لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۱۶

بررسی روزنامه های صبح پنج شنبه ايران


روزنامه اعتماد ، يادداشتی از نماينده اسفراين در مجلس شورای اسلامی را منتشر کرده ، که در آن از مقامات دولتی سئوال شده که در آمد ۱۴۰ ميلياردلاری نفت و گاز را چه کرده اند.


اين روزنامه از قول سيدرضا نوروززاده نوشته « ايران در زمره کشورهای نفتی است که درآمد صادرات نفت آن با بشکه ای ۷۵ دلار حدود ۱۱۰ ميليارد دلار در سال است ، و اگر درآمد حاصل از صادرات گاز را به اين عدد اضافه کنيم درآمد کشور بالغ بر ۱۴۵ ميليارد دلار می شود. »


وی در ادامه با اشاره به اين که « اين امتياز ۱۴۰ ميليارد دلاری ارزش نفت و گاز کشور بايد با رويکردها و راهبردهای توسعه ای موجب افزايش سرمايه های مولد و پايدار ، رشد مستمر و بالنده ، توانمندسازی مردم و اقتصاد را فراهم می ساخت » به انتقاد از سياست های دولت پرداخته است.


این نماینده مجلس گفته است « در جديدترين رتبه بندی کشورها از نظر داشتن نرخ تورم کمتر ايران با داشتن نرخ تورم ۱۹ درصدی در پايان سال ۲۰۰۷ در رديف ۱۷۶ در بين ۱۸۰ کشور جهان قرار گرفته است و تنها چهار کشور اريتره، گينه، ميانمار و زيمبابوه از ايران تورم بيشتری دارند. »


به نوشته اعتماد ، اين نماينده مجلس شورای اسلامی همچنين به مقامات کشور هشدار داده که توزيع نادرست و غيرعادلانه درآمد بين آحاد جامعه زمينه تنش ها، کشمکش ها و اغتشاشات اجتماعی و سياسی را نيز به همراه خواهد داشت.


احمدی نژاد؛افشای مفاسد اقتصادی یک هفته دیگر


روزنامه کيهان ، خبرداده که محمود احمدی نژاد به اين روزنامه قول داده تا هفته آينده پرونده مفسدان اقتصادی را در برابر خبرنگاران قرار دهد.


به نوشته این روزنامه رئيس جمهوری اسلامی در پاسخ به اين سوال که « آیا فرياد حيدری احمدی نژاد در مقابله با مفسدان اقتصادی نسبت به روزهای اول رياست جمهوری اش کم رنگ شده » ، گفته است که دولت در مبارزه با مفسدان اقتصادی دانه درشت مصصم است ، و خود وی هفته آينده پرونده های برخی از اين افراد را به خبرنگاران نشان خواهد داد.


«پاکسازی معابر شهری از 5 خرداد»


روزنامه خراسان ، به نقل از فرمانده پيشگيری نيروی انتظامی خبرداده که « پاکسازی معابر شهری از معتادان و برخورد با مزاحمان نواميس از ٥ خرداد » آغاز می شود.


به نوشته اين روزنامه عزيز الله رجب زاده چهارشنبه به خبرنگاران گفته که در اين طرح و با هدف پيش گيری ، مکان هايی از شهر که محل تجمع اراذل و اوباش ، معتادان ، افراد فراری و آن چه وی مزاحمان نواميس نامیده ، پاکسازی می شود.


این روزنامه همچنین به نقل از رجب زاده خبر داده که بنابر هماهنگی به عمل آمده با شهرداری ها ، در جریان اجرای این طرح با مغازه داران و افرادی که سد معبر کرده يا موتورسيکلت خود را در پياده روها پارک کنند ، برخورد می شود.


روزنامه خراسان از قول اين فرمانده نيروی انتظامی نوشته که تاکنون ۴۲۲ ايستگاه پليس در محله ها راه اندازی شده و به زودی ۲۵۰ ايستگاه ديگر نيز در محله ها مستقر می شوند.


استقرار نیروی انتظامی در مترو


روزنامه اعتماد ، از استقرار ماموران نيروی انتظامی در ايستگاه های مترو خبر داده ، و نوشته حضور مامورين انتظامی در ايستگاه های مترو افزايش يافته است.


به نوشته اين روزنامه ماموران اين نيرو علاوه بر ورودی های ايستگاه مترو ، در مقابل گيت های بليت فروشی نيز حضور دارند.


اعتماد نوشته است : تعداد نيروهای مستقر در هر ايستگاه بيش از ۴ نفر است ، و گفته می شود اين ماموران برای حفظ نظم و امنيت در مترو مستقر شده اند.


کویت هم تحریم ها را تشدید کرد


روزنامه جمهوری اسلامی ، در ستون « جهت اطلاع » پنج شنبه خود نوشته که رسانه های کويت از اجرائی شدن مجازات های سازمان ملل عليه ايران توسط این کشور خبر می دهند.


به نوشته اين روزنامه « وزارت امور خارجه کويت نیز با صدور بخشنامه ای به نهادهای دولتی ذيربط از آنها خواست تشديد مجازات های سازمان ملل عليه ايران را اعمال کنند. »


روزنامه جمهوری اسلامی در عين حال نوشته که اين بخشنامه مشمول شرکت هواپيمايی کويت نمی شود ، اما وزارت کشور و اداره گمرکات مشمول آن هستند.


درخواست 700 فعال سیاسی و مدنی برای آزادی کبودوند


روزنامه کارگزاران ، نامه بيش از ۷۰۰ تن از روزنامه نگاران ، فعالان سياسی ، فرهنگی مدنی ، و زنان در مورد محمد صدیق کبودوند را مورد توجه قرار داده ، و نوشته که امضاء کنندگان این نامه آزادی آقای کبودوند روزنامه نگار و فعال حقوق بشر از زندان را خواستار شده‌اند.


به نوشته اين روزنامه ، امضاء کنندگان اين اطلاعيه با توجه به فعاليت‌های حقوق بشری کبودوند ، از ادامه بازداشت اين روزنامه‌نگار انتقاد کرده‌اند.


کارگزاران همچنين نوشته که آقای کبودوند بيمار است ، اما به دليل ناتوانی در پرداخت وثيقه ، هنوز از زندان آزاد نشده است.


XS
SM
MD
LG