لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۲۰

بررسی روزنامه های صبح چهارشنبه ايران


روزنامه همشهری ، در گزارشی با عنوان «گرانی برنج به کام رانت‌جويان» از سود جويی برخی از مسئولان وزارت بازرگانی در جريان گرانی اخير برنج خبر داده است.


اين روزنامه نوشته ، هنوز بهای برنج ايرانی قله‌های گرانی را فتح نکرده بود ، که برخی محافل آگاه از لابی‌های پنهانی خبر داده و گفته بودند « يکی از مسئولان وزارت بازرگانی از طريق تاسيس شرکتی خصوصی اقدام به واردات برنج خواهد کرد. »


همشهری با اشاره به کاهش تعرفه برنج در جريان گرانی اخير از ۱۵۰ به صفر ، از محمد مهدی مفتح معاون وزيربازرگانی و فرزند آيت الله مفتح ، به دليل واردات ۷۰۰ ميليون دلاری برنج بی کيفيت هندی به کشور انتقاد کرده ، و نوشته که اين برنج وارداتی که تا قبل از گرانی اخير هر کيلو ۷۰۰ تومان فروخته می شد ، اکنون به قيمت هر کيلو ۴ هزار تومان به فروش می رسد.


دبيرکل خانه کشاورز نيز به اين روزنامه گفته است : رانت‌جويانی در دستگاه‌های دولتی از اطلاعاتی بهره‌مند می‌شوند که ديگران از آن محرومند.


آغاز به کار گشت های پیاده بسیج


روزنامه جمهوری اسلامی ، خبر داده که از روز سوم خرداد فعاليت « گشت پياده » نيروی بسيج در سطح شهرها آغاز می شود.


اين روزنامه به نقل از معاون عمليات نيروی مقاومت بسيج ، نوشته است گردان های عاشورا ، گروه های رزمی کربلا و گردان های ذوالفقار پيش قراولان فعاليت گشت های بسيج هستند که آموزش های لازم را در اين باره ديده اند ، و به صورت گشت های پياده در مناطق و شهرهای مختلف کشور فعاليت خواهند کرد.


روزنامه جمهوری اسلامی ، از قول معاون عمليات بسيج ، ماموريت اين گشت ها را « امنيتی و انتظامی » توصيف کرده ، و نوشته « در کنار گشتی های مشهود ، فعاليت نامشهود بسيج برای خنثی سازی توطئه دشمنان که از سال ها قبل آغاز شده ، تقويت خواهد شد. »


دانشجویان بازهم ستاره دار شدند


روزنامه اعتماد ، در گزارشی با عنوان « ستاره و مهر تقلب بر پيشانی دانشجويان » خبر داده که اعلام نتايج اوليه آزمون کارشناسی ارشد بار ديگر موضوع « ستاره دار شدن » برخی از فعالان دانشجويی را تازه کرده است.


به نوشته اين روزنامه امسال هم با اعلام نتايج ، تعدادی از دانشجويان همچون سال گذشته نتوانستند کارنامه خود را دريافت کنند ، و در مقابل از آنها خواسته شده است به سازمان سنجش مراجعه کنند.


اعتماد با اشاره به اين که سازمان سنجش ادعا کرده با استنفاده از « نرم افزار تقلب ياب » در تصحيح پاسخنامه ها ، بيش از ۲۳۰ داوطلب که مشکوک به تقلب بودند را کشف کرده ،به نقل از مسئولان این سازمان نوشته که اين دانشجويان نيز مجاز به انتخاب رشته نيستند.


اين روزنامه همچنين نوشته که تشکل دانشجوئی دفتر تحکيم وحدت نيز روز سه شنبه با انتشار بيانيه ای به اين روش ها اعتراض ، و تاکيد کرده که اين اقدام در کنار احکام سنگين انضباطی و بازداشت و محاکمه فعالان دانشجويی ، همگی نشان از تلاش برای جلوگيری از فعاليت های دانشجويی دارد.


ابرازنگرانی از زد و خورد اصولگرایان


روزنامه کيهان ، در سرمقاله چهارشنبه خود نوشته است : فضای سياسی داخل ايران ظرف هفته های اخير به شدت پيچيده ، حساس و پرآسيب شده است.


اين روزنامه بخشی از اين پيچيدگی را به درون جريان اصولگرايان حاکم مربوط دانسته ، و نوشته « بايد راهی برای کنترل برخی تاثيرات منفی پيروزی های پی در پی و خصوصا آخرين آنها يعنی انتخابات مجلس هشتم » يافت.


کيهان همچنين با اشاره به تشديد رقابت های درونی طيف های مختلف جناح حاکم بر دولت و مجلس که از آن به عنوان اصولگرايان نامبرده ، نسبت به قدرت گرفتن اصلاح طلبان در آينده هشدار داده است.


نويسنده اين روزنامه که از اصطلاح « زد و خورد » در مورد اختلافات درونی همفکرانش در جناح حاکم استفاده کرده ، به آنان هشدار داده و نوشته است: در چنين فضايی سوءتفاهم ها رشد می کند و اختلافات جزئی بدل به گرفتاری هايی بزرگ می شود تا يکباره در حالی که دوستان مشغول زد و خورد با يکديگرند ، حريف گوی سبقت از ميانه ميدان بربايد.


انفجار چند تانکر مواد شیمایی در زاهدان


روزنامه خراسان ، از انفجار همزمان چندين تانکر حامل مواد شيمايی در زاهدان خبر داده است.


به نوشته اين روزنامه « عصر سه شنبه شعله های آتش به علت انفجار تانکرهای حامل مواد شيميايی در گمرک زاهدان زبانه کشيده است. »


روزنامه خراسان ، توضيحی در مورد تعداد و محل انفجار يا تلفات احتمالی اين انفجارها نداده ،اما نوشته که « تانکرهای حامل مواد شيميايی بر اثر شدت گرما ، منفجر شده اند ، و شعله های آتش به حدی بوده که خودروهای اطفاء حريق سازمان آتش نشانی با فاصله زيادی از آتش متوقف شده اند.»


XS
SM
MD
LG