلس شورای اسلامی نوشته « وضعيت معيشت مردم با هيچ منطقی بهتر نشده است. »


به نوشته اين روزنامه شاهی عربلو گفته است : ما امروز در دوران نقاهت اقتصادی کشور به سر می‌بريم ، ونه تنها وضع مردم بهتر نشده بلکه سخت‌تر هم شده است.


آفتاب يزد از قول رئيس کميسيون اقتصادی مجلس در واکنش به ادعای محمود احمدی نژاد مبنی بر بهبود وضع معیشتی مردم ،نوشته « طرح اين مساله که وضع معيشتی مردم امروز بهتر شده است با عمل جراحی اقتصادی کشور که هم‌اکنون گرفتار آن هستيم منافات دارد. »


مرگ یک زندانی سیاسی


روزنامه کارگزاران ، از مرگ يک زندانی سياسی اهل مهاباد خبر داده است. به نوشته اين روزنامه ، صبح جمعه ۲۷ ارديبهشت‌ماه ، اين زندانی سياسی که کاوه عزيزپور نام داشت در یک بيمارستان درگذشته است.


کارگزاران همچنین نوشته است : کاوه عزيزپور ۲۵ ساله و ساکن مهاباد ، از دو سال پيش به اتهام ارتباط با احزاب اپوزيسيون کرد در بازداشت به سر می برد.


XS
SM
MD
LG